Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

    Tjo.

    Jo jag är ute efter en 8" eller 10" till en mercedes w210 kombi.

    Kör nu med en Rockford punch 12" men vill ha bort lådan från utrymmet, så tanken är att plasta en låda bakom ena panelen i skuffen till en 8" eller 10"

    Är därför ute efter en bra bas som klarar sig bra i slutet (helst) eller liten portad, vet dock inte maxvolym på lådan men det är rätt gott om utrymme bakom där.

    Har kikat på:

    JBL gto804 (8") som vill ha 8,5L slutet och 17L reflex

    JL audio 10w0v3 (10") som vill ha 18L slutet

    JL audio 10wxv2 (10") som vill ha 18L slutet

    Kenwood kfc-w2513 (10") som vill ha 17L slutet

    Själv är jag inne på JL basarna just nu men vill ha tips och även andra förslag

    Maxpris ligger väl runt tusenlappen kanske, och steg har jag inte kikat på än, det blir efter basen då jag skaffar det som krävs av basen helt enkelt.

    Tips och råd mottages gärna!

  • #2
    Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

    Utan att ens blinka säger jag Gladen SQX 08
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

      Den såg ju inte helt dum ut, och lådvolymen var ju inte alls dum både slutet och portat.

      Hur fungerar den på lägre frekvenser m.m?

      Står att den fungerar fint som frontsub, fast jag ska ju ha den bak i skuffen i en kombi då.
      Men den ser ju rätt kraftig ut så det kanske inte är några problem?

      Vore fint att ha en som både är rapp och djup på samma gång, inga dåliga krav man har haha

      Comment


      • #4
        Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

        Om vi säger så här.

        Mina kunder går fram och känner på min torn med 16 st 8" basar när man kör på 1st SQX 08.

        Den basen är helt sagolik, jag vågar nog påstå att den är svårslagen i prisklassen.
        Ljudmässigt har jag lurat ett tiotal kunder med att ställa fram 10" och 12" baslådor vid deras bilar när de kommer för att hämta bil efter installation.

        Jag brukar alltid vilja att dom lyssnar utan att veta vilken bas som lirar.
        När man sen öppnar skuffen och där står en pytte 8a så får man hämta upp en haka som ligger tungt på golvet!

        Kolla med fedtemule här på forumet om jag överdriver!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

          Hmm ja den krävde ju inte många liter varken sluten eller portad.

          Och med facit i hand så är det ju roligare att braka på med mindre åskverk och få ett sju*vetes ljud än en större

          Hur spelar denna bäst då? För i min bil kommer den att spela åt sidan ut i skuffutrymmet om man säger.

          Och, hänger den med både rappt och djupt? Slutsteg finns ej än som sagt men det inhandlas efter vad som krävs av basen.

          Mycket att välja på och många frågor, men än så länge så suger det rätt bra åt denna pjäs ni har rekommenderat.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

            Det här med placeringar är en ständig fråga.
            En bas presterar inte bättre för att den står där eller där i en optimal låda.
            Det som händer när man flyttar runt på basen i ett utrymme är att omgivningen/rummet hjälper till att öka eller optimera upplevelsen.
            Ibland kan det tom bli för mycket av det goda om basen står med maximal hörnladdning "cornerload"
            Detta märks främst i hemmamiljö, har högtalarna basporten på baksidan så kan man ibland få flytta ut högtalaren en bit från väggen för att ljudet inte ska bli bumligt.

            Jag har byggt en hel del bilar med en custom installerad 8" i sidorna och det funkar finfint till musik.
            Last edited by Nonne; July 18, 2013, 23:03.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

              Ja det är ju det, men eftersom jag inte lyssnat eller ens sett denna basen förut så är man rätt grön på hur den beter sig på alla sätt och vis haha.
              Sen om man ska plasta är det bra att veta i förväg så man inte köper grisen i säcken och lägger ned massa arbete på en låda som egentligen inte alls blir bra.
              Men det är väl så i ljudvärlden också att man får prova sig fram, men frågar man inget så får man inget veta

              Rekomenderar du sluten eller portad till den då?

              Placeringen blir nere i höger hörn mot bakluckan spelandes åt sidan, och blir det portad så blir porten på samma sida som basen i så fall.

