Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får inte till subben, vad är fel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Får inte till subben, vad är fel?

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Nu har du ungefär 47Hz avstämning som det ser ut, rätt högt för musik!
    Shit, då har jag gjort fel sedan 90 talet
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Nu är lådan ombyggd igen, denna gång med en port med area 65cm2 och längd 54cm vilket borde ge en avstämning på ca 36Hz med de ca 26 liter nettovolym som finns att tillgå.

Det spelar myyycket bättre. Nästan så att jag är nöjd Förutom att den tål mer effekt och spelar högre är den maffigare och fylligare på lägre volymer också.

Reservhjulet blir kvar i garaget i fortsättningen, enkel prioritering!

Två saker som inte är bra nu. Ena är att locket, dvs golvet i bagaget, hade en svag lutning så nu vippar det lite på kanten på lådan. Märktes inte på förra lådan eftersom den var så liten. Måste alltså bygga om en gång till alternativt hyvla bort de 5mm som lådan är för hög på bakre delen. Det är tur det finns något kvar att göra, vore tråkigt om det var klart.

Det andra lite mer störande är att man kan höra ett tydligt blåsljud från själva elementet vid lite högre tryck. Min gissning är att det beror på ventilationen i DDs basar som pumpar ut luft under basen, där är det väldans trångt i min låda, bara några mm till godo. Med dämpmaterial under basen låter det mindre, vilket förstärker tesen att det är där det flåsar. Hör inget sådant från porten annars. Riktigt hur jag ska komma tillrätta med det här vet jag inte än. Första steget blir mer dämpmaterial. Andra förslag?

Comment

Avståndet från ventilationshålet till motstående föremål (dvs botten i detta fall) bör vara minst samma som hålets diameter så att luften kan "röra sig fritt" och minimera flåsljudet samt få bra ventilering.

Comment

Haha, ja då är min låda långt från det optimala.
          Borde gå att minska med mer dämpning, får testa lite.

Comment

Working...
          X