Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

    Batteriet verkar ha blivit lite dåligt på bilen, så det skall bytas ut. Använder jag bilen till jobbet varje dag så är det inga problem, tycker startmotorn är så pigg och glad. Jag vet att jag tänkt att den känts lite seg dock om den står still en dag. För ett par veckor sedan stod den 5dagar, då orkade den inte dra runt startmotorn alls. Imorse gick det trögt och 3varv, den har stått still i 3 dagar.

    Är det bara dåligt batteri eller är det mer risk för att något ligger och tjuvdrar? Vill inte gärna sabba ett nytt batteri för att det också är tömt på energi om bilen står oanvänd en vecka nu I vinter.

  • #2
    Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

    Originally posted by Nollan8
    Batteriet verkar ha blivit lite dåligt på bilen, så det skall bytas ut. Använder jag bilen till jobbet varje dag så är det inga problem, tycker startmotorn är så pigg och glad. Jag vet att jag tänkt att den känts lite seg dock om den står still en dag. För ett par veckor sedan stod den 5dagar, då orkade den inte dra runt startmotorn alls. Imorse gick det trögt och 3varv, den har stått still i 3 dagar.

    Är det bara dåligt batteri eller är det mer risk för att något ligger och tjuvdrar? Vill inte gärna sabba ett nytt batteri för att det också är tömt på energi om bilen står oanvänd en vecka nu I vinter.
    Har samma sak på min porsche. Fast där tar det ca en vecka för att batteriet ska vara tömt. Där är det ett relä till fönsterhissarna som klickar fritt och drar ström. Känns som att det är något som tjuvdrar på din också!

    Comment


    • #3
      Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

      omöjligt att svara på.Att mäta om det är nått som drar är inte speciellt svårt.

      Comment


      • #4
        Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

        Bara att trilla in hos klasse och handla strömmätare på vägen hem mao.

        Comment


        • #5
          Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

          Då skall vi se... Laddade batteriet ett dygn, kört 5 starter med typ 1km körsträcka. Batteriet ligger på 12.65V tomgångspänning (bil av alltså) nu ikväll och kopplar jag bort minuspolen och mäter där drar dem först 0.28A, vilket faller ner till ca 0.1A efter 1minut. Släpper jag kontakten och nuddar blixtrar det till. Mätte på 10A-området med billigaste möjliga mätare, gissar att det är lägst serie-resistans där.

          Normalt och bara hiva i nytt batteri eller är det för mycket? Hoppas det inte spelar så stor roll att muttern till polskon på minuskabeln lossats 4-5varv.

          Comment


          • #6
            Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

            Hittade det här:


            10% 12,00 volt
            20% 12,08 volt
            30% 12,16 volt
            40% 12,24 volt
            50% 12,32 volt
            60% 12,40 volt
            70% 12,48 volt
            80% 12,56 volt
            90% 12,64 volt
            100% 12,72 volt

            Så om jag läste 12.65v efter flertal start på kort körsträcka och efter att bilen stått med ev. Tjuvström i 3timmar innebär det att batteriet kanske trots allt inte behöver bytas utan att något tömmer det?

            Comment


            • #7
              Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

              Har du larm eller annan elektronisk utrustning på bilen?

              280 mA är alldeles för mycket, även 100 mA. Någonting drar ur batteriet enligt din mätning, då måste du fixa orsaken för att inte riskera fler batteriurdragningar. Det verkar som att batteriet har klarat sig, men dåliga batterier kan ibland visa en ganska normalhög vilospänning som är "falsk" och därför kan man inte alltid lita på en sån mätning.

              Hur menar du med att muttern på polskon har lossats 4-5 varv?

              Comment


              • #8
                Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                Vad är det för bil?

                Nyare bilar har mkt elektronik som inte är helt avstängt när bilen är avstängd.
                Äldre bilar kan få lite olika problem. På syrrans 240 låg startmotorn och drog läckström, en kompis S80 låg generatorn och drog ström så den var död på bara två dagar.
                En arbetskamrats V60 blit strömlös på fyra dagar om den inte körs..och den är sex månader gammal och VOlvo har samma problem även vid fabriken.
                Vi har problem med våra lastbilar av samma anledning...dock tar det längre tid då det är en större batteribank på dem
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                  Jo, nya bilar verkar inte vara gjorda för att stå stilla i tex en vecka. Tacka vet jag "gammelbilar".

