Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konvertera Volvos optiska signal till lågnivå?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Konvertera Volvos optiska signal till lågnivå?

Jag har en Volvo V40 2013 med Premium Sound och vill uppdatera med slutsteg och lite bättre högtalare.
    Det sitter ett 5x125w originalsteg i nu.
    Detta steg tar in en optisk signal från någonstans (jag gissar stereon )

Kan man på något smidigt sätt konverter den signalen?
    Jag söker alltså en box av något slag som jag pluppar in originalsladden i och får ut en massa andra roliga signaler som tillåter mig att stoppa in mina egna steg och högtalare osv.

Just nu är lösningen att kapa högnivåerna efter originalsteget och stoppa på en Mosconi 4to6 (som för övrigt verkar vara en väldigt roligt liten sak) för att få en signal som går att leka med.
    Det kommer bara bli ändring i framdörrarna samt en baslåda så det är inget superavancerat.

Re: Konvertera Volvos optiska signal till lågnivå?

Originally posted by Nibbe
    Jag har en Volvo V40 2013 med Premium Sound och vill uppdatera med slutsteg och lite bättre högtalare.
    Det sitter ett 5x125w originalsteg i nu.
    Detta steg tar in en optisk signal från någonstans (jag gissar stereon )

Kan man på något smidigt sätt konverter den signalen?
    Jag söker alltså en box av något slag som jag pluppar in originalsladden i och får ut en massa andra roliga signaler som tillåter mig att stoppa in mina egna steg och högtalare osv.

Just nu är lösningen att kapa högnivåerna efter originalsteget och stoppa på en Mosconi 4to6 (som för övrigt verkar vara en väldigt roligt liten sak) för att få en signal som går att leka med.
    Det kommer bara bli ändring i framdörrarna samt en baslåda så det är inget superavancerat.
    Jag har en liten låda från ... http://www.mobridge.us/ ... i min Audi.
    Tyvärr finns den nog inte till Volvo, kostade bara ca 5800:- när jag köpte min från ett tyskt företag.

Att tänka på när man kopplar in en DSP på Volvos digitala steg är att det inte startar eftersom den inte känner av någon impedans!

Men med lite motstånd i serie så är det bara börja koppla
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

hmm den finns ju inte till Volvo så det känns lite läskigt att beställa en och testa (vet ju inte om MOST är någon slags standard heller).
      Jaja, bara att hoppas det låter bra när grejjerna väl sitter på plats.
      och jag hoppas killarna har kolla på impedansen

Comment

Jag sitter i ungefär samma båt.

Har en -07 Volvo c30 med "high performence" ljudpaket. Den har ett 4-kanal steg dom får signal över MOST nätverket.
        Mailade Mobridge för ett par veckor sedan och fick svaret att de inte har någon låda till Volvobilar i nuläget, pga. låg efterfrågan: "Currently we do not have a unit for the Volvo due to lack of demand. We are starting to look at it so maybe towards the end of the year we should be able to provide one."

Jag är halvvägs i ljudbyggadet, och kör just nu högnivå signal från bilens steg till en Audison Bit-1. Vet inte om min bil har digitalt-steg, men det fungerar utan någon extra last inkopplat! Även Bit-1 på och avslag fungerar bra. Tyvärr verkar ljudkvalitén vara sådär. Har dock inte justerat så noga ännu..

Hade dock varit fint om någon kunde tillverka bra lågnivåadapter, eller ännu hällre, digital ut!

Comment

Originally posted by RogerH View Post
          Hade dock varit fint om någon kunde tillverka bra lågnivåadapter
          Dessa 2 går jag i god för, klarar omvandla signal från originalslutsteg med hög uteffekt utan att brinna upp!

http://mosconi.se/processorer.html#pro
          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Dessa 2 går jag i god för, klarar omvandla signal från originalslutsteg med hög uteffekt utan att brinna upp!

http://mosconi.se/processorer.html#pro
            Förlåt, jag tänkte på någon form av MOST-adapter, som kopplar förbi eller ersätter original steget på Volvobilar!

Comment

Precis
              Jag har också skrivit till Mobridge nu, kanske man ska skriva till Mosconi och fråga också?
              Dom har ju med optisk ingång men den klarar väl inte att ersätta "volvooriginalskiten"

Kanske någon vet hur det funkar och kan ge en hint om det är något på gång för oss små volvoägare?
              Är MOST någon slags standard för hela systemet?
              Varför kör inte Volvo med vanlig signal som man har hemma i tex biosystemet.

