Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg som tål att bli riktigt varmt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Slutsteg som tål att bli riktigt varmt?

Originally posted by jonash View Post
    Och så handlar det om att ha ställt hela signalkedjan rätt så att vi inte skickar formen av en fyrkantsvåg in i högtalaren, för då tål den full mutter typ i 10 sekunder....

Bränd talspole finns ingen garanti på...
    Det där kan lösas till stor del genom att trådskaparen håller sig nykter när anläggningen används
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Jag kör mina Amega 3.5" och Dls 6.5" på ett Kicker sx 700.4.
      Det är specat runt 90 watt i 4 ohm och jag spelar på rätt rejält ibland.
      Haft det i bilen i två år utan problem

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
        Det där kan lösas till stor del genom att trådskaparen håller sig nykter när anläggningen används
        Absolut

Den andra delen, som tyvärr 99% av bilstereofolket inte har en aning om är huruvida (eller snanare hur mycket och när) anläggningen skickar oren signal, till den grad att värmeutvecklingen i talspolen blir dramatisk, och knäcker den.

Pierre har säkert koll på det i sin anläggning, men jag själv skulle nog vara rätt försiktig med att säga att en Amega6.5a tål "full mutter" på det steg som han rekommenderade, bara sådär generellt. För det är inte sant.

Man kan med lätthet knäcka en Amega6.5a med 75W, och det är problemet som sagt i 99 fall av 100 (eller fler), att man inte har ställt systemet rätt....
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Att rekommendera saker efter antagandet att folk kommer bruka saker felaktigt känns jue.. lustigt.

Comment

Mina erfarenheter handlar inte bara om egna setuper.

I ämnet Mosconi ONE steg och/eller bara Amegaelement har det hamnat i allt ifrån "pilsnerhäckar" till "välinstallerat".

Mitt facit med brunna Amegamiddar är:
            1st DRV-6 på ett mkt mkt mkt kraftigt steg.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Haha, rolig diskussion Jänkare + billjud = man kan automatiskt ingenting? Gillar Pierres attityd att han inte automatiskt drar slutsatsen att man är totalt okunnig. Fastän dem flesta som åker raggarbil har nå gamla hemma Jamo liggandes på cabben

Ne allvarligt, har rätt så OK koll på bilstereo faktiskt, har tidigare sysslat med det en hel del. Har säkert tusentals inlägg på gamla Lazzat forumet under alias Xtracrispy.

Jag har tillräckligt med ström, och har inga problem att ställa in filter eller gain. Detta är ändå rätt så basic. Däremot så funkar inte Amega alls, mindes att dem gamla gula iaf ville ha mkt utrymme, och surfa fram att även koaxialerna vill ha en del, nämligen 10l st. Har inte nog för det.

Beställde nyss 2par Alpine SPR-60 koaxialer som fått OK kritik iaf, dem var nedsatta till 995:- så det var svårslaget. Får prova om jag är nöjd med dessa annars prova nåt annat.

Hitta inga rekommendationer på vad dem vill ha, men förhoppningsvis mindre än Amega.

Mvh Simon

Comment

Originally posted by Simon_S View Post
                nämligen 10l st. Har inte nog för det.
                Ska dom sitta i en låda?

Good luck med Alpinisterna!

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Som vanligt tolkar ju folk saker som fan läser bibeln.

Det jag menar är att min erfarenhet som säljare av bilstereo (vilket ju är fler år än Pierre ) säger mig att man inte skall rekommendera folk att sätta en massa effekt mer än specat på högtalare. Speciellt eftersom ingen garanti gäller för brända talspolar.

MEN, vet man vad man gör, så är stora steg inget problem! Dvs, kan man ställa gain RÄTT (m.h.a oscilloskop) så är det hur lugnt som helst.

Sen så syftade min post också på att försöka få folk att tänka efter lite det här med att "dra på på full mutter" utan att ha signalkedjan rätt inställd.

Det slutar alltid förr eller senare med katastrof, OAVSETT märke på element.
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Dom flesta saknar oscilloskop, garage, ja t.o.m verktyg.

Min erfarenhet som säljare är under den senare tiden av web, pm, sms, FB, mms, mail-tiden.

Jag är oftast i kontakt med mina blivande kunder runt då jag rek. unika produkter som inte säljs hos Firma Dagslända.

Seastreams Garage är en unik Shop med ett unikt sortiment.

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

Comment

Jag har det mesta, men tyvärr inget ocilloskop, brukar använda verktygen ögonmått och sunt förnuft

Detta ska spela högt, men oftast lyssnar man ju normala nivåer och då ska det även låta någorlunda bra. Ville bara gardera mig med högtalare som tål effekten någorlunda termiskt just pga. den där jäkla promillen

Och ja det är en låda, byggde en nyligt då det visade sig funka bäst rent praktiskt utan att behöva kapa i en klassiker. Har ca 5liter per element tillgängligt, glömde ju nämna den lilla men inte så obetydliga detaljen

//Simon

Comment

Men överlag så bränner man talspolar med för lite effekt.
                        Menar då inte när man skickar många kW in i basar.

Stora steg så behöver man inte skicka oren signal in i talspolarna.

Comment

Jo sant lättare att får fyrkantsvåg med för hög volym med för litet steg

Originally posted by jimmy s View Post
                          Men överlag så bränner man talspolar med för lite effekt.
                          Menar då inte när man skickar många kW in i basar.

Stora steg så behöver man inte skicka oren signal in i talspolarna.

Comment

Originally posted by Simon_S View Post
                            Jo sant lättare att får fyrkantsvåg med för hög volym med för litet steg
                            SÅ sägs det, men min erfarnehet är att dem med stora steg också gärna ställer för högt gain, för när det spelar rent så låter det liksom inte alls lika "högt" som det låter när det distar.

En rent spelande bil 130dB låter lägre än en illa spelande vid 110dB.

Nåja, vi kan lämna diskussionen, det som behövde sägas är nog sagt, och mer därtill.

Lycka till med ALPINE...
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Får gaina med måtta

Skulle prova Alpine för priset var väldigt bra, för bra visade det sig. Dem kunde inte leverera några högtalare fast det stod i lager på hemsidan. Nu vart det att prova Hertz HCX165.4 från den lokala leverantören i luleå

Comment

Originally posted by jonash View Post
                                SÅ sägs det, men min erfarnehet är att dem med stora steg också gärna ställer för högt gain, för när det spelar rent så låter det liksom inte alls lika "högt" som det låter när det distar.

En rent spelande bil 130dB låter lägre än en illa spelande vid 110dB.

Nåja, vi kan lämna diskussionen, det som behövde sägas är nog sagt, och mer därtill.

Lycka till med ALPINE...
                                Förutom att vid rena 130db märker man inte hur högt det är förrän det är för sent :-D
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                                X