Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till 2st T0D412

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Låda till 2st T0D412

Originally posted by Optima View Post
    Även den där lådan verkar ha 44-45 Hz avstämning, jag förstår inte riktigt hur en sån avstämning ska fungera bra till djupbas. De skriver att Fb (dvs lådans avstämning) är 28,79 Hz, det förstår jag inte heller eftersom jag får det till 44-45 Hz.

Men å andra sidan utgår jag enbart ifrån teoretiska beräkningar, har inte testat de där lådorna.
    Vad händer med avstämningen om man minskar volymen på lådan och behåller porten som den är ?

Comment

Då höjs avstämningen.

Comment

Om man förlänger porten blir det lägre avstämning då?
        Hur lång i så fall för att få ner den tillräckligt för den omtalade lådan ?

Comment

Avstämningen sänks om man förlänger porten, men samtidigt minskar nettovolymen eftersom att porten tar upp mer plats så avstämningen sänks inte så mycket som man tror.

Porten i varje kammare måste vinklas för att få plats i så fall och med tanke på att den där lådan har lutande bakre vägg så blir det knepigt att räkna ut hur porten ska förlängas och vinklas. Jag har inget fint ritningsprogram för såna saker och överlåter i så fall den saken till andra att räkna ut.

Jag räknar bara ut vinklade portar där vinklingen sker mot rak vägg.

Comment

Ok om jag bygger en själv har jag fått det till en låda på 113 liter varav slotport 27 liter och basar 6 liter = 80 liter netto
            När man gör bitarna till porten mäts längden i mitten av den va ?
            Johan

Comment

Japp, stämmer bra.

Comment

Lådan är i det närmaste färdig. Tänkte staga den inuti med en gängstång. Den kommer hamna mellan basarna i baffeln och rakt ner till bakväggen. Undrar bara om den förstör luftflödet eftersom den hamnar mitt framför utloppet till porten? Men kan en 20mm stång göra så stor skillnad på en 35cm bred port ?
                Johan

Comment

Det borde inte påverka märkbart, åtminstone så länge man inte är ute efter absolut högsta möjliga ljudtryck i en tävling där varje tiondels dB gäller. Om det påståendet är fel så får väl folk rätta mig.

Comment

Ska det vara någon dämpvadd i lådan?
                    På alla väggar isåfall ?
                    Johan

Comment

Ljudet kan låta litegrann "mjukare" med dämpmaterial, en del tycker även att det spelar mindre "rappt". Avstämningen sänks med någon enstaka Hz jämfört med om du inte har dämpning.

Comment

Tackar , det börjar närma sig nu

Comment

Working...
                        X