Announcement

Collapse
No announcement yet.

CDE-178BT eller DEH-80PRS

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CDE-178BT eller DEH-80PRS

Ska bygga nytt i lillebilen. Inskaffat ett par Focal PS165 samt ett NX4 steg. Hade tänkt köra fram+bak samt sub (på annat steg). Inser nu att den gamla HUn gett upp. Dags att byta alltså.

Sugen på en 80PRS eftersom den fått så bra recensioner. Men 178BT är också lockande eftersom den har lite enklare interface (mute, snabbval, fler blåtandsmökligheter)

Nu till frågan: Vilken av dessa har bäst ljudkvalitet? Båda har ju t.ex 24 bitars DAC. Osäkert om jag kommer försöka mig på att gå aktivt, men det ska inte uteslutas.

Re: CDE-178BT eller DEH-80PRS

Köp p80 o strunta i baksystem o kör framsystemet aktivt

Comment

Båda är riktigt bra, gillar ljudet mera i Alpinen. Men 80prs vinner pga filtermöjligheterna
      Beemer med enkel installation

Comment

mors,

Jag satt med HU val för inte mer än några veckor sedan. Började då med Kenwood 92btsd (eller liknande titel) vs 178bt. Snabbt fick jag klart för mig att folk tyckte generellt alpinen lät bättre. Så ut med Kenwooden. Alpine har jag haft tidigare och vart riktigt nöjd med (9882i?) så det blev intressantast.

Hypen steg, och jag gick och klämde på alpinen, snackade lite om dess inställningar i butik... kort därpå var den utesluten som alternativ.

Det som tog alpinen ur matchen var det fullständiga skämtet till delningsfilter, en mindre fördelaktig look jämfört med 80prs, och en magkänsla av att 80prs skulle ge bättre ljud.

Valet föll på en 80prs. En smula mer cash, men det tycks den sannerligen vara väl värd.

Men några egenheter finns.
        Ingen pauseknapp. I övrigt röriga menytitlar, men väldigt enkelt att knappa när man bara fått huvudet runt "network 1-4" och liknande märkliga titlar. Väl inne i menyerna är det väldigt smidigt att ratta kanaler, eq, delningar osv. Det är sannorlikt det bästa menysystemet på liknande premisser jag sett någonsin!

Utöver detta är det lite tröttsamt att man får en smula "delay på skärmen" när man fleppar runt mellan signalkällor, dvs, animationen ändras på ett sådant sätt att man inte ser vilken som är nästa signalkälla om man trycker i jämntakt, utan paus. Vid det här laget har jag lärt mig hur många klick det är mellan respektive av de källor jag brukar använda, varpå problemet inte längre stör mig.

Ytterligare en egenhet är att man inte kan toksänka ljudet med att vrida jättesnabbt på volymratten - den "slirar" eller på ngt sätt gör att man inte gör toksnabba sänkningar. Det är väl lika skönt som det är frustrerande.

Stort plus för en enormt lång volymskala (0-60) vilket ger massor utav finjusteringsmöjligheter om man nu tröttnar på viss volym, och tokren signal.

BT funktionen fungerar utan bråkigheter, via spotify på android går det enkelt att byta låt på stereon... SD läsfunktionen är super.

Jag vet inte om man kan önska sig mer av en HU. Även om, kvalitetskänslan till den gamla Alpinen inte är riktigt där.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ett tredje alternativ: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33257
          Non Habere Sed Esse

Comment

Som bra ljud i bil sa till mig o en kompis. De föredrar keenwooden framför alpinen för alpinen hade kassa filter om man ej körde med processor. Det kan ja hålla med om.

Comment

Originally posted by ville91 View Post
              Som bra ljud i bil sa till mig o en kompis.......
              Jag har inte märkt av något negativt med filtren jämfört med kenwooden? Kan du redovisa vad du syftar på kanske? Jag har inte undersökt det själv så noga.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Som bra ljud i bil sa till mig o en kompis. De föredrar keenwooden framför alpinen för alpinen hade kassa filter om man ej körde med processor. Det kan ja hålla med om.
                Så du menar att ALLA kör aktivt?

I min värld, den där som man säljer produkter över disk så körs det aktivt i mindre än 1%

Jag tror inte det ser speciellt annorlunda ut i övriga Sverige, jag tror det handlar mest om vilket man är van att använda.
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Om Alpine fortfarande har 100Hz som högsta högpass så kan jag förstå att en del väljer bort den, men Kenwood funkar ju inte heller i alla konfigurationer med sin 220Hz begränsning.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Om Alpine fortfarande har 100Hz som högsta högpass så kan jag förstå att en del väljer bort den, men Kenwood funkar ju inte heller i alla konfigurationer med sin 220Hz begränsning.
                    Det har dom då inte iallafall. En 160 har jag varit och delat på, mer har jag dock ej utforskat.
                    Sponsor:

Comment

Vad det gäller Alpine 178BT:
                      Crossover Frequency: HPF + LPF 20, 25, 31.5, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200 Hz

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Då ser jag då ingen fördel med Kenwood? Kan dock tänka mig att den stora massan tycker Kenwood låter bättre med sitt lite bastunga ljud, inte lika avslöjande på dålig musikkvalité som Alpine heller.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Så du menar att ALLA kör aktivt?

I min värld, den där som man säljer produkter över disk så körs det aktivt i mindre än 1%

Jag tror inte det ser speciellt annorlunda ut i övriga Sverige, jag tror det handlar mest om vilket man är van att använda.
                          Ja menade ej så precis men mer utbredd delning ifall man kör bredbandare i framtiden. Har Dock ej testat Alpines nyaste maskiner o det var nog 2 år sen vi var där o fråga.. Men om man ska köra passivt så spelar det egentligen ej vilken stereo man ska ha

Comment

Just frågan om aktivt eller inte är ju den stora frågan. Det finns flera teorier och framförallt mycket subjektivt tyckande angående vad som är ett optimalt ljud. Eftersom jag själv aldrig kört aktivt så kan jag inte låta bli att undra om det egentligen blir så stor skillnad ljudmässigt?

Gillar 178BT. Den har det mesta, inklusive bra ljud. Men jag är nog inne på att experimentera. Om det ultimata ljudet kanske bäst nås genom aktiv delning så är det ju dumt att utesluta den möjlighet när man nu har chansen att välja en HU (läs 80PRS) med det stödet.

Comment

Ja menade ej så precis men mer utbredd delning ifall man kör bredbandare i framtiden. Har Dock ej testat Alpines nyaste maskiner o det var nog 2 år sen vi var där o fråga.. Men om man ska köra passivt så spelar det egentligen ej vilken stereo man ska ha
                              Om det var två år sedan, varför trollar du då runt i denna tråd med felaktig info gällande en nyare maskin som du ej har testat? Känns dumt att förvirra folk som läser här. Jag väljer alpine före kenwood alla dagar även om jag kör passivt, för den låter helt enkelt mycket bättre i.m.o, så jag kan ej hålla med dig.
                              Sponsor:

Comment

Working...
                              X