Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gladen SQX08, Hjälp med placering i min Transporter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gladen SQX08, Hjälp med placering i min Transporter

Detta blir en fortsättning på min förra tråd:
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32840

Ni rekomenderade mig att köpa SQX08, så jag ha köpt 2st nu och ett monoblock till dom. Det är fastställt från förra tråden att det skulle bli slutna lådor på 10L

Nu råkade jag mätt lite fel. En SQX08 får inte plats vertikalt under sätena som jag hade planerat. Det får plats att montera basarna uppåt, men blir inte det ett jävla dunkande rakt upp i röven och det bör ju inte kunna bli bra ljud
    Ett alternativ är ju att sänka golvet ett par centimeter, men det blir för stort projekt.

Ett annat alternativ är att montera 1st SQX08 mellan sätena, där jag idag har en förvaringslåda, som jag delvis behöver ha kvar.
    Kommer en 8" Bas räcka för lite bompa?

Lådan är Utvändigt 20x36.5cm och en höjd på 36cm, men jag skulle gärna höja den 4cm. = 40cm.
    Jag skulle vilja ha 17cm kvar av lådan (så man kan ha några red-bull där )

Jag har MDF som är 20mm och tänka bygga en ny låda isåfall.
    Det blir invändigt mått på 18 x 34,5cm x 23cm = Då är vi uppe i 14,2L

Jag skulle ju kunna sänka djupet pål lådan helt enkelt, eller vad ger bäst ljud?
    Med ett djup på 24cm så får lådan sina 10L om jag förstått och räknat rätt.
    Eller är det bättre att konstruera det här på nått annat sätt?

Så det finns två val: Antingen 2st SQX08, en under varje stol med basen riktad uppåt. Eller 1st Bas mellan sätena,med basen riktad frammåt.

Snälla hjälp mig.
    Och tack för den hjälp ni gav mig i förra tråden.

Jag slänger med lite bilder så ser ni lite vad jag håller på med...

Det är både asfaltsmatta och body innanför den där silvriga ljudisoleringen.

Diskanterna placerade så bra jag kunde enligt era instruktioner och gallren på dörrsidorna kommer från en V70, ser nästa original ut

Här ser man lådan mellan sätena jag pratat om. Den har gångjärn baktill.

Under förarsätet

Re: Gladen SQX08, Hjälp med placering i min Transporter

Det ser ut att vara plats bakom stolarna!?

Ska du köra med en basrekomenderar jag en portad låda, visst räcker det med en sluten (allt är relativt) fast får man till till ljudet så inbjuder den till mer mer och mer skön baaaas

Jag byggde en silverado för en dryg vecka sedan, där var ännu mindre plats än vad man ser i din bil.

Jag fick ut en låda på dryga 19L, placerade basarna bakom det enkla sätet som fick agera som skydd vid lastning då den större delen hade fällt säte.

Jag satt i en dryg halvtimme och gick igenom Spotifylistan med ett stort smile
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

ja basarna får plats under stolarna, men inte med basen riktad frammåt.
      Möjligtvis att det kanske går att karva lite under stolen för att få plats, men som det är nu så går det inte att trycka in basen och få den helt "rakt stående", och sen kommer det vara någon centimer låda extra också....

Ska kolla lite idag om stolen är modifierbar.

Comment

Skit i vad jag skrivit tidigare. Det går att kapa ur stolarna på undersidan och på så vis få plats med lådorna.
        Högtalarna är 215mm i diameter. Min mdf-skiva är 20mm tjock vilket betyder att lådan kommer bli 26cm hög.

Spelar det sen någon roll hur jag bygger dom andra måtten för ljudets skull?
        Lådan ska som sagt bli 10L.

Jag har köpt DLS dämpull och spraylim. Ska jag dämpa hela lådan? Ska dämpull och element räknas bort på volymen av lådan?
        Är det bra att lägga lite STP-dämpmatta eller asfaltsmatta före dämpullen?

Väldigt tacksam för svar

Mvh Jimmy

Comment

En tanke! Varför inte bygga lådan så att basen spelar nedåt? Då får du en viss laddeffekt beroende på avståndet mellan bas och golv, dessutom så blir basen skyddad från farliga fötter.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by J_karlborg View Post
            Högtalarna är 215mm i diameter. Min mdf-skiva är 20mm tjock vilket betyder att lådan kommer bli 26cm hög.

