Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

    Har en kompis på jobbet som har en A6 -02 med Bose system. Han vill koppla in ett substeg plus extern sub. Mitt förslag var att ta signal från bose-steget, via en hög/lågnivåadapter och in i externa steget.

    Men det var en gissning, vet faktiskt inte själv vad som är enklast, vad säger expertisen, typ Nonne, Skogis?

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

  • #2
    Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

    Tror det är samma stereo som i min fd audi a4 -00 som har slutsteg och baslåda där bak, isåfall är det bara köpa en kabel och plugga in den i huvudenheten så har ni lågnivå ut.

    Comment


    • #3
      Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

      Originally posted by Jimma72 View Post
      Tror det är samma stereo som i min fd audi a4 -00 som har slutsteg och baslåda där bak, isåfall är det bara köpa en kabel och plugga in den i huvudenheten så har ni lågnivå ut.
      Tack för svaret

      Menar du att det finns lågnivå ut ur originalradion/CDn alltså? Eller är det nån kabelhärva som behövs köpas som man kopplar in bakom HUn? Han vill ha allt original kvar, förutom baslådan som han vill ha en bättre, med separat steg.


      //Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #4
        Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

        är det inte på dom steget sitter i baslådan, då tar man ur kontakten ur subben/steget och kopplar in adaptern där,

        men minnet kan svika så här en fredag kväll.
        NMIAB.se
        http://www.facebook.com/nmiab
        http://www.facebook.com/Ampire.sverige

        Comment


        • #5
          Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

          Originally posted by Nyberg View Post
          är det inte på dom steget sitter i baslådan, då tar man ur kontakten ur subben/steget och kopplar in adaptern där,

          men minnet kan svika så här en fredag kväll.
          Det kanske är så trodde man skulle få draghjälp av de som säger sig kunna men frånvaron är total.... kanske för att det inte är nåt att sälja som det inte är intressant ?! Eller så är det så att ingen vet ??
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

            Enklast blir nog en högnivåadapter med remote ut typ audison sli2.
            Alt 2: löda/skarva på RCA kontakter på stereon eller steget.
            //Patrik

            BRL Trollhättan AB

            BMW 525 Fas V YONONO :
            Wired with Audioquest.


            5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

            WWW.BRL.SE

            Comment


            • #7
              Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

              Originally posted by jonash View Post
              Det kanske är så trodde man skulle få draghjälp av de som säger sig kunna men frånvaron är total.... kanske för att det inte är nåt att sälja som det inte är intressant ?! Eller så är det så att ingen vet ??
              Du har tydligen...haha....en lokal shop med produkter.
              (har mindre tid här nu)

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                Originally posted by jonash View Post
                Det kanske är så trodde man skulle få draghjälp av de som säger sig kunna men frånvaron är total.... kanske för att det inte är nåt att sälja som det inte är intressant ?! Eller så är det så att ingen vet ??
                Det kan ju vara så att dom har häcken full av arbete, det finns faktiskt några av oss som har full kallender och tar hand om de fysiska kunderna

                När det gäller BOSE så har jag för mig att hela baksystemet är aktivt, alltså SUB + REAR.

                Att man kan använda en lågnivåadapter (mini ISO) på dessa har jag ingen koll på, tror det var -01 eller -02 man övergick till annan anslutning.

                Så det enklaste är som Puttmeister skriver, använd en lågnivå adapter som genererar remote till förstärkaren.
                Mitt tips är att ta en titt på Mosconis HLA-Slim, mycket omtyckt produkt som får plats bakom stereon och levererar ljud utan störning.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                  Och när vi ändå är inne på HÖG till LÅGNIVÅ adaptrar, på nyare bilar så måste man ha en adapter som klarar av den högre effekten som de externa originalförstärkarna besitter.
                  Dels finns det Mosconis HLA-Pro för högeffektsystem eller HLA-Sum som även klarar av att sumera aktiva signaler så man får 4st fullregister utgångar.

                  Audis B&O är ett lysande exmpel.

                  http://mosconi.se/processorer.html
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                    Originally posted by jonash
                    Har en kompis på jobbet som har en A6 -02 med Bose system. Han vill koppla in ett substeg plus extern sub. Mitt förslag var att ta signal från bose-steget, via en hög/lågnivåadapter och in i externa steget.

                    Men det var en gissning, vet faktiskt inte själv vad som är enklast, vad säger expertisen, typ Nonne, Skogis?

                    //Jonas
                    Din gissning är rätt
                    Man får plocka lågnivån på orginal steget
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Det kan ju vara så att dom har häcken full av arbete, det finns faktiskt några av oss som har full kallender och tar hand om de fysiska kunderna

                      När det gäller BOSE så har jag för mig att hela baksystemet är aktivt, alltså SUB + REAR.

                      Att man kan använda en lågnivåadapter (mini ISO) på dessa har jag ingen koll på, tror det var -01 eller -02 man övergick till annan anslutning.

                      Så det enklaste är som Puttmeister skriver, använd en lågnivå adapter som genererar remote till förstärkaren.
                      Mitt tips är att ta en titt på Mosconis HLA-Slim, mycket omtyckt produkt som får plats bakom stereon och levererar ljud utan störning.
                      Tack för svaren Nonne!
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                        Originally posted by Mikka View Post
                        Din gissning är rätt
                        Man får plocka lågnivån på orginal steget
                        Du råkar inte veta vilka stift vi pratar om på kontakten, eller har nån länk till info?

                        mvh Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                          Originally posted by jonash View Post
                          Du råkar inte veta vilka stift vi pratar om på kontakten, eller har nån länk till info?

                          mvh Jonas
                          RLIN och RRIN
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koppla in externt steg i Audi A6 -02 med BOSE steg

                            Jag är också sugen på att plocka ut en lågnivå signal ur min original symphony hu som sitter i en Audi A6 Avant från 2001, det är ingen bose men det sitter en baslåda förstärkare i höger baks hjulhus.
                            Audi A6 2,4 Quattro
                            HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                            Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                            Comment

                            Working...
                            X