Announcement

Collapse
No announcement yet.

idé att bygga låda till 3-vägshögtalare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• idé att bygga låda till 3-vägshögtalare?

Hej!
    Skulle man med fördel bygga sluten låda till 3-vägshögtalare, eller är det något man inte normalt gör? Detta är något jag filosoferat länge om...

Har fått ett par JVC-6937 Fick dem av en en snäll kompis då jag råkat spräcka en av mina billiga JBL skithögtalare. Ska ha dem i hatthyllan på min Volvo s40. Vet inte om JVC-högtalarna är något att ha, men de får duga så länge. Kommer ta tid att få till bra ljud i bilen då pengar är en bristvara.

Re: idé att bygga låda till 3-vägshögtalare?

6x9" högtalare är normalt sett gjorda för att spela open air, tex monterade i hatthylla. Visst går det att bygga in dem i sluten låda, men för att de ska kunna återge någorlunda bas så bör nog lådan vara minst 15-20 liter skulle jag tro.

Finns det ingen baslåda i bagaget så ser jag ingen större anledning att göra slutna lådor till dina högtalare, men har du en hyfsad baslåda så kan det vara bra att använda såna så att inte basen "styr" högtalarnas koner genom lufttrycket.

Comment

Re: idé att bygga låda till 3-vägshögtalare?

Tack för svaret!
      Jo, misstänkte nästan det. Då kan jag sluta filosofera om det Jag har en bas i sluten låda som spelar genom hatthyllan, så den påverkar nog inte bagaget så mycket.

Comment

Working...
      X