Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning sluten DD 3515?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådberäkning sluten DD 3515?

Hej!
    Har en Digital Designs 3515 som för närvarande sitter i en basreflexlåda anpassad för Mercedes w124 sedan. Planen är att bygga en sluten låda för Volvo 945. Problemet är att jag inte hittar ritningar och/eller volymrekommendationer på DD's hemsida eftersom dom uteslutande rekommenderar portade lådor numera.

Så frågan är hur många liter den behöver, den kommer drivas av ca 1000w klass A/B och typen av musik är primärt techno/house med fokus på välljud.
    ...och kan man stämma av en sluten låda på annat sätt än med litervolymen?

Specs på högtalaren:
    http://www.ddaudio.se/produkter/bill...-designs-3500/

Tack på förhand

Re: Lådberäkning sluten DD 3515?

Slutet brukar inte rekommenderas till DD då dels dammkåpan inte tål det, mottrycket blir för högt. Det kan funka om du har kolfiberdammkåpa dock, men portat är att rekommendera.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Noterat. Hm.
      Överväger att prova och ev. förstöra basen i alla fall. Har ju inget värde när den sitter i en låda som inte blir använd och blir väl till ett nyköp omsider oavsett som det ser ut.

Läste på ett amerikanskt forum att det var en som kört med 3515 i 3 kubikfots sluten låda efter uträkning.
      Värt ett försök iaf ^^

Comment

Det verkar iaf inte vara någon vits att räkna ut en låda med de där parametrarna, exempelvis 12" och 15" har exakt samma siffror på flera av parametrarna och det stämmer omöjligen.

Har nog råkat bli litegrann felskrivet gissar jag.

Comment

Hm. Konstigt. Har kollat officiella och inofficiella sidor på DD nu, Norge, Sverige, Tyskland, GB, USA: alla har exakt samma värden, identiska mellan 12" och 15". Så verkar vara officella tal -.-

Kanske lika bra att bara köpa en sluten, tom färdiglåda på 60L, fylla den med dämpningsull och provköra, så har man iaf testat. Om det inte går att räkna ut någon låda från specs och den inte tål sluten låda heller, vad mer kan gå fel liksom -.- så gott som kasserad i mina ögon oavsett. Synd på de 8300 den kostade bara.

Haha, märker jag nästan blir bitter ^^

Jaja, finns mer pengar i världen, bara att hämta

Comment

Varför inte byta mot bas/ar som gör sig bättre i sluten låda istället? Dumt att kasta bort en så fin bas...
            Svensk Mästare 5 gånger...

Comment

Mja. Verkar ju vara så att grejerna faller 90% i värde sekunden efter man köpt dom, så lika bra att dra lite praktiska erfarenheter när man insett man gjort ett felköp. Blir nog till att köpa ny bas oavsett, så varför inte prova. Kostar typ 600 spänn för låda och dämpull, så är ganska rimligt. Den är knappt inspelad, så borde hålla en stund innan den går iaf.

Så blir den ju "bara" belastad med 950w, inte runt 1500 som den ska hålla för i portad låda = teoretiskt lite längre hållbarhet. Kör nog inte steget på max gain heller, så tror den kommer överleva. Men det får tiden utvisa

Comment

"Nog inte på max gain"?

Låter farligt, hur ställer du din gain? Med "örat"?

Comment

Yup. Med örat och huvudet.
                  Haha, har ingen aning om det finns instrument för det, aldrig sett ngt iaf ^^
                  Så länge jag håller mig under 2/3 av max för att vara säker, beror på effekt på förstärkare/effektålighet högtalare.
                  "Huvud gain" babblar jag om nu, inte delning. Eller ja, delning brukar också funka med öra och huvud. Använd huvudet för att få en hum, så ställer man efter beroende på hur det låter.

Har dock aldrig blivit undervisad av någon, känner ingen annan som är intresserad av bil-hifi i större grad, bortsett från en och annan kompis med kicker och sinus live -.-
                  Learning by burning här.

Lust att lära mig något annat? Jag lyssnar ^^

Comment

Jag brukar väl ställa gain efter örat och huvudet då jag inte har något vettigt instrument till det. Bland de tiotal slutsteg jag har haft och olika högtalare till respektive så har jag än så länge inte lyckats bränna något. Sen hur vettigt gainen står för att få ut max ur högtalarelementen är väl en annan femma ^^
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Om du ändå ska bygga ny låda, varför uinte bygga en som DD rekomenderar, och bygga portat ?
                      Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

@Shidapu
                        Lådan den sitter i är redan efter DD's rekommendationeri förhållande till antal liter och avstämning. Enda som inte är på DD är att baffeln är lite vinklad så basen inte får en vinkelrät vägg bakom sig, så ljudvågorna slår inte tillbaka och förstör för nästa frekvens/ton. Kommer nog inte bygga ny låda tror jag, blir väl att köpa en färdig sluten från Tyskland för typ 5-600 spänn. Vet inte om jag vill spendera så mycket mer tid på den.

Comment

Vad är det du inte är nöjd med med den nu då ?
                          Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

1. Ljudbilden är för "grund". Den kommer långt ner i frekvens, men själva ljudet är inte dynamiskt nog. Svårt att förklara, men mycket påtagligt.
                            2. Den är "flåsig". Ljudtryck är väl fint och bra, men den blir otydlig och, ja, rentutav lite "flåsig".
                            3. Den tar mycket plats, speciellt i portad låda.

// V.

Comment

Verkar nästan vara lite SPL-prägel på den, lite av samma karaktär som min AQ HDC10-3. Tål effekt, men grund ljudbild.

Comment

Working...
                              X