Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på prisvärd stero till Mazda MX5

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på prisvärd stero till Mazda MX5

Hej,

Köpte förra året en Mazda MX5 mk2 från 2001. Bilen har lilla standard stereon, dvs någon integrerad head unit som levererar hissnande 12 watt RMS / 25 watt peak. 2 st 5x7 tums coaxial-högtalare i framdörrarna av okänt märke.

Problemet är dels att det låter rätt så kass allmänt och särskilt vid högre volymer.
    Kör man med taket nere (egentligen även med cabben uppe) så måste man ju ge lite volym för att överrösta vägljud och vindbrus. Då låter högtalarna så illa så att det oftast känns bättre att ha det tyst.

Jag tänkte försöka komma undan med en så billig uppgradering som möjligt som ändå ger en tydlig förbättring.

Dörrarna i Mazdan klarar hela 8" element samt det finns plats för diskanter uppe i dörren.

Att få plats med ett litet mini-steg är också möjligt särskilt bakom handsfacket utan att störa.

Kan tänka mig även begagnat om någon har något till salu?

Så helt enkelt tips på prisvärda 6,5" 5x7" 6x8" eller 8" coaxial eller componentelement mottages tacksamt.

Är det bäst att lägga säg 1000 kr på ett par bra 6,5" fram-element eller är det bättre att köpa ett par alpine sxe-2035s för typ 5-600 kr från tyskland och komplettera med något begagnat litet slutsteg för några hundralappar?

Jag är inte ute efter tung bas eller super-bra ljud, det kommer jag ändå inte få i den bilen.

Mvh,
    Mikael

Re: Tips på prisvärd stero till Mazda MX5

Är 1000kr max vad du vill lägga på en uppgradering? Då bör du helt klart kolla efter begagnat. En bra början annars om du kan tänka dig att lägga lite mer vore en vettig huvudenhet och nya högtalare, gärna ett kit. Därefter brukar det vara vettigt att stoppa i lite dämpmatta (notera, inte dämpull eller liknande utan butyl eller bitumenmatta) och eventuellt mer effekt i form av ett slutsteg.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

1000kr budget för en total uppgradering med så lågt utgångsläge som du har, är tyvärr önsketänkande.

Antingen går du på en stark Huvudenhet som ger lite fart och inte måste ha slutsteg för att ge en rejäl uppgradering (jag har en klockren sådan på annons som spelade brallorna av vad jag trodde var möjligt på en ren HU), och ett par högtalare till.

Tyvärr är det en bra bit över budget.

"ministeg" för allt under 700pix är slöseri med pengar. en liten 2ch på säg 2x75wrms från någon billigare märke går att få kanske för en 800pix eller så. det är en värd investering.

ETt par 6.5" kit beg kan ju vara en rimlig möjlighet att hänga på antingen en vass HU, eller ett litet steg.

Om det är lätt att byta HU i din bil hade jag gått den vägen, för man får ju lite andra trevliga inputfunktioner oxå såsom usb/aux/BT som man inte brukar ha orginal.
      Är det så du behöver paneler och skrot för att motnera en ny HU, då är det nog läge att jobba med din nuvarande istället och fokusera på steg och högtalare.
      Det finns ett och annat steg som går på högnivå, (dvs du kopplar IN steget på högtalarutgången från orginalstereon).

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tyvärr tror jag att det behövs paneler och grejer för att byta HU, åtminstone med bibehållet utseende. Vilket är viktigare än stereon för ärligt talat lyssnar jag oftast hellre på motorn än på stereon i Mazdan...

Så ja. Amp med högnivå-ingång behövs ju om det ska vara slutsteg i. Har slutsteg liggande, men inget som passar bakom handsfacket och jag vill inte montera ett i bagaget för det är litet nog som det är. Kanske ska se om det går att få in under stolen trots allt. Isf är det ju bara högtalare som behövs.

Vi säger så här. Ge ett tips på ett par bra högtalare för max 1000 kr, gärna lite billigare.
        Så förutsätter jag att jag hittar en plats för mitt slutsteg och gör jag inte det så får jag leta rätt på ett mini-amp som passar.

Infinity reference 6510cs, är de ok? Har ett bra pris på dom.

Mikael
        Last edited by roosm; May 12, 2014, 14:41.

Comment

Kan behövas en panel för stereon ja.. men skicka PM till mig så kan jag kolla upp vad sådan kostar... har dessutom dubbla uppsättningar 5x7 liggandes samt stereo...
          BilstereoPiraten
          CDT Fantast

Comment

Köpte ett par högtalare till Mazdan begagnade. Blev ett par DLS Reference RS6A, 6,5" + diskanter. Helt o-spelade nya i låda, fast legat i lådan ett par år då.

Till detta fick jag ett smidigt litet steg som jag tror att jag kan få plats med. GAS Cyber X2. Ett 2-kanals-steg med 2x100 watt peak, gissar 2 x knappa 50W RMS. Borde vara passande till högtalarna. Problemet är att steget inte har högnivåingångar och stereon inte har lågnivåutgångar. Frågan är om man ska köpa en högnivå - lågnivå konverterare. Någon som har erfarenhet utav sådana? Funkar de OK eller är de kass?

Kanske istället ska kolla på att sätta in en eftermarknads-HU och typ en sån här: http://www.ebay.com/itm/Universal-Ca...-/331202007101

Mugghållarna nu sitter ju helt kass på MX5an, sätter man något i dem så måste man vinkla armen konstigt för att växla, och kör man taket nere en solig dag är det ofta schysst med någon sorts dryck. =)

Stereo tror jag mig ha liggandes ett par stycken...

Comment

Working...
            X