Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magnat eller Mosconi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magnat eller Mosconi?

    Startar en ny tråd då

    Jag har för tillfället planer på ett Magnat Power Core One Limited som ska putta på en MTX Thunder 7500 T7512-44 (möjligt att denna bas blir utbytt i framtiden).
    Jag har tyvärr inte provlyssnat steget (basen är min gamla) men det är vad butiken förslog.
    Det blir Amega QCOMP60 i framdörrarna som drivs av ett begagnat MTX Thunder 502 (ska i framtiden ev. bytas ut mot ett Mosconi AS 100.2 eller 200.2.)

    Jag har läst massor om att Mosconi är bland det bästa nu för tiden och jag ska köra med deras ljudprocessor 4to6 (ev. 6to8 beroende på ekonomi och DSP).
    Så jag har sneglat på Mosconi Zero 3 (kostar dubbelt så mycket än Magnatsteget och har kraft i överflöd för min bas).

    Så frågan är ju lite om det är massa overkill att köpa ett steg för dom pengarna?
    Samma fråga med AS 100.2, är det ett bra steg som passar bra för mitt lilla bygge?
    Jag ska ju ändå "bara" ta högnivån efter ett originalsteg på Volvon.

    Mitt mål är välljud före "dunkadunka/spela högt" men jag vill ändå ha massor med punch i basen och det ska kännas ordentligt i kroppen.

    Tankar?

  • #2
    Re: Magnat eller Mosconi?

    Originally posted by Nibbe
    Startar en ny tråd då

    Jag har för tillfället planer på ett Magnat Power Core One Limited som ska putta på en MTX Thunder 7500 T7512-44 (möjligt att denna bas blir utbytt i framtiden).
    Jag har tyvärr inte provlyssnat steget (basen är min gamla) men det är vad butiken förslog.
    Det blir Amega QCOMP60 i framdörrarna som drivs av ett begagnat MTX Thunder 502 (ska i framtiden ev. bytas ut mot ett Mosconi AS 100.2 eller 200.2.)

    Jag har läst massor om att Mosconi är bland det bästa nu för tiden och jag ska köra med deras ljudprocessor 4to6 (ev. 6to8 beroende på ekonomi och DSP).
    Så jag har sneglat på Mosconi Zero 3 (kostar dubbelt så mycket än Magnatsteget och har kraft i överflöd för min bas).

    Så frågan är ju lite om det är massa overkill att köpa ett steg för dom pengarna?
    Samma fråga med AS 100.2, är det ett bra steg som passar bra för mitt lilla bygge?
    Jag ska ju ändå "bara" ta högnivån efter ett originalsteg på Volvon.

    Mitt mål är välljud före "dunkadunka/spela högt" men jag vill ändå ha massor med punch i basen och det ska kännas ordentligt i kroppen.

    Tankar?
    Mosconi stegen är bra, men du borde väl prova det du har först kan jag tycka. Speciellt om du skall bygga som du säger nu med högnivån ur steget. Så testa det du har du, hur ska du annars skaffa dig referenser?

    Sen när du uppgraderar "allt det andra med" (dvs blir biten av drogen Bilstereo på riktigt ) så kan du ju byta steg kanske.

    Lycka till med bygget.

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Magnat eller Mosconi?

      Originally posted by jonash View Post
      Mosconi stegen är bra, men du borde väl prova det du har först kan jag tycka. Speciellt om du skall bygga som du säger nu med högnivån ur steget. Så testa det du har du, hur ska du annars skaffa dig referenser?

      Sen när du uppgraderar "allt det andra med" (dvs blir biten av drogen Bilstereo på riktigt ) så kan du ju byta steg kanske.

      Lycka till med bygget.

      //Jonas
      Mjo men steg till basen måste jag köpa i vilket fall som helst.

      Amega med MTX vet jag på ett ungefär hur det låter då jag haft det förut, dock i en annan bil med en annan stereo.

      Biten på riktigt har jag varit förut och jag vet inte om jag vill bli det igen det tar för mycket tid....
      nu lämnar jag in och betalar glatt så kan jag njuta av bra ljud utan trasiga nagelband

      Comment


      • #4
        Re: Magnat eller Mosconi?

        Originally posted by Nibbe View Post
        Mjo men steg till basen måste jag köpa i vilket fall som helst.

        Amega med MTX vet jag på ett ungefär hur det låter då jag haft det förut, dock i en annan bil med en annan stereo.

        Biten på riktigt har jag varit förut och jag vet inte om jag vill bli det igen det tar för mycket tid....
        nu lämnar jag in och betalar glatt så kan jag njuta av bra ljud utan trasiga nagelband
        Ja det är ju klart som korvspad då; lämna in bilen till din lokala butik så hjälper dom dig

        (tror inte dom hjälper dig om du kommer med "andras" produkter, eller så får du betala ett duktigt överpris, och det hade åtminstone inte jag gjort bara för att få ett annat bassteg..)

        mvh Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Magnat eller Mosconi?

