Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med mitt bygge. basarna blir varma och luktar bränt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med mitt bygge. basarna blir varma och luktar bränt

hejhej.

nu när jag väl tänkte slå på stort så blir man depprimerad när de inte funkar

problemet är att basarna blir varma och luktar bränt. spelar man på riktigt så räcker det med 5-10 minuter sen känner i mitten på basarna så är de rätt bra varma.. känns alltså inte bra

bilen är en volvo 945

basarna är gas pro gpp1244(4st) i gas egna db låda.

alltså 2 såna här paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … aket-.html

slutsteget är alpine mrx-m240. 2400w rms i 2ohm. 4400w maxeffekt
    detta:http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...-mrx-m240.html

basarna har dubbla spolar. varje spole är 4 ohm. så jag har seriekopplat spolarna på varje bas. blir ju då 8 ohm på varje bas. sedan paralellkopplat basarna på steget. 4 basar på 8 ohm ska ge en krets på 2 ohm om jag räknat rätt.
    och varje bas tål 800w rms(1600w max) vilket ger 3200w rms sammanlagt.

vidare att tillägga är att jag har 3 batterier. 2 i bagage och 1 i motorutrymme. 10 farads kondensator. alla kablar är 50mm2. förutom jordkablarna mellan batterier och kaross. de är 70mm2. har 2 jordpunkter i bagagen. rengjorda och plåtrena. även gjort nya jordpunkter där fram vid motorn och förbättrat de som var.

huvudenheten är en av pioneers bättre.

just nu på slutsteget så har jag ställt det så här:
    subsonic- 30hz
    gain- hälften
    lowpass- 80 hz ungefär
    bassbost helt av.

snälla kan någon hjälpa mig. vill inte bränna upp mina basar. knappt haft dom 2 veckor

1 extra generator. skulle det hjälpa?
    finns ju så jävla många inställningar på stereon som jag inte känner till som jag inte vet hur de ska stå

Re: Behöver hjälp med mitt bygge. basarna blir varma och luktar bränt

Det ser ju rätt ut om man bara läser, mitt råd är att åka in till BRL så någon där får kika i verkligheten då dom har erfarenhet av sina basar.
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Du har inte fasvänt en spole då så att dom jobbar mot varandra,?

Comment

Originally posted by dickbender View Post
        Du har inte fasvänt en spole då så att dom jobbar mot varandra,?

har kollat detta mer än en gång.
        och är ju alla 4 basar som blir varma. och är ju 2 lådor

Comment

Ja plus och minus ihop sedan sedan plus och minus till steg.

Comment

Originally posted by dickbender View Post
            Ja plus och minus ihop sedan sedan plus och minus till steg.

ja. allt är rätt kopplat så. tyvärr får man väl säga. hade vart smidigt om de bara vart felkopplat.

det spelar ju på bra, så vill inte förstöra de genom att sänka gain

Comment

Originally posted by j-oberg
              hejhej.

nu när jag väl tänkte slå på stort så blir man depprimerad när de inte funkar

problemet är att basarna blir varma och luktar bränt. spelar man på riktigt så räcker det med 5-10 minuter sen känner i mitten på basarna så är de rätt bra varma.. känns alltså inte bra

bilen är en volvo 945

basarna är gas pro gpp1244(4st) i gas egna db låda.

alltså 2 såna här paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … aket-.html

slutsteget är alpine mrx-m240. 2400w rms i 2ohm. 4400w maxeffekt
              detta:http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...-mrx-m240.html

basarna har dubbla spolar. varje spole är 4 ohm. så jag har seriekopplat spolarna på varje bas. blir ju då 8 ohm på varje bas. sedan paralellkopplat basarna på steget. 4 basar på 8 ohm ska ge en krets på 2 ohm om jag räknat rätt.
              och varje bas tål 800w rms(1600w max) vilket ger 3200w rms sammanlagt.

vidare att tillägga är att jag har 3 batterier. 2 i bagage och 1 i motorutrymme. 10 farads kondensator. alla kablar är 50mm2. förutom jordkablarna mellan batterier och kaross. de är 70mm2. har 2 jordpunkter i bagagen. rengjorda och plåtrena. även gjort nya jordpunkter där fram vid motorn och förbättrat de som var.

