Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

    Hej!

    Har inte kopplat in något i stereoväg på 20 år så ha tålamod med mig

    Försöker förbättra ljudet i min BMW E91 genom att byta ut högtalare och lägga till en förstärkare.

    I en e90 med det enklaste ljudsystemet är framhögtalarna kopplade i paralell med (mid) basarna under stolarna. Vill hålla det enkelt? och tänkte därmed inte röra denna lösning.

    Har bytt ut framsystemet till ett DLS K4 komponent system.

    Eftersom jag nu tänkte lägga till en förstärkare till det hela som även ska driva bakhögtalarna undrar jag om jag kan koppla in framsystemet på en kanal genom att montera en 225 uf kondensator på mellanregister högtalaren? Kondensatorn kommer ju fungera som ett delningsfilter antar jag?

    Detta innebär att jag kommer ha ett delningsfilter till tweetern (5000 Hz) och ett till mellanregistret (177Hz). Tänkte inte röra bassignalen alls eftersom förstärkaren har ett hög pass filter som jag tänkte ställa in på 50hz.

    Lite siffror, mellanregistret är 4 ohm, tweeter 4 ohm och bas 4 ohm.

    Kommer denna "lösning" göra så förstärkaren "ser" en högre impedans och därmed överlever? Den klarar 2 ohm som lägst och kopplar jag in dessa högtalare paralellt utan filter får jag 1.33 ohm, inte bra.

    Finns det andra sätt att få förstärkaren att se en högre impedans ihop med ett 3 vägs system?

    Hoppas inte frågan är alltför dum! Rätta mig gärna allt vad ni orkar.

    Mvh Daniel

  • #2
    Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

    DLS K4 har ju redan delningsfilter (6500 Hz) på diskantens anslutningskabel enligt produktbeskrivningen, då behöver du inte sätta ett eget filter dit.

    Vad är det för slutsteg du tänker använda, märke och modellnamn?
    Vad är det för slutsteg som driver basen?

    Eftersom du skriver "koppla in framsystemet på en kanal" så tolkar jag det som att du tänker använda ett tvåkanals steg där ena kanalen driver hela framsystemet och andra kanalen driver hela baksystemet. Om det är på det sättet så vill jag inte rekommendera detta.

    Beskriv mer hur du har tänkt så kan vi ge säkrare svar och råd.
    Last edited by Optima; February 10, 2014, 21:15.

    Comment


    • #3
      Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

      Hej!

      Tackar för svar!

      Japp, det var det filtret jag menade, läste fel, trodde det var 5000.

      Nåväl, ska försöka förklara det hela lite tydligare

      Jag har ett 4 kanals DLS Xm40 4x50w RMS i 4 ohm. Steget kan hantera impedanser ner till 2 ohm.

      Eftersom min bil redan har basen paralellkopplad ihop med mellanregistret i framdörrarna original tänkte jag fortsätta ha det så. Har nämligen ett iso kablage som kopplas bakom stereon och som sedan kopplas ihop med högtalare och förstärkare, en plug n play kabelmatta med andra ord.

      Jag har bytt ut original mellan register högtalaren i framdörrarna mot ett DLS k4 system och detta innebär ju att jag lagt till en tweeter i den befintliga setupen.

      Min tanke är att helt enkelt förstärka denna original setup genom förstärkaren. Alltså 6.5" basarna och DLS K4 systemet tillsammans.

      Gör jag så kommer väl förstärkaren se 3 högtalare och en impedans på 1.33 ohm förmodar jag? Läste då att man kann lägga till delningsfilter eller kondensatorer för att ändra på impedansen förstärkaren ser vid olika frekvenser.

      Alltså ha kvar den befintliga tweeter filtret på 6500Hz och lägga till ett filter på 177Hz till mellanregister högtalaren. Basen tänkte jag styra genom att använda mig av det inbyggda hög pass filtret i förstärkaren och sätta detta på 50-60Hz.

      Är dett möjligt eller gör jag det svårare än det egentligen är?

      Mvh Daniel

      Comment


      • #4
        Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

        Som jag förstår det är K4 kittet på 4-Ohm ihopkopplat(disk+mellan parallellt) och då hamnar du ju på 2-Ohm ihopkopplat med originalbasarna.

        Har du mätt K4 kittet?

        Vet inte vilket värde du skall ha på kondingen till mellanregistret men original delningen är 200Hz Hp.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

          Det är bara att räkna om filterkomponenterna. Eftersom impedansen (för basområdet) blir (ungefär) hälften så kommer komponentvärdena justeras med en faktor 2, upp/ned spole/konding.

          Bara att följa formlerna. Googla 12dB Butterworth filter. Det är nog enklare än du tror

          //Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

            Om det är bilstereon som driver originalsystemet (dvs bas och dörrhögtalare ihopkopplade) så borde det redan från början sitta någon typ av delningsfilter mellan basen och dörrhögtalaren, annars blir ju impedansen 2 Ohm och det brukar inte en bilstereo gilla riktigt.

            Finns det ett originalfilter mellan bas och dörrhögtalare så borde det bara vara att koppla ihop allt på två av slutstegets kanaler, sedan kopplas bakre högtalare på de andra två kanalerna.

            När man har ett passivt delningsfilter så "ser" förstärkaren varje högtalarelement individuellt och totala impedansen blir alltså samma som för ett element, under förutsättning att samtliga element har likadan impedans förstås.

            I detta fall borde slutsteget "se" 4 Ohms impedans när bas+mellanregister+diskant kopplas in och att det finns ett filter mellan bas och dörrhögtalare.

            Comment


            • #7
              Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

              Hej!

              Jisses vilken kunskap och hjälpsamhet!! TACK!

              Kommer att sätta två 100uF kondensatorer innan högtalaren i dörren. Detta ska, enligt tabell, ge en delning på 200Hz ca. Samma som original då. Hoppas detta blir bra!

              Kommer säkert med fler konstiga frågor senare

              Mvh Daniel
              Last edited by dprs; February 11, 2014, 19:12.

              Comment


              • #8
                Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

                Var noga med att du kopplar dem rätt, det är lurigt med paralell/seriekoppling av kondingar. Omvänt.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Ang. impedans, delningsfilter och 3 vägssystem.

                  Hej!

                  Ja, jag kollade på det där och man ska tydligen, efter vad jag läst, koppla dom parallelt för att få ut 200uF annars får man väl bara 50. Såg att DLS har 200uF kondningar och även om dom är hutlöst dyra (80:-/st) så känns det säkrare för en amatör som jag.

                  Mvh Daniel

                  Comment

                  Working...
                  X