Announcement

Collapse
No announcement yet.

Digitalradio?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Digitalradio?

Är det någon ide att satsa på digitalradio? Hur är ljudkvalliten, hur långt når sändningarna och vad sägs om framtiden?

Framförallt ljudkvallite och täckningsområde efterfrågas.

Med vänlig hälsning, Z

Re: Digitalradio?

Här finner du nog en del svar ( utan att jag läst )

http://sverigesradio.se/sida/default...programid=2205

2017 ska Danmark stoppat sin analoga sändning, Sverige är ett U-Land som vanligt
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

"– Dab-tekniken är usel. Den allra sämsta mp3-spelaren har bättre ljud än vad dab kan prestera. "

Källa: http://computersweden.idg.se/2.2683/...strofalt-uselt

Comment

Synd att ljudkvaliten blir lidande. Men jag tror aldrig bilradio är något för sound quality utan meraför lite mainstreem underhållning i tillräckligt bra kvallite typ för att man inte ska somna i bilen, broadcast av viktiga meddelanden mm.

Komprimerar man dock så hårt som det ryktas om så blir det dock värdelöst. Jämförs i computerswede artikeln med en MP3 med 56k i bitrate. Det vill inte jag lyssna på i någon anläggning.

Återstår då endast att lyssna ordentligt och se om tekniken mognat sedan artikeln skrevs. Tanken är god och det finn flera kommersiella radiostationer som hade varit trevliga att lyssna på utanför den heliga ringen om 20 km runt vår huvudstad...

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Man måste skilja på äpplen och päron!

Jag har Dab-mottagare i ena bilen och bor så till att jag har mottagning.
          Visst låter mina låtar på spotify bättre MEN jämför jag med fm-radio så är det som natt & dag!
          Tyvärr kan jag inte lyssna på P4 via Dab (utom på kvällarna när de kör Karlavagnen..)
          så därför är det mest till jul (kanal med julsånger) och i melodifestivaltider (SR Melodifest) som jag använder den.
          Precis som med GSM/3G telefoner så är bra mottagning en förutsättning då det annars klipper friskt..

Det sorgliga i Sverige är att det finns ett nät som täcker i princip hela landet men det är nuförtiden bara påslaget lite här och där efter politiska beslut!
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Working...
          X