Comment

MOST är en typ av nätverk som knyter ihop ljud/bild +annat i bilar. Tex. radio, telefon, gps etc. Upp till 64 apparater kan kopplas ihop.

Den optiska ingången som finns på DSP typ 6-8, bit-1, och i hemmabio heter S/PDIF, och det är en helt annan standard, går bara att koppla ihop en sändare och en mottagare.

Vi måste alltså ha en apparat som kan tala båda språken!

Comment

Och alla biltillverkare använder sig av egna "språk" i detta MOST-nätverk?
                  I teorin borde det vara enkelt att konvertera Volvos optiska signal om man bara fick info från Volvo, vilket dom säkert ser som en företagshemlighet.....
                  Jag tycker vi ringer Volvo och hotar med att sluta köpa deras bilar om dom inte lämnar ut info till bilstereovärlden (ironi)

Comment

Antar att det är olika för olika bilar. Eller kanske till och med olika för olika audiopaket? Annars kunde väl Mobridge sälja en burk som passar alla bilar? Det är nog mjukvaran det hänger på.

Håller med om att det är lite dåligt av biltillverkarna. Man tycker ju inte att det vore för mycket begärt med en liten AUX in/ut modul.

Comment

Originally posted by RogerH View Post
                      Den optiska ingången som finns på DSP typ 6-8
                      6to8 har ingen optisk ingång/utgång i grund och botten.
                      Det krävs ett extra kort som heter SP_DIF eller SP_DIF Multi.
                      Med dessa kort får man både elektrisk och optisk digatal in och utgång!

MOST är en helt annan sak än en vanlig Optisk Toslink tex.

Kopplar du in en enhet via MOST får du extra menyer för att kunna sköta din box, det får du inte med vanlig optisk signal utan den transporterar bara ljudet.

Skulle Mosconi ta fram ett MOST kort gissar jag på att det skulle optimeras till BMW och AUDI.
                      Dett grundar jag på sammarbetet med Gladen som satsar och är marknadsledande på Plug & Play högtalare och kablage.

Ingen hade varit gladare än jag om man haft en förstärkare som kopplades i MOST slingan.
                      Tänk att få de unika möjligheterna med att sköta både tidskomp, filter och eq direkt i bilens originalsystem
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Fortsätter i samma tråd.

Jag har för tillfället planer på ett Magnat Power Core One Limited som ska putta på en MTX Thunder 7500 T7512-44 (möjligt att denna bas blir utbytt i framtiden).
                        Jag har tyvärr inte provlyssnat steget (basen är min gamla) men det är vad butiken förslog.
                        Det blir Amega QCOMP60 i framdörrarna som drivs av ett begagnat MTX Thunder 502 (ska i framtiden ev. bytas ut mot ett Mosconi AS 100.2 eller 200.2.)

Jag har läst massor om att Mosconi är bland det bästa nu för tiden och jag ska köra med deras ljudprocessor 4to6 (ev. 6to8 beroende på ekonomi och DSP).
                        Så jag har sneglat på Mosconi Zero 3 (kostar dubbelt så mycket än Magnatsteget och har kraft i överflöd för min bas).

Så frågan är ju lite om det är massa overkill att köpa ett steg för dom pengarna?
                        Jag ska ju ändå "bara" ta högnivån efter ett originalsteg på Volvon.

Mitt mål är välljud före "dunkadunka/spela högt" men jag vill ändå ha massor med punch i basen och det ska kännas ordentligt i kroppen.

Tankar?

Comment

Monterat i en liten V40 -13:
                          Magnat Power Core One Limited som puttar på en MTX Thunder 7500 T7512-44 i en sluten låda.
                          Amega QCOMP60 i framdörrarna som drivs av ett Magnat Power Core Two.
                          Mosconi 4to6 med remote.
                          Låter riktigt trevligt
                          Ska bara ställa in DSPn ordentligt, vilket jag kommer få ta hjälp med då jag inte mäktar med det själv (för lite kunskap helt enkelt).

Tycker om Volvos Premium Sound-högtalarna... Not so much (det är alltså ett par 6.5" vi tittar på)!

Comment

Working...
                          X