Announcement

Collapse
No announcement yet.

mds torque t5 konstigt ljud. Ej generatorn.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mds torque t5 konstigt ljud. Ej generatorn.

Hejsan. Har 2 st Mds torque t5 som har varit brända. Har bytt mosfet´s på matnings sidan av steget. Bytte då ut hela raden på båda stegen.
    Har sedan testa dessa på en bänk med endast batteri inkopplat och en högtalare på högtalarutgången.

Stegen startar upp men det kommer ett vinande ljud från högtalaren, ljudet påverkas inte av att man vrider på gain pottarna eller liknande på stegen.

Jag har även provat det ena steget i en bil och det vinande ljudet påverkas inte av volymen på stereon.

Så min fråga är, har jag missat någon i mitt försök att reparera dessa steg eller har Mds torque t5, ett vinande ljud i grunden?

Tack på förhand.

Re: mds torque t5 konstigt ljud. Ej generatorn.

Man brukar få justera bias när man lagat steg, har du gjort det?
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Jakisen
      Hejsan. Har 2 st Mds torque t5 som har varit brända. Har bytt mosfet´s på matnings sidan av steget. Bytte då ut hela raden på båda stegen.
      Har sedan testa dessa på en bänk med endast batteri inkopplat och en högtalare på högtalarutgången.

Stegen startar upp men det kommer ett vinande ljud från högtalaren, ljudet påverkas inte av att man vrider på gain pottarna eller liknande på stegen.

Jag har även provat det ena steget i en bil och det vinande ljudet påverkas inte av volymen på stereon.

Så min fråga är, har jag missat någon i mitt försök att reparera dessa steg eller har Mds torque t5, ett vinande ljud i grunden?

Tack på förhand.
      Jag tolkar det som att du bytt mosfetar i strömförsörjningen. Eller har du bytt även i förstärkaren?

Spelar slutsteget normal musik också, eller bara vinande?

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        Man brukar få justera bias när man lagat steg, har du gjort det?
        Nej justera bias har jag ej gjort...kan ju helt klart vara där skon klämmer.
        Tack!

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          Jag tolkar det som att du bytt mosfetar i strömförsörjningen. Eller har du bytt även i förstärkaren?

Spelar slutsteget normal musik också, eller bara vinande?
          Korrekt, bara bytt mosfetar i strömförsörjningen.

När jag kopplade upp det i en bil och testkörde så spelade den musik...eller ja bas(kopplad till baslåda)..och vinandet påverkades inte av att jag höjde volymen dvs bastonerna var kraftigare men vinandet densamma som innan.

Skall tillägga att bilens motor ej var igång under testet.

Comment

Ifall du ej bytt något i förstärkaren så är biasen ok.

Comment

Eftersom det är ett digitalt steg kan det vara switchfrekvensen hos spänningsagregatet du hör. Du kanske har påverkat några filterkomponenter i strömförsörjningen eller på utgången av förstärkardelen.

Är det ett klass D bassteg ska så höga frekvenser tas omhand i förstärkarens lågpassfilter eller i filterkomponenterna på strömförsörjningen. En vanlig switchfrekvens brukar ligga runt 16kHz.

Hur låter det, kan du isolera en frekvens där problemet hörs? Spela gärna in ljudet och lägg upp.

Med vänlig hälsning, Z

Edit: lägg in en konding på 200uF parallellt med utgången på steget och kolla om störningen försvinner. (200uF parallellt blir ett lågpassfilter (6dbd) på 200Hz@4ohm eller 100Hz@2ohm) tänk på att kondingen ger en fasvridning på 90 grader om du tänker köra med detta konstant.- Gör inte detta om du inte vill elda steg /Z med skämshatt
              Last edited by zovix; April 4, 2014, 01:15. Reason: Tillägg.

