Announcement

Collapse
No announcement yet.

koppla in bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• koppla in bas

hejsan.. har precis inhandlat ett begagnat emphaser ea2220
    och har en mds Audiophile TEAMR12. tänkte höra hur ja ska koppla in den utan att bränna något.. om jag ska brygga den eller köra på en kanal bara..

länkar lite mer info om steg å högtalare

Steg: http://www.work4web.hu/pic/pdf/8696.pdf

Bas: http://mdsgas.pl/grafika/katalog_2007.pdf

Man får scrolla ner till sidan 6 för att få info om basen

Re: koppla in bas

Steget tål 2 Ohm i bryggkopplat läge enligt manualen, då kan du parallellkoppla basens talspolar och sedan bryggkoppla steget.

Comment

Och hur gör jag de

Comment

Enligt bilden på basen (i din länk) ska det tydligen finnas 2 st "metallbyglar" som kan sättas på anslutningarna, dvs en bygel på plusingångarna och en på minusingångarna. I så fall ska du sätta dit dessa byglar, sedan drar du kabel från ena plus och ena minus till slutstegets anslutningar där det står "bridge" (eller vad det nu står).

Comment

ja men precis då va de så ja tänkte mig också + till + - till - å sedan bryggar ja på steget.. men ville vara 100% säker så ja inte bränner något de första jag gör=)

Comment

så nu har ja kopplat in grejorna å spelat lite.. å helvete vad de dunka på i bilhelvete... så hårt att säkringen brann upp.. fast de va ju bara en 60A säkring pga att nya säkringshållaren jag köpte va trasig. så fick köra på en jula säkring och säkringshållare ja hitta i garaget.. vilken säkring ska man köra på tror ni? 80A räcker de eller kommer den flyga också?

edit: kör med 25mm2 kabel
            Last edited by gimziz; November 16, 2013, 20:34. Reason: kabel tjocklek

Comment

Säkringen ska inte vara större än vad den aktuella kabelarean tillåter. Skriv vilken kabelarea det är på stegets pluskabel, då kan vi ge råd om lämplig säkringsstorlek och/eller lämplig kabelarea.

Steget kan enligt specifikationen ge ut uppåt 1200 WRMS i 1 Ohm, vilket innebär runt 140-160 A räknat på 55-60% verkningsgrad. Om du vill kunna utnyttja all effekt så bör du ha åtminstone 30-35 mm2 kabel och 140-150 A säkring.

Comment

Jag kör med 25 mm2 5 meter nu. Har ingen lust att dra ny kabel just nu.. men de lär komma drar hellre ner volymen lite men va är de största jag törs ha på denna kabel då?

Comment

Om man utgår ifrån EMMA:s tabell så är det 125 A som är den största tillåtna säkringen för den arean. Jag gissar att du använder AGU-säkring nu, men då får du byta säkringshållare till ANL eller miniANL (AFS) istället och där är nog 100 A det närmaste du kan komma skulle jag tro.

Comment

Tror de va en minianl som ja fick.. ska byta ut de på måndag då hållaren va trasig så köper ja en 100a säkring på de så ska de nog bli bra

Comment

Det finns även 125 A säkring såg jag nu, tex BRL har såna.

Comment

Låtee ju underbart

Comment

Working...
                        X