huvudenheten är en av pioneers bättre.

just nu på slutsteget så har jag ställt det så här:
              subsonic- 30hz
              gain- hälften
              lowpass- 80 hz ungefär
              bassbost helt av.

snälla kan någon hjälpa mig. vill inte bränna upp mina basar. knappt haft dom 2 veckor

1 extra generator. skulle det hjälpa?
              finns ju så jävla många inställningar på stereon som jag inte känner till som jag inte vet hur de ska stå
              Värmeutvecklingen i en talspole kommer utav att effekten, som inte kyls bort, dvs det mesta..Anledningen till att det kan bli varmare än vad som är nyttigt är att du skickar distad signal, alternativt helt enkelt för mycket effekt. Det senare tror jag inte på.

En bas BLIR varm nära talspolen om du vevar på en liten stund bara på hög volym. Så det måste inte betyda nåt att det blir varmt. Och lukten, ja det är inte heller konstigt; det är gaser från lim och/eller tex Kapton från bobinen som luktar. Det är också helt normalt i början (läs, upp till typ 200timmars spelande iallafall)

Minns fortfarande den Mitsubishi Galant som Gandalf bygde åt oss med 4st PhoenixGold Xenon12or i. Den bilen luktade talspole ett bra tag, och det fanns inte en Wunderbaum i världen som hade vunnit där!

Men elementen höll hur bra som helst!

//Jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                Värmeutvecklingen i en talspole kommer utav att effekten, som inte kyls bort, dvs det mesta..Anledningen till att det kan bli varmare än vad som är nyttigt är att du skickar distad signal, alternativt helt enkelt för mycket effekt. Det senare tror jag inte på.

En bas BLIR varm nära talspolen om du vevar på en liten stund bara på hög volym. Så det måste inte betyda nåt att det blir varmt. Och lukten, ja det är inte heller konstigt; det är gaser från lim och/eller tex Kapton från bobinen som luktar. Det är också helt normalt i början (läs, upp till typ 200timmars spelande iallafall)

Minns fortfarande den Mitsubishi Galant som Gandalf bygde åt oss med 4st PhoenixGold Xenon12or i. Den bilen luktade talspole ett bra tag, och det fanns inte en Wunderbaum i världen som hade vunnit där!

Men elementen höll hur bra som helst!

//Jonas
                det här med distad signal.. hur kontrolerar jag det?

känns inte som jag borde ha för mycket effekt. tyckte jag räknade ihop allt rätt noga innan jag köpte de så det skulle bli bra.

har tänkt att ställa gain med oscilloskop. men verkar inte kunna få tag i något. rövdyra är de ju med så vill inte köpa ett för 1 mätning.

hur varmt är normalt för ett element?

tycker inte om lukten som kommer. luktar som de ska ge upp när som helst.

någon som vet hur man ska ställa inställningar på stereon?
                finns massa olika.
                subwoofer level
                phase
                db/oktav
                delning(hz)
                1 eq med 1 miljon inställningar

Comment

Ställ gainen på kl 12 tills du får tag i ett Oscilloskop

Så ställer jag iallafall på alla mina tre stegen

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                    Ställ gainen på kl 12 tills du får tag i ett Oscilloskop

Så ställer jag iallafall på alla mina tre stegen
                    är ju så jag har det, och blir inte bra.
                    skall testa lite och ta lite tid att ställa gain.

på stereon så kan man ju ställa sub level. 0-15. har den ställt på 10 när jag ställer gain, så man kan höja på vissa låtar och sänka på vissa.

en fråga: om jag nu får till gain perfekt, hur ändras det när jag ändrar sub level på stereon. om jag ökar på stereon. är det samma sak som att öka gain på steget?

Comment

Nja rövdyra kan jag inte påstå http://viewitem.eim.ebay.se/Digital-...145506212/item

Comment

Originally posted by partyvan View Post
                        njaaa. den där vågar jag inte lita på

Comment

Jag kör ett sånt oscilloskop, funkar kalas för att ställa gain!
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Jag kör ett sånt oscilloskop, funkar kalas för att ställa gain!
                            får la testa det då:-)
                            Nån som kan svara på de andra frågorna

Comment

Kanske dum fråga men hur använder man ett oscilloskop när man ska ställa gain?

Comment

Working...
                              X