Announcement
Collapse
No announcement yet.
Får inte till subben, vad är fel?
Collapse
X
-
-
Re: Får inte till subben, vad är fel?
Vilka modeller av Kickers 8" basar är det som du monterar så?
Bygglogg: SQW: TransFårrden
Comment
-
Det är främst dom två billigaste beroende på vilket steg som ska användas och hur mycket plats som finns och även vad kunden är ute efter..
compS och compR heter dom. Hette tidigare comp och compVR.
Båda låter bra från 12liter slutet men compR framhäver djupbasen bättre i den volymen.
Lite inspelning gör gott om man använder ett mindre steg.
Comment
-
Massa roliga tips här! Ska in till butiken i morgon och förhandla....
Läste lite om compR och såg förslaget på dubbellåda. Den såg ut att vara avstämd till 47Hz, är inte det lite högt?. Skulle helst vilja landa runt 38Hz. Hur långt ner klarar de av att spela bra?
Comment
-
Om man bara ser till avstämningen teoretiskt så är 47 kanske lite högt men det är en låda som jag provat fram under en lång tid och lyssnat på musik i olika miljöer. Sänker ja avstämningen så förloras mycket verkningsgrad och den ligger och tuggar för djupt för att de där roliga i musiken ska uppskattas
Får även en del frågor ang att jag rekommenderar ett högpassfilter som börjar dela av runt 40, men det är så att dom flesta använder steg med rätt kassa filter (12dB branthet) och då är det ju inte så att alla frekvenser under 40hz försvinner utan dom dämpas bara lite.
Kan tilläggas att lådan är inte till för att spela djupbas, den är gjord för att spela musik med ett j-vla gött stamp å tryck
Rekommenderar lådan till fler modeller av 8or, med värre element och mycke effekt blir det riktigt roligt.
Comment
-
Originally posted by Bitzer View PostEn annan fundering är hur ett par 6,5" midbasar skulle göra sig i bakdörrarna, är de för placeringskänsliga så ljudbilden kommer för långt bak? Typ ett par SQX165 eller motsvarande, eller kanske ett par Amega QW6. Skulle kunna dela dem mellan typ 60 och 200Hz. Skulle sitta gott med lite mer tryck i midbasen...
Särskilt om vi pratar dörrmontering, vänster bak är den högtalare du hör först och sen är alla andra högtalare ur fas.
Och vad menade jag nu, jo .... du hör middarna 4ggr.
Kan ett ljud bli tight och stramt om man hör det 4ggr?
Svaret på den frågan är nej.
Ska man ha högtalare bak så dela från minst 150Hz eller mer, särskilt om du har sub bak.
Delar man lägre får du ett sämre svar från din sub, en riktigt tight och torr bas blir helt plötsligt odrägligt lång och okontrollerad bara för man överlappar subben med distade toner från en 6,5" högtalare som inte ska återge de lägre frekvenserna.
Högtalare bak har man för demo BAKOM bilensigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
Förstår komplikationerna det ger att ha middar i bakdörrarna, tack för alla bra svar.
Angående subben har jag fått bra hjälp från butiken, vi har ändrat diverse småsaker, lyssnat och funderat. Deras främsta förklaring är att slutsteget saknar effekt. DDs basar är trögdrivna och speciellt i slutna lådor. Har nu fått låna ett DD SS4a som jag precis skruvat i. Har bara hunnit testa lite och visst finns det bättre kontroll, speciellt på högre volym. Ska ut sätta mig med datorn nu och justera lite mer för att försöka få till det.
Har även börjat rita på en låda med slotport, målet är att få till 20l invändigt. Borde öka verkningsgraden en del. Frågan är om det går att få till en avstämning runt 40Hz i en så relativt liten volym.
Comment
-
Med tanke på att basen kan flytta en del luft så behövs nog en portarea som innebär hyfsat lång port. DD själva rekommenderar bla ungefär 21 liters nettovolym med ca 72 cm2 portarea, den blir omkring 55 cm lång för 40 Hz avstämning.
Med 22 mm material tar porten upp runt 6 liter och lådan bör i så fall byggas 7-7,5 liter större än nettovolymen.
Comment
-
Eftersom jag inte blir helt nöjd åkte reservhjulet ut idag, tänk att det alltid ska dra iväg.
Kastade ihop en låda med ca 25l invändigt och två st slotportar på 3,5*13cm var. Utgick från DDs ritningar på en "full size box" som har en port med 92cm2 area och ca 52cm längd.
Lådan är inte optimal men tänkte att den skulle ge en fingervisning om skillnaderna mot den slutna lådan. Resultatet blev en liten besvikelse, den portade lådan spelar lite mjukare och tål högre effekt men går inte mycket djupare och dunkar fortfarande mer än vad den spelar. Det var allt som hanns med idag, nya tag en annan dag, men ska nog försöka få tag i ett annat element att testa med.
Comment
-
25 liter är nettovolymen. Yttermåtten är 63x44x17, minus material och portar blir ca 25l.
Har du möjlighet att kolla vad det ger för avstämning? Hur mycket påverkar det att portarna är typ 16cm för korta? Ska fixa dem i morgon.
Comment
-
Ja precis, 36cm är de. Ledsen att jag inte skrev det direkt.
DD har ju en port som är 52cm och jag har två portar (med totalt ungefär samma area) men visst ska båda då vara 52cm långa? Hoppas nå en avstämning på runt 38Hz.
Comment
-
Avstämningen är beroende av längden & portarean, sen om du delar upp det på en två eller fler portar spelar ingen roll. Nu har du ungefär 47Hz avstämning som det ser ut, rätt högt för musik!Last edited by ChriZtoffer; October 27, 2013, 21:38.
Comment
-
Tack för all hjälp. Jag måste gjort något fel i konverteringarna från DDs ritning.
Hittade iaf den här: http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31
och efter lite trixande kom jag fram till att med en port skulle avstämningen bli ca 31Hz. Portarean är lite så risken för blåsljud är stor men efter lite testande verkar det inte ha så stor inverkan.
Blir till att bygga om lådan mer noga i morgon men nu känns det iaf görbart. Tänkte ha en port på 13x5cm som är 54cm lång. Borde ge en avstämning runt 35Hz och innervolym på ca 26 liter.
Comment
Comment