              Är ju en rätt stor bil men den kanske fyller ut bra om den är har såpass bra kräm i sig som ni säger.

              Många frågor blir det, men suget växer sig starkare för denna pjäs måste jag säga

              Comment


              • #8
                Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                Originally posted by c-son View Post
                Ja det är ju det, men eftersom jag inte lyssnat eller ens sett denna basen förut så är man rätt grön på hur den beter sig
                Det är så för många och det är väldigt synd.
                Gladen produkterna vinner mark i hela världen, men iom bilstereobranschen krymper går tåget lite saktare i dag ....

                Originally posted by c-son View Post
                men frågar man inget så får man inget veta
                Så är det

                Originally posted by c-son View Post
                Rekomenderar du sluten eller portad till den då?
                Ska den användas som sub bak i bilen tycker jag du ska porta lådan.
                Jag brukar rekomendera slutet för att få högtalarna att bli så torra och rappa så möjligt.
                Men faktum är att hela SQX familjen har tövertygat mig att portat kan vara väldigt välljudande, SQX 12an i 60L portat ..... ja jisses va det är svårt att inte höja volymen då

                Originally posted by c-son View Post
                Många frågor blir det, men suget växer sig starkare för denna pjäs måste jag säga
                Får du till lådan så den inte lever sitt eget liv, ja då får du nog leta utanför sveriges gränser efter en bas i prisklassen för att konkurera i välljud.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                  Originally posted by Nonne View Post
                  då får du nog leta utanför sveriges gränser efter en bas i prisklassen för att konkurera i välljud.
                  I den prisklassen så tror jag inte att den basen finns
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Det är så för många och det är väldigt synd.
                    Gladen produkterna vinner mark i hela världen, men iom bilstereobranschen krymper går tåget lite saktare i dag ....



                    Så är det



                    Ska den användas som sub bak i bilen tycker jag du ska porta lådan.
                    Jag brukar rekomendera slutet för att få högtalarna att bli så torra och rappa så möjligt.
                    Men faktum är att hela SQX familjen har tövertygat mig att portat kan vara väldigt välljudande, SQX 12an i 60L portat ..... ja jisses va det är svårt att inte höja volymen då



                    Får du till lådan så den inte lever sitt eget liv, ja då får du nog leta utanför sveriges gränser efter en bas i prisklassen för att konkurera i välljud.
                    Okej det var det jag misstänkte att den skulle portas faktiskt.

                    Har kört basar i slutna trånga lådor förut men har inte riktigt gillat deras hela register så skulle vara kul att köra en liten portad också denna gången, så det låter bra att den även tycker om att sitta portad

                    Ja jag har ju tänkt att plasta lådan då som sagt, och eftersom jag har ganska bra med utrymme där bakom panelen och den inte ville ha så jättemånga liter även portad så har jag fördelen att kunna lägga väldigt många lager på den, vilket borde göra lådan rätt stum och stark eftersom den som sagt inte blir så stor heller.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                      Originally posted by Mikka View Post
                      I den prisklassen så tror jag inte att den basen finns
                      Haha fast för min del blir det nog välljud för pengarna då den faktiskt bara ska fylla ut originalljudet

                      Är rätt bra originalljud i bilen fast basen finns inte riktigt där den ska så därför ska det in ett mindre åskväder för att ställa saker till rätta

                      Sen blir det troligtvis utbyte av högtalare också framöver till bättre grejer.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                        ska höra hur polarens Spl 8or låter kostar under 2000kr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                          Är det bara Pm-shopen som har Gladen i sitt sortiment? Eller har jag missat något?

                          Okej Andreas, fast jag vill helst ligga runt tusenlappen för basen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                            Originally posted by c-son View Post
                            Är det bara Pm-shopen som har Gladen i sitt sortiment? Eller har jag missat något?

                            Okej Andreas, fast jag vill helst ligga runt tusenlappen för basen.
                            Ljudbyggaren
                            Seastreams Garage
                            PM Shoppen

                            vad jag vet :-)
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på 8" eller 10" basar med små lådvolymer

                              Kände bara till de tre ovan tidigare men finns massa ÅF i Sverige (samt inte minst utomlands)

                              http://www.gladen-audio.se/distributors.html
                              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                              Comment

                              Working...
                              X