Announcement

Collapse
No announcement yet.

Påverkar delningsfrekv från HU lågnivån för hög-lågomv eller lågnivå"splitt"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Påverkar delningsfrekv från HU lågnivån för hög-lågomv eller lågnivå"splitt"

    Hej, Är ny här på forumet. Har byggt lite baslådor mm för typ 100 år sen men som ren amatör.
    Rubriken är väl inte helt tydlig men svårt att formulera enkelt.
    Nu har jag blivet sugen och vill förbättra ljudet lite i min XC90.
    Framförallt saknas lite bas så det vill jag börja med, så får vi se om framsystemet kommer i fråga.
    Men hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor som slagit mig.
    Bilen har ett orginalsteg(under säte) som jag vill behålla som driver orginalhögtalarna.
    Har inte bestämt om jag tar ut lågnivå med en "splitt" innan orginalsteget eller om jag ska omvandla högnivå till lågnivå. Mitt DLS CA12 har inbyggd omv.
    Det jag ska driva är 2st DLS RXT6 basrör.
    Nu till frågan: Eftersom orginalhögtalarna inte hanterar bas så bra så tror jag, jag vill dela dem med ett HP-filter. Enklast tror jag är att göra det i HU.
    Men frågan är om jag då tar bort de låga frekv så när jag tar ut lågnivåsignal(avsett hur) till mitt DLS-steg så får jag inte ut bas frekv? Vilket är det jag är ute efter.
    Hur kan man annars dela orginalhöglatarna utan att det krävs mycket jobb?
    Vill inte att det ska påverka och ge felsignaler i bilen.
    Eller tror ni att man inte behöver dela orginalsystemet?

    Hoppas ni förstår vad jag menar annars fråga.
    Hoppas på råd!
    MVH

  • #2
    Re: Påverkar delningsfrekv från HU lågnivån för hög-lågomv eller lågnivå"splitt"

    Enklast är väl att dela av botten på framsystemet passivt med kondingar direkt vid/på högtalarna?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Påverkar delningsfrekv från HU lågnivån för hög-lågomv eller lågnivå"splitt"

      Tack för ditt svar.
      Skulle helst slippa att sätta passivt i orginalsystemet.
      Är rädd för att det ger felsignaler eftersom, om jag förstår rätt, detta är ingår i bussystemet i bilen. Men jag har egentligen ingen aning. Kanske inte spelar roll. I så fall kan det vara en lösning.
      Trodde först att jag kunde dela aktivt i HU men det är nog bara en EQ.
      Kan jag ställa ner nivån från 60hz så mycket det går i EQ för att original framsystemet ska få det lite lättare men samtidigt få ut de låga frekv via högnivå -lågnivå omv alt splitta lågnivån innan orginalslutsteget?
      Eller är de frekv borta eller så låga att jag inte får ut dem till basslutsteget?

      När man plockar högnivå signal för omv till lågnivå tex från bakhögtalarna, antar att man måste ta från mellan/baselementet?
      Går man på diskaten så är väl risken att det sitter ett passivt filter som tagit bort basfrekv så man inte får med dem till basslutsteget?
      Det kan kanske även finnas ett filter(HP) på bas/mellan också?

      MVH

      Comment

      Working...
      X