Announcement

Collapse
No announcement yet.

felkällor och problem vid första test av anläggningen!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• felkällor och problem vid första test av anläggningen!

Tja

Efter dagens första testning kom jag fram till att mitt ice150-4 är felkopplat. Kör det bryggat men får inte höger vänster och finns ingen ritning i manualen heller.
    Någon som vet hur de ska kopplas med lågnivåna i förhållande till högnivån ut.

Nästa problem va att det är sjukt.grundbrus i astolparna och även middarna i dörrarna såfort vol är på 1.
    Är en kass pioneer 2din 700nånting som ska bytas till en 80prs.
    Kan det va stereon som är boven?
    Lågnivåna går vid kardantunneln och högtalarkablarna på var sida vid trösklarna sen i bagaget ligger det kanske en meter ihopa till slutstegen.
    Kan tillläggas att det tjuter en aning med lågnivån inkopplad och volym på men även men urkopplad lågnivå så är där.grundbrus och då blir jag orolig varfan det kommer ifrån.

Re: felkällor och problem vid första test av anläggningen!

Ingen som vet något om störningar?

Comment

Originally posted by jimmaiy View Post
      Ingen som vet något om störningar?
      Alltså, har du grundbrus utan lågnivån in, så är det ju genererat av/i steget. Dvs, då hjälper knappast ett byte av headunit.

mvh Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Skruva ner gain på stegen till min och börja därifrån.

När det gäller steget förstår jag inte frågan??
        Du har bryggat steget (mono) men får inte höger & vänster?

Jag förstår inte hur du menar..
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by jonash View Post
          Alltså, har du grundbrus utan lågnivån in, så är det ju genererat av/i steget. Dvs, då hjälper knappast ett byte av headunit.

mvh Jonas
          Kl va sent igår när jag testa för första gången så hann inte felsöka så mycket och kunde bara testa två steg åt gången men mitt spl dynamics brusa utan lågnivån i när jag hade kopplat in kabeln till hertz hcp4d steget som kör middarna.

Hun får jag nog imorgon och den skulle jag ha oavsett så jag får 16bands eq och tidskomp och 3x5v lågnivå istället för 2x2v osv.

Det jag är rädd för är om det finns så mycket störningar i just denna bilen så det inte hjälper att ha ström hög och lågnivå så långt ifrån varandra som möjligt.
          En annan sak är jordningarna men har 2x95mm2 jord och samma med plus upp till vars en skena och det är 6kantspressat med riktiga skor och bultat i en balk längs bilen så har svårt att tänka mig något sådant.

Comment

Originally posted by joj View Post
            Skruva ner gain på stegen till min och börja därifrån.

När det gäller steget förstår jag inte frågan??
            Du har bryggat steget (mono) men får inte höger & vänster?

Jag förstår inte hur du menar..

Jo aså mitt hertz hcp4d visar hur högtalarkablarna ska anslutas om du vill köra det bryggat alltså två kanaler.

Men mitt spl ice är där bara ritat 4/3ch.
            Men såg nu att jag tryckt in knappen endast a ingång på lågnivån och då byglar den över till b och då blir det mono.

Antagligen måste jag köra ysplit och koppla in på alla fyra lågnivåna och inte ha knappen intryckt för endast a.
            Åså bryggar jag som de är ritat på steget.
            Men då behöver jag ysplittar
            På hertzsteget fick jag höger vänster med bara en kabel in utan split.
            Last edited by jimmaiy; December 18, 2013, 19:27.

Comment

om du bryggar en vänster med en höger så får du en monokanal ju, inte så konstigt att du inte kan spela höger eller vänster när du kör mono?

Comment

Ska ju brygga två höger och två vänster men det funka inte?

Comment

Du har väl 4a RCA in!?

Bryggar du får du använda ingång 1 och 3 eller 2 och 4.
                  Sen bryggar du kanal 1 och 2 + 3 och 4 och får höger + vänster.
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Du har väl 4a RCA in!?

Bryggar du får du använda ingång 1 och 3 eller 2 och 4.
                    Sen bryggar du kanal 1 och 2 + 3 och 4 och får höger + vänster.
                    Hahaha herregud så trög man kan vara, såg nu på bilden på ingångarna att man kan göra som du sa. Sätter vit kontakt i vit på a-kanalen och röd i röd på b-kanalen:-)
                    Tack för hjälpen.

Tyvärr lär jag nog ha kvar bruset och den lilla bakgrundstonen.
                    Hann aldrig testa starta bilen heller för att se om de blir värre.

Comment

Byta hu idag till min 80prs som kom idag och vipps allt grundbrus och oljud försvann. Knäpptyst både på vol0,1 eller typ max. Samma med bilen igång.

Han dock inte fatta hur man ställer filterna men får leka mer senare.

Slutsteget funka inte bättre med lågnivån på left i kanal a och right i kanal b med gamla stereon han inte testa nya.
                      Kan va stereon som är kass när där nu va sånt jävla skitljud i den.
                      Är som natt och dag med 80prsen.

Comment

Originally posted by jimmaiy View Post
                        Byta hu idag till min 80prs som kom idag och vipps allt grundbrus och oljud försvann. Knäpptyst både på vol0,1 eller typ max. Samma med bilen igång.

Han dock inte fatta hur man ställer filterna men får leka mer senare.

Slutsteget funka inte bättre med lågnivån på left i kanal a och right i kanal b med gamla stereon han inte testa nya.
                        Kan va stereon som är kass när där nu va sånt jävla skitljud i den.
                        Är som natt och dag med 80prsen.
                        När man bryggar ett steg så ska man som regel koppla på en och samma kanal, så strunta i höger och vänster.
                        Kör båda på samma typ höger om det funkade på kanal 1 och 2 även på kanal 3 och 4.
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          När man bryggar ett steg så ska man som regel koppla på en och samma kanal, så strunta i höger och vänster.
                          Kör båda på samma typ höger om det funkade på kanal 1 och 2 även på kanal 3 och 4.
                          Får testa mer vid nästa tillfälle när jag ska ställa in allt på hun.
                          Men misstänker nästan att de va fel på gamla hun för prova en lågnivå på bara a eller en.på bara b eller röd på a och vit på b eller ysplittat så alla fyra ingångar fick signal. Testat med knapp ute och intryckt som bryggar lågnivå a och b.

Det ända jag inte flyttat är högtalarkablarna där ena kabeln är kopplad på a och andra på b med + från ena utgången och minus från andra på a sidan och likadant på b.

Får se om jag har höger vänster med prsen nästa gång annars slänger jag steget åt helvete.
                          Last edited by jimmaiy; December 20, 2013, 00:39.

Comment

Löst sig med steget till stolparna och höger vänster men middarna som är kopplade på rear på stereon funkar inte testa lägga astolparna på rear å va tyst då med.
                            Kör i nätverksläget/dsp läget för att kunna köra alla inställningar. Men fattar inte hur man ska kunna tweeka 3v om inte rear fungerar.

Någon som kan 80prs?

Comment

Working...
                            X