Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett optima YT vs två tudor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett optima YT vs två tudor.

    Hejhej, jag bara undrar vad folk skulle tagit om man hade begränsat med pengar.
    Ska driva ett kicker sx400.2 och ett sx 650.1


    Ett optima eller två vanliga tudor.

    I princip inte någon demospelning.

    Mvh Johannes
    Min 960: http://www.garaget.org/?car=193063

  • #2
    Re: Ett optima YT vs två tudor.

    Om du inte redan har batterierna så är ett annat alternativ är att stoppa i ett bättre batteri så stort som möjligt som passar på orginalplats (med polerna på rätt ställe).
    Om du skall köra flera batterier (vilket är bra) så kostar extra säkringar, kontaktdon lite mer.

    Du kommer nog få lite mer tips från andra ..
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

    Comment


    • #3
      Re: Ett optima YT vs två tudor.

      ja men det är ju det som är frågan, ett optima på originalplats eller två tudor, ett på originalplats och ett i skuffen. att det kostar mer med kontakter och sånt gör inte så mycket.

      Tack för svaret.
      Min 960: http://www.garaget.org/?car=193063

      Comment


      • #4
        Re: Ett optima YT vs två tudor.

        Det är nog hugget som stucket vilka batterier du väljer



        men då kan du köra med skiljerelä ifall du kör med dubbla batterier då får batteriet som sitter under huven laddning först
        Tudor high tech Ta 640
        är det många som använder kostar ca 1300 kr/st men köper du fler batterier går det till största sanolikhet att få de till bättre pris men det är ju upp till handlaren

        då du inte har så hiskeligt med slutstegseffekt räcker det med största sanolikhet med ett batteri

        Vad har du för grovlek på kablarna?
        då det inte spelar nån roll hur många batterier du har ifall du har för tunn kabel då får du spänningsfall som ett brev på posten

        men vi avaktar till batterigurun "Optima" svarar
        Last edited by The one n only; March 25, 2010, 04:05.

        Comment


        • #5
          Re: Ett optima YT vs två tudor.

          Okej, det va nog mer två stycken tudor technica jag hade tänkt...

          Ja det är ju inte så mycket effekt men det känns ju nästan bättre med två?

          Jag har 50 mm2 kablar.

          Tack för svaret.
          Min 960: http://www.garaget.org/?car=193063

          Comment


          • #6
            Re: Ett optima YT vs två tudor.

            Exvis Extra Kim kör på 5 st High tech 640 batterierna på ca 7500 Watts effekt

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3310

            Gissar på att Technica batteriet går under kategorin Startbatterier då dessa inte är gjorda för En massa återuppladningar som exvis hightech varianten är

            Comment


            • #7
              Re: Ett optima YT vs två tudor.

              Originally posted by Johannesfp View Post
              det va nog mer två stycken tudor technica jag hade tänkt...
              Hur mycket vill du lägga ut för varje batteri?

              Jag håller med om att Technica i princip räknas som ett vanligt startbatteri, det är inte gjort för att tåla en massa djupurladdningar. Det går bra att använda vanliga startbatterier så länge man inte drar ur dem genom tex mycket spelning med motorn avslagen

              Använder man bilen på ett sätt som innebär risk för djupurladdningar och dessutom har startbatterier, då bör man vara noggrann med underhållsladdning med jämna mellanrum. Visserligen bör man ju göra på samma sätt när man har cyklingståliga batterier, men såna tål mer "misshandel" och tar alltså inte lika stor skada som startbatterier.

              Har man en bilstereoanläggning så är chansen ganska stor att man ibland spelar med motorn avslagen, det är väl egentligen oftast därför som folk rekommenderar någon typ av djupcyklingsbatterier. Startbatterier fungerar som sagt, men det ställer högre krav på att hålla dem i bra laddat skick.

              Jag brukar ge samma råd som ConnyK angående storlek på batterier, dvs välja så stort som ryms på ordinarie batterihylla. På så sätt utnyttjar man bilens originalplats så mycket som möjligt utan att behöva modifiera eller bygga ny batterihylla.

              Comment


              • #8
                Re: Ett optima YT vs två tudor.

                Jag hade valt två Tudor framför ett Optima, jag kör som sagt med 5st Tudor High Tech 640 i min bil och är MYCKET nöjd.

                Två batterier framför ett är självklart för min del, så länge man har plats för det och inte har något emot den extra vikten.

                Driver 4st B2 "Mono" monoblock på 1800WRMS/st & två st Phoenix Gold "M44" på 320WRMS/st.
                Last edited by Extra Kim; March 25, 2010, 19:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Ett optima YT vs två tudor.

                  Okej, blir nog två Tudor high tech ta 640 då! är de standard mått på det batteriet?

                  Mvh Johannes
                  Min 960: http://www.garaget.org/?car=193063

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ett optima YT vs två tudor.

                    242x175x190 mm och pluspolen till höger, ska passa hur bra som helst om det är en 960 det handlar om.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ett optima YT vs två tudor.

                      Okej det låter ju bra förresten, vad säger reglementet. har man dubbla batterier ska kabeln vara avsäkrad vid varje batteri då?
                      Min 960: http://www.garaget.org/?car=193063

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ett optima YT vs två tudor.

                        Första batteriet avsäkrat max 40 cm från pluspolen
                        sen vid andra batteriet har jag ingen aning om
                        Sen avsäkring vid varje splitt ifall du minskar kabeltjocklek

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ett optima YT vs två tudor.

                          Ja säkringar vid båda batterierna, kör du enbart med en så kan du lika gärna strunta i den med då den inte gör någon nytta.

                          Comment

                          Working...
                          X