Mvh Jimmy
            Det är inget måste att lådan går utanför basen, så minimimåt är egentligen 215mm.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              En tanke! Varför inte bygga lådan så att basen spelar nedåt? Då får du en viss laddeffekt beroende på avståndet mellan bas och golv, dessutom så blir basen skyddad från farliga fötter.
              Jag vet inte om du förstod vad jag skrev, men jag kommer få kapa ur undre plåtarna i stolarna och ca 6cm av högtalaren kommer vara i stolen, då lådan blir 26cm hög och mellan golv och stol är det bara 20cm. Så det blir svårt att ha högtalaren neråt...

Tack ändå för svar
              Mvh Jimmy

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                Det är inget måste att lådan går utanför basen, så minimimåt är egentligen 215mm.

Pierre
                Ja fast jag vill ju gärna skruva fast basen i samma skiva och yttermåttet på basen är 215mm. Och minimimåttet kan inte blå 215, då monteringshålet är 185, 185 + 20 + 20 = 225mm. Så skulle jag ju faktiskt kunna göra, det borde inte vara något problem att några skruvar blir att dra i tak- och golvbitarna.

Jag gjorde en bild lite snabbt för att visa hur jag menade från början.

Comment

Så lådan kommer bli någonstans mellan 225 och 260mm hög.

Men mina frågor kvarstår:
                  Spelar det sen någon roll hur jag bygger dom andra måtten på lådan för ljudets skull?

Jag har köpt DLS dämpull och spraylim. Ska jag dämpa hela lådan? Ska dämpull och element räknas bort på volymen av lådan?

Jag är glad för alla svar
                  Mvh Jimmy

Comment

Men mina frågor kvarstår:
                    Spelar det sen någon roll hur jag bygger dom andra måtten på lådan för ljudets skull?
                    Djupa lådor brukar man föredra, men min erfarenhet säger att SQX08 inte påverkas av grund låda.

Dämpull är ingen dämpning som ska räknas bort, dämpull är helt fel namn igentligen för om du stoppar i mycket ull så lurar det basen att lådan är STÖRRE.

Det är nästan ett måste att montea dämpmatta inne i lådan om man vill lyssna på membranet och inte på lådans egenresonans.

Fast om man bygger med tjockt material i en så liten låda så är det lite overkill, men ..... finns det overkill i bilstereovärlden
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Eftersom basens monteringsdiameter är 185mm så bör du bara kunna lägga på 2cm per sida, då blir alltså lådan 225mm hög. Men varföf skulle du inte kunna spela basen nedåt? Monteringsdjupet är ju bara 104mm!
                      Last edited by ChriZtoffer; August 23, 2013, 17:10.
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Eftersom basens monteringsdiameter är 185mm så bör du bara kunna lägga på 2cm per sida, då blir alltså lådan 225cm hög. Men varföf skulle du inte kunna spela basen nedåt? Monteringsdjupet är ju bara 104mm!
                        Ja, det har du ju rätt i. Hur gör man då? ska lådan stå på 4 pelare?
                        Utan att kapa i stolarna har jag 20cm höjd.
                        Skulle det ge ett bättre ljud än att ha dom spela frammåt?

Comment

Ja antingen så gör du fyra fötter eller så låter du tre av väggarna vara något längre så att lådan står på dom. Vad som spelar bäst får man prova sig fram till, kan tänka mig att det låter något bättre med bas framåt men du bör få lite mer bas när den spelas nedåt då du får en slags hörnladdning.
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jadu, det är ingen dum idé egentligen och smart att byggs 3 av väggarna högre (i mitt fall 20cm för att slippa modifiera stolarna.
                            Men kan det inte bli konstigt ljud om basen spelar rakt mot "en vägg"?
                            Och ska jag satsa på djup låda eller bygga den så grunt det går för mer utrymme mot golvet?

Fast du säger att det borde låta bättre med basarna frammåt, så jag ska kanske försöka med först?

Jag sitter i bilen nu och har precis monterat bort en stol.. Jag ska kolla om det går att banka upp undersidan på dom 2,5cm

Comment

Det går inte att modifiera stolarna pga justeringar å grejjer går precis i botten och det går inte att sänka golvet på bilen pga att tanken sitter precis under stolarna. Jag har alltså 20cm att gå på. Jag kan antingen montera basen rakt upp i röven eller den lösningen vi pratat om, basen neråt.

Men då kvarstår min fråga hur djup gissar ni att jag ska bygga lådan? Då med 3 väggar som är maxhöjd och öppet frammåt.

Comment

Working...
                              X