Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006
I dag har jag monterat Gladen SQX 165 2 Ohm i en SAAB 9 3
Jag började med att jämföra med bara ett byte av höger 6,5"
Skillnaden mot original och SQX var större än jag trodde.
Originalhögtalaren bottnade direkt och lät som om den var trasig.
SQX spelade på utan floff ljud!!
Skillnaden med båda monterad var att basreglaget hamnade i 0-läge och basade på med rätt trevlig knuff.
Tyvärr som vanligt ligger justeringen på fel frekvens, man vill inte tillföra midbas runt 100hz.
Efter detta monterade jag ett par Alpine SXE-0825S för ynka 395:-
Helt plötsligt kändes det som om vänster högtalare på brädan var sprucken, snabbt och lätt åkte även andra högtalaren i.
Ljudet blev betydligt bättre men fortfarande så kändes det som om man drog naglarna på svarta tavlan i skolan.
När jag till slut kopplade ut centern så kändes det om om någon klev av min bröstkorg, allt föll på plats.
En mer prisvärd uppgradering får man leta efter!
I dag har jag monterat Gladen SQX 165 2 Ohm i en SAAB 9 3
Jag började med att jämföra med bara ett byte av höger 6,5"
Skillnaden mot original och SQX var större än jag trodde.
Originalhögtalaren bottnade direkt och lät som om den var trasig.
SQX spelade på utan floff ljud!!
Skillnaden med båda monterad var att basreglaget hamnade i 0-läge och basade på med rätt trevlig knuff.
Tyvärr som vanligt ligger justeringen på fel frekvens, man vill inte tillföra midbas runt 100hz.
Efter detta monterade jag ett par Alpine SXE-0825S för ynka 395:-
Helt plötsligt kändes det som om vänster högtalare på brädan var sprucken, snabbt och lätt åkte även andra högtalaren i.
Ljudet blev betydligt bättre men fortfarande så kändes det som om man drog naglarna på svarta tavlan i skolan.
När jag till slut kopplade ut centern så kändes det om om någon klev av min bröstkorg, allt föll på plats.
En mer prisvärd uppgradering får man leta efter!
Comment