Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud i en Vw Polo-08

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga ljud i en Vw Polo-08

    Hej!

    Jag har varit och rotat uppe på vinden och vill ha lite tips om vad och hur man bör göra med dessa prylar, då jag hellre vill ha dem i bilen än att de ligger och samlar damm uppe på vinden, som de har gjort de senaste 8 åren, typ.

    Bilen är en Vw polo-08, som jag inte vill göra stora förändringar i.

    Prylar jag har på vinden är dessa:

    Huvudenhet:
    Alpine CDA-9813, funderar på att köpa en 2-Din stereo istället, då det kommer se lustigt ut med denna, eller? Har varit grymt nöjd med hur den presterar iofs.

    Slutsteg:
    1st. Genesis Dual mono
    1st. Genesis Stereo 100
    1st. DLS D1000 (monosteg)

    Högtalare:
    1 st Amega Q-Comp 60
    1st Focal Polyglass 27V2

    Frågan är om man kan skippa DLS D-1000 slutesteget och bryggkoppla något av Genesis slutstegen till Subben?

    Vad behöver mest kraft Amega kitet eller Subben?
    Av utrymmesskäl så vore det både snyggast och att det tar mindre plats att använda de 2 slutstegen.

    Fungerar det bra att driva Amegorna med Stereo100 eller bör man ha dual mono?

    Ska jag satsa på en 2-Din stereo med touch, och skippa ljudkompensation och aktiv delning?

    Vill egentligen ha in allt i bilen till minsta kostnas och största tillfredställelse
    Men är också villig att lägga ett par tusen ifall det är värt...

    Tips mottages mer än gärna.

  • #2
    Re: Bygga ljud i en Vw Polo-08

    KÖR!!!

    Amega gillar ST100, ännu bättre DM.......

    Har ingen koll på basen.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Bygga ljud i en Vw Polo-08

      Du kan brygga ditt Dual-mono, det har jag gjort tidigare. IMHO kommer du aldrig att spela så högt I de övre registren, basen däremot kan du dra på ordentligt med och ändå sitta I bilen. Så ge subben mest effekt. Komprimerad skitmusik orkar jag med ca 90dB ljudtryck, mer dynamisk musik med "tryck I basen" kan jag sitta med 110-120dB (ligger då runt 90dB tryck C-viktat, eller om det är A-viktat, kommer aldrig ihåg vilket)

      Efter att ha haft en stereo med tidskomp och vettig EQ kommer jag aldrig någonsin att vilja ha något annat. Utan tidskomp har jag allt ljud från vänster högtalare, höger högtalare kan man nästan lika gärna koppla bort (känns det som). Med tidskomp ligger ljudet där det skall.
      EQn visade sig också guld värd. En resonans vid 250Hz, diskanter som är riktigt uschiga och påträngande. Inga problem att höja under 250Hz med 3dB, notcha 250Hz med 6dB och sedan sänka allt over 1.2kHz med 6-7dB. Nu känns det väldigt konstigt att behöva göra så, men med rak frekvensgång orkar jag lyssna I ungefär 10minuter, sedan stänger jag av.
      Körde tidigare utan möjlighet att dela Sub/framsystem från huvudenheten och måste nog säga att det är lite knepigt att försöka ställa in slutstegens filter jämfört med att trycka lite på en grafisk display.
      Hur det ser ut kommer du att vänja dig vid, så jag skulle utan tvekan välja en 1-Din med finesserna före en 2-Din utan alla dagar I veckan. Dubbelkolla också att du kan ha stereo på utan att ha tändingen på I bilen, det är grymt irriterande att inte kunna det IMHO.

      Comment

      Working...
      X