Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: 8" Midbas - Behöver lite hjälp att välja.

Det är ju oklart om det här är något 'snärtigare' än något annat. Även om det står PA på elementet, är det fortfarande fråga om något som presenteras som en bas.

Spontant är jag en smula orolig för hur den kommer bete sig i sluten låda. Den hade säkert blivit killer i att köra en portad variant, och stämma av runt 60hz.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

[QUOTE=jimmaiy;365986]
      Vet inte hur lågt du tänkt köra i din setup men kan ju va ett alternativ om den funkar rakt ut i dörr?/QUOTE]

En del i min tanke är att kunna 'slippa' subben men ändå ha en återgivning neråt de djupare registren...
      Därför är djupbasresponsen rätt viktig för min del.
      Subben i mitt projekt, mjahh alltså... det kommer en post om det i min bygglogg på sikt

Comment

Ca 1.300 paret:
        http://www.scan-speak-store.dk/da/ba...2w4534g00.html
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

[QUOTE=zrken;365993]
          Originally posted by jimmaiy View Post
          Vet inte hur lågt du tänkt köra i din setup men kan ju va ett alternativ om den funkar rakt ut i dörr?/QUOTE]

En del i min tanke är att kunna 'slippa' subben men ändå ha en återgivning neråt de djupare registren...
          Därför är djupbasresponsen rätt viktig för min del.
          Subben i mitt projekt, mjahh alltså... det kommer en post om det i min bygglogg på sikt
          Fast, nu vill du ha djupbasegenskaper, samtidigt som max "pang", och den ekvationen finns inte ens i teorin, och heller ej praktiskt..

Du lär få välja, eller kompromissa lite på båda.

//Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

[QUOTE=jonash;365997]
            Originally posted by zrken View Post

Fast, nu vill du ha djupbasegenskaper, samtidigt som max "pang", och den ekvationen finns inte ens i teorin, och heller ej praktiskt..

Du lär få välja, eller kompromissa lite på båda.

//Jonas
            Visst blir det fråga om en kompromiss. Men som med alla kompromisser är det fråga om hur mycket man gör av kall på det ena för att uppnå tillräckligt av det andra.

Jag är beredd att göra rätt mycket avkall på hur högt det kan spela, för att det inte skall låta totalt tomt runt 45hz i framsystemet.
            Har inga "demo med öppna dörrar" ambition över huvud taget så att säga...

Grejjen med subdelen av systemet är att det är ett schitzofrent frankensteinmonster i förhållande till vad jag försöker uppnå med framsystemet. Det är två helt skilda projekt/mål men som råkar hamna samtidigt i bilen
            Det är en STOR kompromiss - därför är jag på jakt efter att lösa respektive del så bra som möjligt - och medvetet släppa "helheten" på systemet.
            Detta låter säkert vansinnigt - men det finns inget bättre sätt att beskriva vad jag vill åt

all in på flera plan - men mängder av kompromisser mellan delarna.
            Last edited by zrken; December 9, 2013, 15:58.

Comment

Visst blir det fråga om en kompromiss. Men som med alla kompromisser är det fråga om hur mycket man gör av kall på det ena för att uppnå tillräckligt av det andra.

Jag är beredd att göra rätt mycket avkall på hur högt det kan spela, för att det inte skall låta totalt tomt runt 45hz i framsystemet.
              Har inga "demo med öppna dörrar" ambition över huvud taget så att säga...

Grejjen med subdelen av systemet är att det är ett schitzofrent frankensteinmonster i förhållande till vad jag försöker uppnå med framsystemet. Det är två helt skilda projekt/mål men som råkar hamna samtidigt i bilen
              Det är en STOR kompromiss - därför är jag på jakt efter att lösa respektive del så bra som möjligt - och medvetet släppa "helheten" på systemet.
              Detta låter säkert vansinnigt - men det finns inget bättre sätt att beskriva vad jag vill åt

all in på flera plan - men mängder av kompromisser mellan delarna.
              Jag vet inte hur mycket man ska förvänta sig runt 45Hz i framdörrarna heller?

