Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tillverkning - vad fäster på polyester?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tillverkning - vad fäster på polyester?

Mors!

Har ett paralellprojekt där jag meckar ihop en arbetsbänk till farsan som födelsedagspresent. Skivan som används är 19mm MDF, men behöver fuktsäkras då bänken kan komma att användas till växt-omplantering och liknande.

Så här långt tog jag kontakt med hobbyfirmor (panduro/In-EX i gbg) och fick tips om "pigment" i flytande form, som skulle fungera till acetonlösbara produkter. De trodde även det skulle fungera till polyester.

Jag kan nu berätta att det inte fungerade för fem öre.
    Så just nu sitter jag med två fina skivor, med ett tuntlager polyester på, med diverse "mått/kladd" under, som jag räknar med att dölja.

Frågan är - vad för produkt är lämpligt att måla med som är hållfast och fäster vettigt på polyestern?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Re: Tillverkning - vad fäster på polyester?

Min första tanke är att någon form av laminering borde funka. Finns ju flera olika modeller på byggvaruhusen. Finns ju färdiga skivor med, men det finns bra laminat att köpa vet jag. Vilka som funkar att stå emot aceton-produkter vet jag dock inte.

Comment

en bit linoleum matta å sån här runt hela skivan http://www.byggmax.com/sv-se/byggvar...rnlist-p144104 som du tätar med silicon ..å låt det torka helt över natten ..så är det bara att dra lös överflödet

Comment

Av rent nyfikna skäl undrar jag vad man har aceton till när man planterar om växter???

Men annars så är en rostfri plåt det enda som gäller för att stå emot det mesta.
        Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Var väl snarare så att eftersom det dom rekommenderade funkar till andra acetonlösbara produkter så resonerade dom att det borde funka till polyester?

Comment

Kan återkoppla och berätta det blev två lager 'top coat' ovanpå polyestern.
            eller på o-båtiska: pigmenterad polyester med vaxlösning.

Hade gärna fått lagt ett lager till, men det duger nu för att inte skämmas att ge bort till farsan

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
            X