Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

    Tjaa fan!

    Har precis fastnat för något GRYMT kul, billjud. ( När det funkar vill säga.. Hehe ) Har precis kommit igång och sofar kommit hit..

    Ska försöka fatta mig så kort som möjligt, och bara få med allt relevant.

    Volvo 855
    AMEGA högtalare fram + diskant (detaljer okänt)
    MDS 6.5'' i bakdörrar
    MDS Dynamic DA602R Slutsteg
    MDS F2.10XM Fanatic X-Max
    Biltema slutsteg..
    Pioneer DEH-2500UI
    Delningsfilter till front-högtalarna och Rockford Fosgate filter till bakdörrarna.

    Såhär är allt inkopplat >>

    > MDS systemet är för sig, slutsteg + baslåda + kondensator
    > Biltema steget (som jag fått, ej köpt själv) är tänkt att driva samtliga högtalare runtom i bilen, front+rear. Bakdörrarna är inkopplat i bryggat-läge och fronten är inkopplat på varsin kanal.

    Bägge stegen har en varsin jordkabel och en varsin +kabel, varsin lågnivå, det som är serie-kopplat är remoten.

    Aaand the problemo is this!
    >> När bilen är avstängd så låter och spelar allt kalasbra, jag är inte så kräsen ännu.. =) Men! När jag drar ner volymratten till 0, så "smäller" det till i högtalarna, och/eller är slutsteget igång samtidigt som bilen så viner det ur både bas och högtalare som går i takt med varvtalet.

    Detta är gjort
    > Nya lågnivå kablar,
    > Lågnivå dragen utanför bilen
    > Trippel-dragit om kablar, tokisolerat högtalarkablage, + samt lågnivå. > Lågnivå och + rör inte varandra, ligger på varsin sida av bilen.
    > Nytt bilbatteri är inköpt, ny jord är borstad från generator och chassi. > Jorden till slutsteget är satt från bältet.
    > Joxxat i inställningarna och kommit fram till att när "Gainen" står på 6V viner det som fan, och när den står på "0.15V" så är det enbart ett ytterst litet vinande.

    Värt att nämna att allt funkade första kvällen, vi tog en runda med bilen utan missljud. Men morgonen därpå var allt i full-rulle och vi är fortfarande där vi är.

    Kommer något sådant lösa problemet? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...kiljare-p39607

    Sitter frågande, kliar mig i huvudet och har googlat som en tok. Var sket-nära på att riva ut allt ikväll och montera tillbaks allt som det var, någon som har en idé om vad det kan vara?

    Det som jag kommer och tänka på att remoten är den enda som går längs lågnivån, men där borde knappt nå ström finnas och kabeln går att skala av med fingertoppen.. =P Tack på förhand!

  • #2
    Re: Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

    testat med annan huvudenhet? brukar kunna vara signaljorden i huvudenheten som spökar. annars vilka lågnivå kablar kör du med?

    Comment


    • #3
      Re: Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

      Nyss kopplat in den nya huvudenheten, den förra var remoten kass på så då sammankopplade vi + och remote i slutsteget. Nackdelen då blev ju att den stog på hela tiden! =) Har ej testat det nu iofs.. Hm, tack!

      EDIT:

      Lågnivå-kablaget är budget budget, ett par GAS kablar till MDS och biltemas eget till biltemas slutsteg! Redan här börjar det låta illa, men ville inte punga ut 500 :- för kablage innan man visste om det är värt att göra det.. Sen väntar också ett bilbyte till nästa sommar så ville bara få det att "poppa"..

      Comment


      • #4
        Re: Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

        mitt poppande i basen å sånt vid 0 på volymen slutade när jag bytte uppmig i lågnivå kablar till dubbelskärmande ifrån biltemas.


        Du kan ju alltid ta ut kablage när du ska byta bil.

        Comment


        • #5
          Re: Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

          Du har till 100% haft en för dålig jord och signaljorden i huvudenheten har gått åt pipan. Pioneer är kända för att vara väldigt känsliga.

          Det du ska göra först är att se över jorden, Sen så ska du löda på en liten kabel mellan ytterhöljet på lågnivåkabeln och stereons chassi.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

          Comment


          • #6
            Re: Inkoppling, felsökning, generatorn låter ut i högtalarna

            Originally posted by Mikka View Post
            Du har till 100% haft en för dålig jord och signaljorden i huvudenheten har gått åt pipan. Pioneer är kända för att vara väldigt känsliga.

            Det du ska göra först är att se över jorden, Sen så ska du löda på en liten kabel mellan ytterhöljet på lågnivåkabeln och stereons chassi.
            Bra! Rookie som man är så kommer förmodligen dumma frågor på följd.

            Innan vi satte in denna enhet satt följande i "Pioneer DEH-P645R" och levererade också vinande ljud, ur samma högtalare fast mycket lägre.

            Det är jorden till stegen som skall ses över? Kondensatorn står på 12.50v och med bilen igång 13.99v

            EDIT;
            Spelar det nå roll i vilken ände man jordar på en extra jordkabel till lågnivå-höljet? Den ände som går in i slutsteget eller den ända som sitter i stereon?
            Last edited by Tastyandy; September 9, 2013, 22:43.

            Comment

            Working...
            X