                  Dagens lastbilar är väl fulla av elektronik så de har säkert liknande problem som personbilar. Bussar verkar också ha såna bekymmer, det gäller för chauffören att stänga av huvudbrytaren om bussen tex ställs av över en helg. Har hört det av chaufförerna som kör den linje jag brukar åka till jobbet.
                  Last edited by Optima; September 29, 2013, 09:52.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                    Det är en Saab 9-5, årsmodell 2008.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                      Den där tabellen, är den för att "avläsa" skicket på batteriet fulladdat eller kan man använda det för att avgöra hur mycket energi det är kvar också?
                      Måste nog åka och handla nytt typ i morgon, 12.03v efter 1.5 dygn känns lite som att det kanske inte riktigt orkar mer....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                        Värdena i tabellen ger inte tillräckligt säkert svar på i vilket skick batteriet verkligen är i eller hur många Ah det är kvar. Det ger en fingervisning, men som jag skrev så kan ett dåligt batteri ibland ha en "falsk" vilospänning som ligger hyfsat högt. Spänning under belastning ger däremot ett säkert svar.

                        Fast du mätte ju tidigare upp en viloström på 100 mA och det är för mycket enligt mig, den saken måste kollas upp så att inte det nya batteriet också blir dåligt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                          Jaja, nu fick jag en liten lucka att gå ut och kolla om slutsteg eller HU drar ström i alla fall. Måste säga att resultatet är lite knepigt.

                          Min morfar sa alltid att de kollade efter tjuvström genom att se ifall det gnistrade när man satte tillbaka en pol på batteriet. Mina lyser upp rummet (nåja, lite överdrivet men ändå). Fast kopplat man bort Huvud enheten drar den lika mycket ström. Och kopplar man sedan bort slutstegen så slutar det dessutom gnistra. Men drar lika mycket ström. Och oavsett mätområde så verkar det alltid vara samma siffror i multimetern.
                          Verkar alltså nästan vara ett mättekniskt fel.

                          Nytt batteri imorgon så hoppas jag det inte läcker egentligen.


                          Måste också säga att fy för den vad det låter mycket bättre i bilen om man står still utan motorn igång.
                          Last edited by Nollan8; October 20, 2013, 20:02. Reason: iPhone.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                            Nu för tiden på "moderna" bilar finns det alltid elektronik med kondensatorer vilket innebär att det "alltid" kommer att gnistra lite när du ansluter sista polen på batteriet.

                            Ska du veta läckström måste du mäta.

                            OBS tändning avstängd OBS!!

                            Ett sätt är att koppla en multimeter på A (Ampere), ström läget. Tag bort minuskabeln från batteriet. Koppla den röda mätkabeln till jordpunkt på chassiet och den svarta till batteri minus. Mät strömmen. Är den mer än några mA (1mA = 0,001A) har du så kallad läckström. Vissa bilar kan dra upp emot 20 - 30 mA men har du ett mätvärde på säg 150mA blr du dra öronen åt dig och felsöka.

                            Edit: låt gärna mätvärdena stabba sig innan du drar några slutsatser, ett bra sätt är att ta en fika innan du läser av instrumentet efter inkoppling. Detta för att all elektronik i bilen ska ha nått "stand by".

                            Detta gör du genom att med mätningen inkopplad, öppna säkringscentralen i bilen och ta bort en säkring i taget. Kolla om du ser någon skillnad på mätresultatet. Den säkringen som ger en lägre ström är den grupp där felet finns. Då måste man koppla bort alla förbrukare i den gruppen t.ex. Stereo eller kupefläkt, höger baklyse eller vilken grupp det nu var. Återanslut dessa förbrukare en och en tills felet återkommer, då vet du vilken komponent som är trasig.

                            Byt sedan ut den mot en hel (eller reparera)

                            OBS! Under mätning eller felsökning, vrid aldrig på tändningen eller försök att starta bilen. Gör du det kommer i bästa fall bara säkringen i ditt instrument gå och i sämsta fall brinner instrumentet upp med risk för följdskador på bilen.
                            Last edited by zovix; October 20, 2013, 20:23. Reason: Tillägg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skall köpa nytt batteri, risk för läckström?

                              Originally posted by Nollan8 View Post
                              Min morfar sa alltid att de kollade efter tjuvström genom att se ifall det gnistrade när man satte tillbaka en pol på batteriet.
                              Det kan gnistra när man sätter tillbaka en batterikabel ifall man har ett slutsteg som ansluts för första gången eller har varit bortkopplad ett längre tag, sånt beror på att kondensatorerna inuti slutsteget laddas upp och det blir en kortvarig strömrusning.

                              Men om allt är som det ska vara så borde det bara gnistra första gången man plockar bort och sätter tillbaka batterikabeln (om man plockar bort och sätter tillbaka kabeln flera gånger under kort tid alltså).

                              Originally posted by Nollan8 View Post
                              Och oavsett mätområde så verkar det alltid vara samma siffror i multimetern.
                              Med tanke på att strömmen var minst 100 mA så ska det inte visa samma siffror ifall du tex väljer 10/20 mA mätområde, i så fall är det nog fel på mätaren.

                              Comment

                              Working...
                              X