Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smal slot port fråga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Smal slot port fråga

Hej... sitter i byggnads planer för 95z10an...

Efter en del tänkande och funderande så prövar jag DDs förslag, 56liter och 204cm2 port... efter lite designande och mera funderande...

Totalt 71L om man räknar på 19mm port material, och lite vinklar och stag i lådan..

Vill ha allt så centrerat det går. och tänkte centrera basen i lådan, och göra slott porten längst ner längs hela låd längden...

(Höjd 34cm
    Djup 29cm
    Bredd 107cm)

För att få ljudet så centrerat till resterande högtalare som det går,
    men för att en port på 204cm2 blir den för enkelheten och räkningen en meter bred 2,04cm hög, vilket är inte speciellt massiv port...

frågan är om det finns något man bör tänka på... j
    ust när det gäller smala slott portar.. förutom uppenbara saker som att verkligen se till så måttet bibehålls genom hela porten mm...

eller om det helt enkelt är för smalt och jag bör ge upp iden..
    Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Re: Smal slot port fråga

Att ha så pass låg innerhöjd på porten är väl kanske inte riktigt optimalt, kan du inte bygga lådan högre och få större innerhöjd på porten?

Comment

Jo det går... skulle vilja ha den så låg det går, så jag kan få in alla stegen i det höjda golvet under lådan...

Originally posted by Optima View Post
      Att ha så pass låg innerhöjd på porten är väl kanske inte riktigt optimalt, kan du inte bygga lådan högre och få större innerhöjd på porten?

Comment

Du kan få fenomen som stående vågor osv i porten om den är extremt stor i någon led. (Typ 1m bred.) Det går iofs att fixa genom att dela upp den på tre, vilket du kanske ändå bör göra för att staga den.

Flödesmässigt är en smal port bättre än de traditionella då luften rör sig annorlunda närmast en fast yta (mdf i detta fallet) jämfört med luft som inte har kontakt med en yta. Det kan innebära att du får experimentera lite mer med portlängd/area. Rent logiskt tycker jag att det borde funka med något mindre port (eftersom flödet blir bättre), särskilt ifall du rundar av den ordentligt.

Ta inte detta som någon absolut sanning dock...

Comment

Jo uppdelad blir den.. behöver smalna av den 6cm så det blir kanon...

det var det jag tängte på... borde det inte innebära att luften rör sig långsammare nära en yta ? och vilja "hålla" i matrialet vid in och ut ?

den borde vara avstämd på 35-40hz närmare 35 då på en 10"are och med smal porten borde det krypa ner någon hz till...

men borde inte vara något problem.. har gjort portar på 5cm förut, utan problem... men detta är ju mer än hälften

den kommer bli avrundad noga...

Originally posted by Jonhny View Post
          Du kan få fenomen som stående vågor osv i porten om den är extremt stor i någon led. (Typ 1m bred.) Det går iofs att fixa genom att dela upp den på tre, vilket du kanske ändå bör göra för att staga den.

Flödesmässigt är en smal port bättre än de traditionella då luften rör sig annorlunda närmast en fast yta (mdf i detta fallet) jämfört med luft som inte har kontakt med en yta. Det kan innebära att du får experimentera lite mer med portlängd/area. Rent logiskt tycker jag att det borde funka med något mindre port (eftersom flödet blir bättre), särskilt ifall du rundar av den ordentligt.

Ta inte detta som någon absolut sanning dock...

Comment

Originally posted by Shidapu View Post

det var det jag tängte på... borde det inte innebära att luften rör sig långsammare nära en yta ? och vilja "hålla" i matrialet vid in och ut ?

den borde vara avstämd på 35-40hz närmare 35 då på en 10"are och med smal porten borde det krypa ner någon hz till...

den kommer bli avrundad noga...
            Min känsla är att det är tvärtom. Luften rör sig fortare närma en yta.

När en port blir avrundad eller på annat sätt bättre flödesmässigt så höjs avstämningen. Luften kommer in o ut ur lådan/porten fortare.

Det är mina tankar iaf.

Comment

Minns det finns en tråd på det här temat där ngra varianter läggs ut. Minns Jonhny hade spännande infalls vinklar i den

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                Minns det finns en tråd på det här temat där ngra varianter läggs ut. Minns Jonhny hade spännande infalls vinklar i den
                har vi någon anning vad man kan söka på för att hitta den tråden ?

Comment

Kolla porten på min låda i projekttråden som jag har, i20n. Den är relativt smal, 4,5cm hela vägen och det verkar funkar fint

Comment

Originally posted by Shidapu View Post
                    har vi någon anning vad man kan söka på för att hitta den tråden ?
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?p=327746

gah- hela tråden itne bara det där första inlägget.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Måste sägas att jag inte får ett "flåsljud" just nu med porten jag har, brukar annars lätt kunna höras, har dock målat porten med högglans färg och slipat riktigt och avrundat!

Comment

Working...
                      X