Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det här med känslighet..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det här med känslighet..

    Kikar runt på lite basar och har ständigt i bakhuvudet de höga känsligheterna hos gamla "PA" liknande basar och dylikt.

    Tittar man på vissa nyare basar blir man mörkrädd av vissa känsligheter

    DC LV3 12" för att ta ett exempel, 85db, det låter som man måste ha 8000 watt för att ens få konen att röra sig?

    Nu kan jag ingenting om detta ämnet, därav min fråga.

    Gör jag rätt som blir avskräckt från DC just för att jag kollar på känsligheten?

    Går det någon magisk gräns vart man bör kika på om man vill ha lite mer lättdrivna element?

    Känns ju ändå som många i USA kör DC och verkar nöjda,
    men samtidigt så är det ju effekthysteri där..

    Någon som har någon input?

  • #2
    Re: Det här med känslighet..

    Jag kan svara utifrån min erfarenhet, två DC L3 15" var det inga problem att få fart på med ett DC 3.5K iaf. I mitt fal ville de gärna bli varma istället. De rekommenderar till och med själva ett DC 2K till de basarna så att speciellt tungdrivna upplever jag att de inte är.

    Nymans spelar ju 150+ med DC XL 12" med ett 2K steg.

    Om du tittar på deras specar på dcsoundlabs.com så ser du att de använder samma motor till basarna i samma level, dvs 10" , 12" 15" och 18" har samma motor men olika storlekar på konerna. Därför får du lägre känslighet på de små basarna.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Det här med känslighet..

      Grejen med verkningsgrad är att den inte är mätt/specad vid låga frekvenser eller i låda. Ska du spela 40Hz så är det inte alls säkert att ett 12"-element med 95dB verkningsgrad gör det effektivare än ett med 85dB verkningsgrad i samma låda.
      Ovanför avstämningen börjar det göra skillnad. En PA 12" spelar oftast 100Hz med mycket högre verkningsgrad än en bilstereo 12" i en typisk 40Hz basreflex eller sluten normal låda.

      Hög verkningsgrad är kul på sitt sätt, men idag har vi så stora slutsteg att det inte behövs på samma sätt. Du spelar lika mycket (om inte mer) idag, med en liten låda och mycket effekt, som på 90-talet med gigantisk låda och lite effekt.

      Hög verkningsgrad kräver antingen stor låda eller att du inte vill spela djupt.

      Comment


      • #4
        Re: Det här med känslighet..

        Originally posted by Jonhny View Post
        Grejen med verkningsgrad är att den inte är mätt/specad vid låga frekvenser eller i låda. Ska du spela 40Hz så är det inte alls säkert att ett 12"-element med 95dB verkningsgrad gör det effektivare än ett med 85dB verkningsgrad i samma låda.
        Ovanför avstämningen börjar det göra skillnad. En PA 12" spelar oftast 100Hz med mycket högre verkningsgrad än en bilstereo 12" i en typisk 40Hz basreflex eller sluten normal låda.

        Hög verkningsgrad är kul på sitt sätt, men idag har vi så stora slutsteg att det inte behövs på samma sätt. Du spelar lika mycket (om inte mer) idag, med en liten låda och mycket effekt, som på 90-talet med gigantisk låda och lite effekt.

        Hög verkningsgrad kräver antingen stor låda eller att du inte vill spela djupt.
        Exakt. Bilelementen är gjorda för små lådor, och att kunna spela hela vägen ner, oftast i sluten kammare. Då blir den specade känsligheten låg.

        Ett äkta PA element är fullständigt kass för bilbruk, om du vill kunna spela hela vägen ner (säg 25Hz) i sluten låda. Det går inte helt enkelt. Då får man ta till andra lådtyper, och då blir volymerna groteska.

        Så det är lite som att jämföra äpplen och päron. PA element i bil gör nåt HELT annat än bilelement. Och de duger inte att ha som ljudkvalitetselement, inte nånstans, utan att du får en grotesk lådvoylm att hantera..

        //Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Det här med känslighet..

          Originally posted by Emilius
          Gör jag rätt som blir avskräckt från DC just för att jag kollar på känsligheten?
          85 dB teoretisk känslighet är ju inte speciellt lättdrivet för en 12" bas, men eftersom det gäller en bilbas så är det inget unikt med liknande värde kan man säga.

          Sedan kommer detta med lådans verkningsgrad in också, ett element med relativt högt Qts får en rejäl förstärkning i basreflexlåda och då blir den slutliga känsligheten inom det aktuella frekvensområdet kanske rentav hyfsad.

          Comment


          • #6
            Re: Det här med känslighet..

            Jag får tacka för bra förklaringar allihopa.

            Då är det nästan en fördel eller åtminstone inget fel i låg känslighet när det gäller bilbasar, bara mosa på effekt istället så har man vettiga lådvolymer, och fördel för när man som mig gillar att spela djupt? Och ja, lådan är ju bästa förstärkaren också, jag är nybörjare men detta börjar klarna upp med optimas pedagogiska rader om lådans verkningsgrad.

            Det jag reagerade på var siffran 85db som ändå kändes väldigt låg,
            när det brukar kunna ligga runt 92-95db, vilken skillnad gör detta om man snackar om liknande förutsättningar, i en låda så att säga?

            Har känslighet någon speciell inverkan när det gäller 4th order bandpass?

            Comment


            • #7
              Re: Det här med känslighet..

              Originally posted by Emilius View Post
              Jag får tacka för bra förklaringar allihopa.

              Då är det nästan en fördel eller åtminstone inget fel i låg känslighet när det gäller bilbasar, bara mosa på effekt istället så har man vettiga lådvolymer, och fördel för när man som mig gillar att spela djupt? Och ja, lådan är ju bästa förstärkaren också, jag är nybörjare men detta börjar klarna upp med optimas pedagogiska rader om lådans verkningsgrad.

              Det jag reagerade på var siffran 85db som ändå kändes väldigt låg,
              när det brukar kunna ligga runt 92-95db, vilken skillnad gör detta om man snackar om liknande förutsättningar, i en låda så att säga?

              Har känslighet någon speciell inverkan när det gäller 4th order bandpass?
              Mäter du verkningsgrader vid 40Hz i en 40L-40Hz låda med två olika 12"-element; ett med 95dB och ett med 85dB verkningsgrad så kommer det inte skilja mycket. Möjligen kan du få ett PA-element att ha mer verkningsgrad vid 40Hz i en 100L låda, men vill du ha den i bilen? Då kan du ha två 12" i 80L med mer effekt istället. Dessutom är det så att de 12" PA-element med mest verkningsgrad är i praktiken mellanregister och spelar knappt 40Hz öht.

              Bandpass är lite annorlunda, de är nästan svåra att göra med moderna bilelement då de kräver så små lådor med grymt stora portar.

              Comment


              • #8
                Re: Det här med känslighet..

                Tackar ödmjukast för vidare förklaring, detta börjar klarna nu.
                Då tittar jag mer på qts och fs när det gäller bandpass kanske

                Men det är ju en annan femma, gör väl en ny tråd när det är dags att börja planera lådan,
                bandpass är ett till område jag är helt grön på!

                Jag skulle inte köra med annat än bilbasar i bilen, vet att PA basar är totalt onödigt,
                men jag tänkte bara ta upp det med tanke på att det är rätt stora skillnader på siffrorna

                Har någon något mer att flika in med så är ni mycket välkomna!

                Comment

                Working...
                X