Comment

Originally posted by zovix View Post
                Eftersom det är ett digitalt steg kan det vara switchfrekvensen hos spänningsagregatet du hör. Du kanske har påverkat några filterkomponenter i strömförsörjningen eller på utgången av förstärkardelen.

Är det ett klass D bassteg ska så höga frekvenser tas omhand i förstärkarens lågpassfilter eller i filterkomponenterna på strömförsörjningen. En vanlig switchfrekvens brukar ligga runt 16kHz.

Hur låter det, kan du isolera en frekvens där problemet hörs? Spela gärna in ljudet och lägg upp.

Med vänlig hälsning, Z

Edit: lägg in en konding på 200uF parallellt med utgången på steget och kolla om störningen försvinner. (200uF parallellt blir ett lågpassfilter (6dbd) på 200Hz@4ohm eller 100Hz@2ohm) tänk på att kondingen ger en fasvridning på 90 grader om du tänker köra med detta konstant.
                Jag tror inte gamla t5 är ett klass D-steg. Att strömförsörjningen switchar har inget med klass D eller B att göra. Förstärkarna switchar inte på 16kHz, det är inom det hörbara området och vore hemskt att få ut på högtalaren. Enklare klass D (typ de stora basstegen från brasilien osv) switchar runt 40kHz. Ett klass D-slutsteg som är gjort för att spela hela audio-registret switchar oftast på mycket högre frekvens, 3-600kHz.

Lägg för tusan inte 200uF parallellt med utgången. Då kommer det oscillera och i värsta fall gå upp i rök.

Det kan vara så att förstärkaren fick sig en smäll när strömförsörjningen gick sönder. Det är svårt att säga något utan att veta mer om produkten. Är det klass D eller B?

Comment

Jag tror inte gamla t5 är ett klass D-steg. Att strömförsörjningen switchar har inget med klass D eller B att göra. Förstärkarna switchar inte på 16kHz, det är inom det hörbara området och vore hemskt att få ut på högtalaren. Enklare klass D (typ de stora basstegen från brasilien osv) switchar runt 40kHz. Ett klass D-slutsteg som är gjort för att spela hela audio-registret switchar oftast på mycket högre frekvens, 3-600kHz.

Lägg för tusan inte 200uF parallellt med utgången. Då kommer det oscillera och i värsta fall gå upp i rök.

Det kan vara så att förstärkaren fick sig en smäll när strömförsörjningen gick sönder. Det är svårt att säga något utan att veta mer om produkten. Är det klass D eller B?
                  Jag kanske var otydlig men jag menar naturligtvis att även högtalaren skall vara ansluten, annars får du själv oscillasion precis som Jonhny varnar för.-/Z med skämshatt, läs mitt nästa inlägg i tråden

Med vänlig hälsning, Z
                  Last edited by zovix; April 4, 2014, 01:16.

Comment

Originally posted by zovix View Post
                    Jag kanske var otydlig men jag menar naturligtvis att även högtalaren skall vara ansluten, annars får du själv oscillasion precis som Jonhny varnar för.

Med vänlig hälsning, Z
                    Ingen konding parallellt med utgången alls. Det är tabu, förstärkaren blir instabil. I serie med högtalaren är ok, men då blir det ett högpassfilter.

Comment

Ingen konding parallellt med utgången alls. Det är tabu, förstärkaren blir instabil. I serie med högtalaren är ok, men då blir det ett högpassfilter.
                      Jag drar mig tillbaka och hävdar motsatsen.

Fan att man ska bli så tvärlåst på att man har rätt att jag t.o.m. Var tvungen att simulera kopplingen i datorn för att inse.

Tur att Jonhny rättar mig så vi inte eldar steg här.

En spole på 3,2mH ska det vara, i SERIE för att skapa ett sex dbd lågpassfilter. Jag har nog snöat in på 12dbd filter för att göra en korkad förenkling.

Var är skämshatten?

Med vänlig hälsning, Z
                      Last edited by zovix; April 4, 2014, 01:18.

Comment

Working...
                      X