          Originally posted by jonash View Post
          Ja det är ju klart som korvspad då; lämna in bilen till din lokala butik så hjälper dom dig

          (tror inte dom hjälper dig om du kommer med "andras" produkter, eller så får du betala ett duktigt överpris, och det hade åtminstone inte jag gjort bara för att få ett annat bassteg..)

          mvh Jonas
          Jag ser att jag inte skrivit så bra vad jag har och inte har :/
          Köpt av samma företag sedan tidigare:
          -Bas MTX Thunder 7500 T7512-44
          -2ch MTX Thunder 502 (kört Amega QCOMP50 på förut, i en annan bil)
          Ska köpa:
          -Amega QCOMP60 (har haft ett 5.25" kit och tycker om det "soundet")
          -Mosconi ljudprocessor 4to6 (är testat att det funkar efter ett Volvo orginalsteg)
          -Steg till bas, Magnat Power Core One Limited eller Mosconi Zero 3 eller ett helt annat?
          Allt kablage och hårdvara monteras av dom

          Den stora frågan just nu är vilket steg till basen jag ska köpa.
          Köpa ett Magnat nu och känna att jag vill "uppgradera" inom kort eller ska man uppgradera nu och kanske känna att man köpte ett lite dyrt steg.
          Det är ju ändå dubbelt så dyrt, är det dubbelt så bra?

          Självklart har jag massor av funderingar och det kommer med stor sannolikhet bli förändringar både innan köp och uppdateringar i framtiden

          Comment


          • #6
            Re: Magnat eller Mosconi?

            Originally posted by Nibbe View Post
            Jag ser att jag inte skrivit så bra vad jag har och inte har :/
            Köpt av samma företag sedan tidigare:
            -Bas MTX Thunder 7500 T7512-44
            -2ch MTX Thunder 502 (kört Amega QCOMP50 på förut, i en annan bil)
            Ska köpa:
            -Amega QCOMP60 (har haft ett 5.25" kit och tycker om det "soundet")
            -Mosconi ljudprocessor 4to6 (är testat att det funkar efter ett Volvo orginalsteg)
            -Steg till bas, Magnat Power Core One Limited eller Mosconi Zero 3 eller ett helt annat?
            Allt kablage och hårdvara monteras av dom

            Den stora frågan just nu är vilket steg till basen jag ska köpa.
            Köpa ett Magnat nu och känna att jag vill "uppgradera" inom kort eller ska man uppgradera nu och kanske känna att man köpte ett lite dyrt steg.
            Det är ju ändå dubbelt så dyrt, är det dubbelt så bra?

            Självklart har jag massor av funderingar och det kommer med stor sannolikhet bli förändringar både innan köp och uppdateringar i framtiden
            Ett Zero3 i din installation är i mitt tycke overkill. Du kommer med 99.9% sannolikhget inte höra skillnad på det och Magnat-steget. Inte i det system du nu beskriver att du skall köra. Och garanterat inte alls om det är musik vid normalt användande av bilen, dvs med motorn igång i 90km/h

            mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Magnat eller Mosconi?

              Originally posted by jonash View Post
              tror inte dom hjälper dig om du kommer med "andras" produkter, eller så får du betala ett duktigt överpris
              Jag hjälper ALLA mina kunder oberoende av vilket märke dom har!

              Varför inte visa vad VÅRT företag kan trolla fram med produkterna.

              Detta fenomen arbetar jag med dagligen, först har jag min omgivning och sen alla vilsna webbshopskunder som kör omkring med fel inställningar.

              Numer växer det inte butiker på träd längre som har koll på vad dom syslar med.
              På Ljudbyggaren tweakar vi inte vid datorn, eller jo det gör vi ...... på en grym DSP
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Magnat eller Mosconi?

                Originally posted by jonash View Post
                Ett Zero3 i din installation är i mitt tycke overkill.
                Varför då?
                För 5 år sedan och det gällt Celestra så hade det låtit annorlunda
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Magnat eller Mosconi?

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Varför då?
                  För 5 år sedan och det gällt Celestra så hade det låtit annorlunda
                  Haha!

                  Ett Celestra FA eller DA kanske jag hade föreslagit, men det vi pratar om nu är ju nåt helt annat. Jag hade aldrig föreslagit ett Celestra VA, även om det är det bästa steg som nånsin gjorts för bilbruk. Det vore också overkill, så som jag tycker ett Mosconi Zero är.

                  Möjligen ett billigare Mosconi.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Magnat eller Mosconi?

                    Originally posted by jonash View Post
                    Ett Zero3 i din installation är i mitt tycke overkill. Du kommer med 99.9% sannolikhget inte höra skillnad på det och Magnat-steget. Inte i det system du nu beskriver att du skall köra. Och garanterat inte alls om det är musik vid normalt användande av bilen, dvs med motorn igång i 90km/h

                    mvh Jonas
                    Tack!
                    Jag tror det var lite det jag ville läsa
                    Troligtvis kommer jag inte att använda ett Zero3 till fullo, just nu iaf.

                    jonash och Nonne, håll er på banan nu
                    Inge jämföra produkter som jag inte ens vet vad det är
                    Jag är helt säker på att denna butik som jag handlar av utan problem hjälper mig vart jag än väljer att köpa produkterna
                    men jag har en viss lojalitet då det har handlats av dom förut och dom är trevliga.
                    Dom har alltid lyssnat på mig och aldrig föreslagit det "dyraste" bara för att få sälja.

                    Nu för tiden betalar jag gärna för bra service!

                    Alltid intressant att få fler åsikter och rätt var det är så slår ju blixten ner

                    Comment

                    Working...
                    X