Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg till framhögtalare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slutsteg till framhögtalare...

    Originally posted by Andyah View Post
    trevligt att se ni har liten diskussion mellan er iaf.
    Hur kan man som icke inlärd inom slutsteg se vad som är starkt nog att driva ditten o datten? Går ni bara på prislapp o märke elr? "Dls 7000kr- det orkar"...så länge det är dyrt är det bra bara elr?
    För det finns ju steg som är runt samma watt men skiljer många kr imellan och där finns inget som säger att det ena är svagt o andra är urstarkt. står bara watt, märke o pris. men alla säger ju., "watt är inte allt"..såå ge lite tips hur man blir smartare inom detta.
    Ett första tips är att styra undan vissa märken. Att ett dyrare GAS-steg kanske inte är lika bra som den billigaste modellen från Mosconi kan vara värt att veta.
    Dessutom är det skillnad mellan klass A/B (analogt) och klass D (digitalt).
    Ett A/B steg har varmare ljud och mer pondus/kontroll, medan ett klass D är mindre, lättare och ofta ger mer watt.

    Du kommer ganska långt med 2500-3000 om du vet vart du ska leta.
    Dessutom, om du bryggar ett 4 kanals A/B steg så får du oftast mer effekt än om du går för ett 2 kanals som kostar lika mycket.

    Både seastreams garaget
    http://shop.seastreamsgarage.se/slut...l-c-14_30.html
    och bilstereoshopen
    http://www.bilstereoshopen.se/ är fina ställen att se på.
    PM-shopen icke att förglömma
    http://www.pmshopen.se/bilslutsteg/4...=118&iPageNr=1

    Eksempel på tips är Hertz HCP-4
    http://www.pmshopen.se/hertz-hcp-4/450-0
    eller Gladen 75.4
    http://www.pmshopen.se/gladen-m-line-754/1151-0


    Sammanfattning:
    Håll dig undan Elgiganten och liknande, och gå för bilstereospecialister.
    Välj prisklass och om du vill ha klass A/B eller D.
    Koppla rätt, få tillräckligt med ström, och bygg rätt. Ett kit för 500 spänn som är riktigt byggd i dörrarna med egen låda och dämpning låter 100x bättre än ett kit för 10 000 spänn som spelar i resonansplast och luft.

    Comment


    • #17
      Re: Slutsteg till framhögtalare...

      Lite notis bara, klass D steg har utvecklats rejält dom senaste åren och kontrollen ör det absolut inget fel på! Sen nackdelen ifall man bryggar ett fyrkanalssteg är att det tappar just kontroll, så det är inte helt värt mot att köpa ett tvåkanals.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: Slutsteg till framhögtalare...

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Lite notis bara, klass D steg har utvecklats rejält dom senaste åren och kontrollen ör det absolut inget fel på! Sen nackdelen ifall man bryggar ett fyrkanalssteg är att det tappar just kontroll, så det är inte helt värt mot att köpa ett tvåkanals.
        Hm, ok...?
        Tar mig själv i att bli besviken gång på gång av klass D... Steg som stoltserar med watt och ampere i överflöd, och så bluddrar det och ger en platt ljudbild som hör hemma hos riktiga budgetgrejor från Rusta.
        Klass A/B tycker jag är mycket varmare, kontrollerbart och kontant, för att inte snacka om klass A... DÅ snackar vi välljud och kontroll ^^
        30 watt klass A slår 300 watt klass D anyday of the week, men det är min subjektiva mening. Har varit roligt att prova en rörförstärkare i ett framsystem. Inte att det hade hållit mer än ett par dagar pga vibrationerna kanske, men ändå..

        Har inte haft någon erfarenhet med att brygga steg själv, dock, så jag har inget att tillägga om huruvida man mister kontroll då...

        Comment


        • #19
          Re: Slutsteg till framhögtalare...

          Det gäller dock som alltid att skilja på steg och steg, köper man billiga klass D är det klart dom inte låter vidare bra men t.ex. Alpines PDX vågar jag påstå står sig bra mot en hel del klass A/B! I samma prisklass vinner dock klass A/B när det gäller ljud, men förlorar i storlek och strömförbrukning.

          Sen finns det faktist rörsteg gjorda för bilbruk å hållbarheten ska inte vara något problem, värre då med ljudet, det krävs ju viss värme för att dom ska låta bra och det är inte alltid helt enkelt att uppnå i en bil.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #20
            Re: Slutsteg till framhögtalare...

            kul o höra lite mera prat här inne att sålla bort märken är jag helt med på. Så klart kollar man lite mera erkända märken. Om jag skulle leta efter nått som du skriver ChriZtoffer som ligger mellan rms o max watt elr hellre närmare max watten så blir det ganska tuff match. Högtalarna som jag har är specade på 150rms och 600w.. så man kan puffa på ordentligt verkar det som. http://dbakuten.se/ovriga/magnat-sel.../#.UqioTPTuIuk så man vill ju inte lägga sig för klent då kanske man sitter där o ångrar sig sen :P dock så kommer jag aldrig tävla elr spela såå högt. dock vill man ju poppa i bilen så klart.
            Har Silentcoat 2mm liggandes här hemma som man tänkt kasta in. borde ju räcka till

            150w per kanal kanske räcker? fast steget får kanske jobba massor då?

            Comment


            • #21
              Re: Slutsteg till framhögtalare...

              Den maximala effekttåligheten brukar anges som dubbla RMS effekttåligheten, så 600Wmax lät mycke! Skulle nog vilja kalla det för Wpeak istället. Så i det fallet känns det rimligare med ett steg som lämnar nånstans 150-300Wrms i 4Ohm, 150Wrms räcker rätt långt dock.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #22
                Re: Slutsteg till framhögtalare...

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                150Wrms räcker rätt långt dock.
                Ja typ fram och tillbaka till månen!

                Finns inte många högtalarkit som kan ta hand om så mycket pulver... om nu steget verkligen lämnar den effekten
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Slutsteg till framhögtalare...

                  Det fick bli ett SPL Dynamics ICE 150.4 då det var bra pris på det 1700kr nytt. Mellandagsrea är sant ibland med bra låga priser

                  Comment

                  Working...
                  X