Det är rejält djupt iaf och en bra midbas pumpar på i runt 60-150hz.
              Ska man ner till 45Hz i dörrarna, så får man jobba en hel del antingen med stooora lådor eller ordentlig stagning deluxe.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                Jag vet inte hur mycket man ska förvänta sig runt 45Hz i framdörrarna heller?

Det är rejält djupt iaf och en bra midbas pumpar på i runt 60-150hz.
                Ska man ner till 45Hz i dörrarna, så får man jobba en hel del antingen med stooora lådor eller ordentlig stagning deluxe.
                Ur delningssynvinkel kanske det är en smula lågt om man ska se till effektålighet osv..
                Men rent responsmässigt för att spela tillräckligt högt för att höra musiken alls på en 50km/h väg, går ju utan några som helst problem om man släpper ner delningen på ett inte helt inkompetent element. (eller ett halvkass element med kick-ass installation......)

Kanske behöver förtydliga målbilden ytterligare;
                -Ett framsystem som kan spela fristående från sub på 'SQ-tävlingsvolym' utan att en 'oinsatt' skulle omedelbart tycka all bas är borta (ex läs hp 100hz). Jag drog till med 45hz, lite på en höft.
                -När frankensteinbassystemet går, behöver midbasen kunna tåla en viss mängd spö (mer än en "SQ-delning" generellt medger) ner till 60-65hz (där börjar avrullningen av subbens respons uppåt).
                Last edited by zrken; December 10, 2013, 10:29.

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                  Har du provat dessa?
                  Eller vet ngt om 'karaktären' på de här serien?
                  Jag har verkligen noll referens.

Comment

Har du provat dessa?
                    Inget som lämnar den fabriken är dåligt. Rättare sagt så brukar det vara prisvärt oavsett pris.
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                      Inget som lämnar den fabriken är dåligt. Rättare sagt så brukar det vara prisvärt oavsett pris.
                      Förlitar mig lite på det oxå när det kommer från Seas... Men det hindrar ju inte man får tag på ett element som inte är spec lämpat i de här applicationerna.

Comment

Har du provat dessa?
                        Nej, inte just dessa men väl en hel del annat från samma märke. Och som Mats säger, billigt såväl som dyrt är prisvärt.

Just högtalare som lösa enheter är ju generellt väldigt billiga jämfört med allt annat man köper i den här hobbyn. Pris-skillnaden till nästa serie är rätt liten.
                        // Gurra

Comment

Nej, inte just dessa men väl en hel del annat från samma märke. Och som Mats säger, billigt såväl som dyrt är prisvärt.

Just högtalare som lösa enheter är ju generellt väldigt billiga jämfört med allt annat man köper i den här hobbyn. Pris-skillnaden till nästa serie är rätt liten.
                          Jaow, jag är helt inställd på att oavsett vilken av de här elementen från Peerless / Seas som det slutligen blir, är det värt varenda krona.

Men det är ju oxå en del av hobbyn att försöka ta saker så långt som möjligt på papper& i fantasin innan man sladdar med magnetremsan...

Comment

Jaow, jag är helt inställd på att oavsett vilken av de här elementen från Peerless / Seas som det slutligen blir, är det värt varenda krona.

Men det är ju oxå en del av hobbyn att försöka ta saker så långt som möjligt på papper& i fantasin innan man sladdar med magnetremsan...
                            Nä, tvärtom! Köp båda! De är ändå så billiga att du glömt utlägget nästa månad!

...och tur är väl det. Ligger många oanvända grejor i Skånes garderober och garage.
                            // Gurra

Comment

...och tur är väl det. Ligger många oanvända grejor i Skånes garderober och garage.
                              Inte bara i skaune...
                              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Ptja, det är fritt att droppa in PM med trevliga 8or på hyllorna

Comment

Working...
                                X