Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur räknar ni lådvolym som använder WINISD?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur räknar ni lådvolym som använder WINISD?

Tja

ska bygga två lådor med en spl300d1a varje. får inte in lådan om jag bygger
    en med båda i.

frågan är, när man anger lådvolymen i winisd är det volymen före bas och port är i eller efter?

jag tänkter bygga med innermått BxHxD 396x356x494= 69,6liter
    yttermått bxhxd 440x400x560 byggs i 22mm med dubbla skivor till baffeln.
    kommer använda slotport så bara baffeln utgör 44mm av portlängden.

avstämning ska va 36hz och porten tar ca 8-9liter beroende på hur djup den måste vara om man räknar volym efter basar eller före i programmet.
    basen räknar jag med tar upp max 4liter det är vad en jl w7a tar.

på 35.6x4 cm port och 57,2liter får jag 42,1cm djup port.

tacksam för hjälp eftersom det diffar många cm på portdjupet när man ändrar arean och volymen och vill veta var jag har avstämningen.

Re: Hur räknar ni lådvolym som använder WINISD?

Med den slotportuträknare jag använder så blir portlängden ca 46 cm om jag räknar med 3,5 liter för basen, det bör fungera. Eftersom att porten kommer att sluta 7,8 cm från bakre väggen så bildar inte utrymmet mellan portmynning och bakre vägg någon "osynlig förlängning" heller.

Hur WinISD anger lådvolymen (dvs med/utan bas+port) vet jag dock inte, andra får svara på det.

Comment

okej vet du är en jävel på lådor. Har sj byggt rätt många men det va först nu det slog mig om lådvolymen i winisd. för det blir jävla skillnad på porten om lådan är 69l eller 57liter när man räknar.

egentligen vill jag ha utbytbara portar men dom slukar dom ännu mer lådvolym och får nog inte plats att skruvas dit på baffeln heller.

står där något om porthastighet i de programmet du körde?
      blir ju ca 140cm2 per bas. Får ett godkännt värde i winisd iaf.

QUOTE=Optima;361590]Med den slotportuträknare jag använder så blir portlängden ca 46 cm om jag räknar med 3,5 liter för basen, det bör fungera. Eftersom att porten kommer att sluta 7,8 cm från bakre väggen så bildar inte utrymmet mellan portmynning och bakre vägg någon "osynlig förlängning" heller.

Hur WinISD anger lådvolymen (dvs med/utan bas+port) vet jag dock inte, andra får svara på det.[/QUOTE]

Comment

Vid 1500 W inmatad effekt blir lufthasigheten ordentligt hög omkring avstämningen i mitt program iaf, risk för flåsljud finns. Jag har för mig att WinISD brukar visa litegrann högre lufthastighet än BassBox Pro (det program jag använder) och därför blir faktiskt jag förvånad att du fick godkänt värde, men det beror ju också på om du utgick ifrån 1500 W.

Konarea står inte i parametrarna på SPL:s hemsida, men med hjälp av basens "mms" bör det ligga runt 570 cm2 (ca 565-575 beroende på om parametrarna tas för 0,5 eller 2 Ohm). Relativt stor area tycker jag, om det stämmer kan jag inte svara på.

46 cm portlängd är alltså totallängd, vilket innebär att 41,6 cm sticker in i lådan. Nettovolymen ser ut att hamna på ca 57 liter. Vill bara förtydliga.

Comment

okej jag kör spolarna i serie och basarna parallellt vilket i teorin blir en last på 0,9ohm utan impedanshöjningen.
          då lämnar steget 4kw rms utan dist.
          så kan räkna 2kw per bas.

kör jag slotport och inte utbytbar så har jag nog plats med 6cm bred port vilket känns bättre men då blir ju porten lång så in i helvete:/

kom på att stag osv kommer ta någon liter också.
          hmmm

jag räkna med 550cm2 sd som jag uppskatta det till.
          tror xtr basarna har 560 angivet och upphängningen tror jag inte stjäl mycketmer på spl basarna.

Originally posted by Optima View Post
          Vid 1500 W inmatad effekt blir lufthasigheten ordentligt hög omkring avstämningen i mitt program iaf, risk för flåsljud finns. Jag har för mig att WinISD brukar visa litegrann högre lufthastighet än BassBox Pro (det program jag använder) och därför blir faktiskt jag förvånad att du fick godkänt värde, men det beror ju också på om du utgick ifrån 1500 W.

Konarea står inte i parametrarna på SPL:s hemsida, men med hjälp av basens "mms" bör det ligga runt 570 cm2 (ca 565-575 beroende på om parametrarna tas för 0,5 eller 2 Ohm). Relativt stor area tycker jag, om det stämmer kan jag inte svara på.

