Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konan lossnade på Dls 5.25!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konan lossnade på Dls 5.25!?

    Tjena

    Köpte mig ett par beggade Dls UP5i högtalare. Spenderade dagen idag till att montera dom och pillade lite med slutsteg och sånt.

    Till att börja med så var jag tvungen att dra på nästan fullt på varje level på slutsteget för att över huvudtaget få någon bra volym på grejerna. Jag tänkte först att det berodde på att det endast levererar ut 55w per kanal vid 4 ohm. (kan det vara orsaken?)

    I alla fall, när allt var klart och jag var påväg hem från garaget så satte jag i en skiva och började lyssna, jag spelade högt men långt ifrån högt så att högtalarna borde ha skadats. Men jag känner att gallret har lossnat mot mitt ben, böjer mig ner för att plocka upp det och känner lite lätt på högtalaren, och den verkligen slår otroligt mycket, har aldrig sett en lite högtalare förut så vet inte om dom ska göra det. Men jag sträcker mig sedan mot stereon för att sänka och då smäller det till i högtalaren. Skruvar bort den och ser att konan har släppt..

    Vad fan kan detta bero på? Spelade ju som sagt inte högt och det är ju knappast några billiga högtalare.

    Självklart har jag tagit en risk att köpa dom begagnat, men något är ju fel. Och jag är rädd att det har med något annat än högtalaren..

  • #2
    Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

    Filtrerade du bort den lägsta basen? En 5,25tum är en ganska lite högtalare... Lät den illa? Borde ju distat en hel del innan den gick sönder om den fladdrade så mycket.
    Och det du betalar extra för på de flesta dyra högtalare är ljudkvaliteten.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

      Ring dls och förklara vad som hänt, konan skall inte lossna även om du skulle ha spelat sub med 1000w tycker jag utan isåfall skall talspolen brinna upp innan, måste varit dåligt lim/limmad, UR5i är ju inte så gamla att man kan skylla på åldern heller.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

        Originally posted by octan View Post
        Filtrerade du bort den lägsta basen? En 5,25tum är en ganska lite högtalare... Lät den illa? Borde ju distat en hel del innan den gick sönder om den fladdrade så mycket.
        Och det du betalar extra för på de flesta dyra högtalare är ljudkvaliteten.
        Japp, det gjorde jag, och grejen är att det lät verkligen inte speciellt illa.
        Jag kan inte ha haft för liten låda heller så att den skulle ha "slagit igenom" heller.
        Originally posted by Hewi View Post
        Ring dls och förklara vad som hänt, konan skall inte lossna även om du skulle ha spelat sub med 1000w tycker jag utan isåfall skall talspolen brinna upp innan, måste varit dåligt lim/limmad, UR5i är ju inte så gamla att man kan skylla på åldern heller.
        Ja, jag ska göra det på måndag

        Comment


        • #5
          Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

          031-840060
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

            Originally posted by octan View Post
            031-840060
            Tackar så mycket

            Comment


            • #7
              Re: Konan lossnade på Dls 5.25!?

              Dls ville ha 850 kr för att kona om den, så jag struntar i det och köper ett omkoningskit av dom för 100 kr och testar att kona om själv. Får se hur det blir

              Comment

              Working...
              X