Announcement

Collapse
No announcement yet.

4 eller 1ohm?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 4 eller 1ohm?

Hejsan!

Jag har införskaffat nya basar samt steg till golfen nu, det är 4st 10" basar samt två monoblock.
    Frågan jag har är vad som är att föredra när jag kopplar ihop allt.

Bas: 2x4ohm, 2x200W rms, 2x400W max

Slutsteg: 2st monoblock 1x600W@4ohm, 1x950W@2ohm, 1x1500W@1ohm

Ska alltså ha 2st basar per slutsteg, så fårgan är som följer: 8, 4, eller 1ohm?

Skriv gärna fördelar/nackdelar med olika sätt att koppla...

Re: 4 eller 1ohm?

8Ohm kommer inte gå så det kan vi utesluta direkt, det blir isåfall 16Ohm och då blir det säkerligen för lite effekt. 4Ohm hade nog jag kört på, men du kan ju prova 1Ohm också men då kommer det krävas en hel del ström!
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Haha, självklart, missade en bas när jag tänkte där, men nej, 16ohm är inte intressant, det stämmer... Vet att 1ohm drar mer ström än 4 ohm, men mer då, hur påverkas livslängden på grejorna, hur mycket skillnad i ljudtryck blir det egentligen? Jag vill veta alla fördelar samt nackdelar som finns att veta.

Comment

Rent teoretisk så ska du spela ca 3,5db högre om du kör i 1Ohm jämfört med 4Ohm, om nu basarna tål all effekt och du verkligen får ut effekten. Däremot så tappar du kontroll så det beror ju lite på vad du är ute efter.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tiorna ska användas främst som midbasar för att fylla på ljudet bakom bilen, inne i bilen sitter ett PA-element, en JBL 18", så den sköter trycket i kupén rätt bra =) Sitter även en 6" bas i stereokonsollen som väl varken gör till eller från i sammanhanget, men det ser tufft ut iaf...

Comment

Working...
          X