46 cm portlängd är alltså totallängd, vilket innebär att 41,6 cm sticker in i lådan. Nettovolymen ser ut att hamna på ca 57 liter. Vill bara förtydliga.
          Last edited by jimmaiy; September 7, 2013, 13:37.

Comment

Om steget lämnar 4kw i 1ohm kan du räkna med runt 1500w totalt i användbar effekt när du spelar musik och har minst 3-4ohm impedans väldigt mkt oftare än du har 1ohm.
            Angående lådvolym har jag räknat med volymen som Winisd som nettovolym och lagt till det bas+ eventuell port tar upp.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
              Om steget lämnar 4kw i 1ohm kan du räkna med runt 1500w totalt i användbar effekt när du spelar musik och har minst 3-4ohm impedans väldigt mkt oftare än du har 1ohm.
              Angående lådvolym har jag räknat med volymen som Winisd som nettovolym och lagt till det bas+ eventuell port tar upp.
              jo jagvet att dom aldrig får se den effekten sålänge man kör på 14volt eller lägre men jag kanske köper ett likadant steg till senare så vill ha lite marginal på porthastigheten så jag kan labba.

men winisd kan inte veta hur mkt bas och ens port tar upp så det är ju volymen efter bas å port man ska räkna i mitt fall 57liter.

Comment

Originally posted by jimmaiy View Post
                jo jagvet att dom aldrig får se den effekten sålänge man kör på 14volt eller lägre men jag kanske köper ett likadant steg till senare så vill ha lite marginal på porthastigheten så jag kan labba.

men winisd kan inte veta hur mkt bas och ens port tar upp så det är ju volymen efter bas å port man ska räkna i mitt fall 57liter.
                Ja precis om porten och bas tar upp 15L och det står 60L i programmet har jag byggt lådan på 75L.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Det svar jag skrev i inlägg #2 utgår ifrån den lådvolym som jimmaiy har tänkt bygga, dvs 69,6 liter. När porten+basen sitter i lådan så hamnar nettovolymen på ca 57 liter och avstämningen är ca 36 Hz.

Comment

Det svar jag skrev i inlägg #2 utgår ifrån den lådvolym som jimmaiy har tänkt bygga, dvs 69,6 liter. När porten+basen sitter i lådan så hamnar nettovolymen på ca 57 liter och avstämningen är ca 36 Hz.
                    hur blir porthastigheten i ditt program om man ökar till 5cm bred port?
                    dock blir porten lång som fan och minskar säkert volymen till 50-53l.

Comment

72 cm lång port blir det i så fall och ca 48 liter netto. Lufthastigheten vid 1500 W ser ut att ligga strax under 27 m/s och programmet ger ingen varning, men det är ju ändå ganska hög hastighet. Alla kanter i portmynningarna bör rundas av noggrannt.

Comment

72 cm lång port blir det i så fall och ca 48 liter netto. Lufthastigheten vid 1500 W ser ut att ligga strax under 27 m/s och programmet ger ingen varning, men det är ju ändå ganska hög hastighet. Alla kanter i portmynningarna bör rundas av noggrannt.
                        okej men 48liter känns i underkant. funderar på om jag kommer höra blåsljudet eftersom det ska spela mot ryggstödet in genom skidluckan. bygger en ram som sluter tätt och sen dockar jag in båda lådorna:/

Comment

48 liter verkar kanske i underkant, men när jag kollar den teoretiska frekvenskurvan med pålagd kupeförstärkning (12 dB/oktav från 60 Hz) så blir det ordentligt peakat ändå. Vad sedan verkligheten visar kan jag inte svara på, det måste testas.

Comment

48 liter verkar kanske i underkant, men när jag kollar den teoretiska frekvenskurvan med pålagd kupeförstärkning (12 dB/oktav från 60 Hz) så blir det ordentligt peakat ändå. Vad sedan verkligheten visar kan jag inte svara på, det måste testas.
                            verkar likadant i winisd får en jävla peak hur man än gör lådan.
                            men det får jag fixa med ljudprocessorn sen när det är i bilen.

dock så förstår jag inte hur det kan skilja så mycket i portlängd melln winisd och bassbox, tar du parametrarna från spl.fi?
                            men tror jag kör med 35,6x5 ändå åså trekantslist i hörnan av svängen på porten och såklart samma vinkel på hörnan så flyter det på bra.
                            kan nog lira rätt hårt med den lådvolymen som jag är ute efter i första hand.
                            djupbasen är inte lika viktig. den är säkert tillräcklig ändå.

finns det gratisversion av programmet du kör med?

Comment

slog mig nyss att med 35,6x5 ligger jag fortfarande under en 6" aeroport det är ju för lite:/
                              de va några dumma jävla basar att bygga låda till.

får väl höja avstämningen en aning.

Comment

Working...
                              X