Hej, Är ny här på forumet. Har byggt lite baslådor mm för typ 100 år sen men som ren amatör.
Rubriken är väl inte helt tydlig men svårt att formulera enkelt.
Nu har jag blivet sugen och vill förbättra ljudet lite i min XC90.
Framförallt saknas lite bas så det vill jag börja med, så får vi se om framsystemet kommer i fråga.
Men hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor som slagit mig.
Bilen har ett orginalsteg(under säte) som jag vill behålla som driver orginalhögtalarna.
Har inte bestämt om jag tar ut lågnivå med en "splitt" innan orginalsteget eller om jag ska omvandla högnivå till lågnivå. Mitt DLS CA12 har inbyggd omv.
Det jag ska driva är 2st DLS RXT6 basrör.
Nu till frågan: Eftersom orginalhögtalarna inte hanterar bas så bra så tror jag, jag vill dela dem med ett HP-filter. Enklast tror jag är att göra det i HU.
Men frågan är om jag då tar bort de låga frekv så när jag tar ut lågnivåsignal(avsett hur) till mitt DLS-steg så får jag inte ut bas frekv? Vilket är det jag är ute efter.
Hur kan man annars dela orginalhöglatarna utan att det krävs mycket jobb?
Vill inte att det ska påverka och ge felsignaler i bilen.
Eller tror ni att man inte behöver dela orginalsystemet?
Hoppas ni förstår vad jag menar annars fråga.
Hoppas på råd!
MVH
Rubriken är väl inte helt tydlig men svårt att formulera enkelt.
Nu har jag blivet sugen och vill förbättra ljudet lite i min XC90.
Framförallt saknas lite bas så det vill jag börja med, så får vi se om framsystemet kommer i fråga.
Men hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor som slagit mig.
Bilen har ett orginalsteg(under säte) som jag vill behålla som driver orginalhögtalarna.
Har inte bestämt om jag tar ut lågnivå med en "splitt" innan orginalsteget eller om jag ska omvandla högnivå till lågnivå. Mitt DLS CA12 har inbyggd omv.
Det jag ska driva är 2st DLS RXT6 basrör.
Nu till frågan: Eftersom orginalhögtalarna inte hanterar bas så bra så tror jag, jag vill dela dem med ett HP-filter. Enklast tror jag är att göra det i HU.
Men frågan är om jag då tar bort de låga frekv så när jag tar ut lågnivåsignal(avsett hur) till mitt DLS-steg så får jag inte ut bas frekv? Vilket är det jag är ute efter.
Hur kan man annars dela orginalhöglatarna utan att det krävs mycket jobb?
Vill inte att det ska påverka och ge felsignaler i bilen.
Eller tror ni att man inte behöver dela orginalsystemet?
Hoppas ni förstår vad jag menar annars fråga.
Hoppas på råd!
MVH
Comment