Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

    Mors
    En god tid har jag letat runt på nätet, forum och hört mig för i folkmun efter hur man egentligen bör hantera inkoppling av flera batterier på bästa sätt. Min uppfattning är att detta ämne kommer på tal ofta, men att det är svårt att verkligen reda ut som är sunt och optimalt. Den här posten skall försöka råda en smula bot på ett par förvirringar.

    Jag har efter extensiv googling hittat massor med matnyttig information från olika håll. Ironiskt nog är de som tydligast går igenom de här aspekterna med batteribankar, är från sol&vindkrafts entusiaster. Batteribankarna är ofta enorma med bilstereomått mätt. Här är en halvvolt hit eller dit av avgörande betydelse, samt att vårda batterierna för livslängd.

    Först skall vi titta på konceptet batteribank, och ställa upp ett par principer som hjälper att hamna rätt. Sedan skall vi titta närmare på strömkabeltjocklekar, några myter kring jordning, och lite konkreta spänningsfallsberäkningar i kabel.

    Batteribanks principer
    Grundläggande att ha med sig för att sätta sig in i vikten av batteribank koppling är att:
    Ström tar kortaste vägen (minsta moståndet!) dit det finns förbrukare.

    Princip 1: Batteribanken ska agera som ETT BATTERI.
    Det betyder, att vi skall koppla ihop alla batterier (jag har ritat för 4st nedan), paralellkopplade. Här är det viktigt att varje batteri kopplas i ordning, batteri 1 -> batteri 2 -> batteri 3 osv... Det betyder (+) till (+) och (-) till (-) på batterierna. Det är viktigt att vi inte kopplar jord mellan de olika batterierna, utan att det endast är kabel emellan dem. Motivet till detta, kommer strax bli tydligt.

    Princip 2: Jämn laddning till batteribanken.
    Vi vill ha en jämn laddning av batteribanken. Det finns en viktig poäng. För att batteribanken skall kunna laddas som ett batteri, krävs det att vi kopplar laddningen som om det vore ett batteri. Vi måste koppla i ändpunkterna på batteribanken för att få en jämn laddning som strömmar igenom hela batteribanken! Det betyder att vi måste använda (+) på det första batteriet och (-) på det sista batteriet i banken (tvärtom går givetvis oxå).

    Princip 3: Koppling av förbrukare på batteribanken.
    För att batteribanken skall kunna agera som ett batteri, krävs det att vi kopplar förbrukarna som om det vore ett batteri. Detta uppnås på precis på samma sätt som vid princip 2, med skillnaden att här VÄNDER vi riktning på förbrukarnas koppling i förhållande till laddningen. Dvs - har vi valt (+) på batteri 1 till laddning, skall vi nu välja (-) på batteri 1 till förbrukning! Genom motsatt koppling kommer laddningen inte att snedvrida förbrukningen av ingående batterier, utan fördela tillförseln jämt över batteribanken.

    Avvägningar
    Det finns två "avvägningar" som går att göra, om man inte kan, eller vill, följa alla tre principer för optimal koppling. Det man gör då, är att antingen prioritera en jämn laddning, eller en jämn förbrukning genom batteribanken. Jag har lagt till en 3e, för att visa hur förvillande lika det ser ut när man kopplat laddning&förbrukning i ändarna, men råkar göra det på samma poler. Nummer 4 är vad som är optimalt.

    Avvägning 1: Optimal förbrukning - ojämn laddning
    Avvägning 2: Optimal laddning - ojämn förbrukning
    Avvägning 3: Optimal förbrukning - bättre laddning men ej motströmmande
    Optimalt kopplat 4: Optimal förbrukning & Optimal laddning

    Om man måste prioritera mellan laddning & förbrukning, välj laddningen!
    Något väldigt kort om laddning. I princip vill man ha så lågt spänningsfall som möjligt i laddningskedjan. Grundläggande är att kika Big-3 upgrade. Poängen är i sin korthet att förbättra jord & matnings kablage för generatorn, då orginal kablaget medför en hel del spänningsförluster. Det finns guider på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc )












    Hjälp att hamna rätt:
    Så hur kontrollerar man tankemässigt hur man har kopplat, och om man uppfyller princip 1 och princip 2? Jag tycker det är lättast att gå igenom steg för steg, som om allt låg på en gräsmatta utanför bilen.
    1) Är alla batterier ihopkopplade med kabel (dvs utan jord via kaross) (princip 1)
    2) Inkoppling av laddning. Det brukar vara lättare att börja med laddningen då den oftast redan finns på plats i bilen och kan spara en hel del kabeldragning. Här går det alltså ut på att välja vilket som blir ditt "första" batteri och vilket som blir ditt "sista" batteri i banken.
    3) Inkoppling av förbrukare. Här är det då att följa de vägvalen man gjorde i föregående steg, och koppla in "omvänt". Om Batteri 1 (+) tar laddning, är det nu Batteri 1 (-) som kommer att gå till jordskena!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

    Fortsättning:

    Jordning:
    Jordning är viktigt, det vet alla. Men, enligt min uppfattning har ämnet jordning fått på tok för stor och skev plats i bilstereovärlden. "the bigger the better" ...även för jordning. Jag menar att detta är i stora drag ett missförstånd.

    Lika bra att gäspa något om de vanliga ämnet här: "Vad är en bra jordpunkt?". Generellt är det bäst att jorda i ramen, eller annan stabil plåt. Bältesspännare, gängade hål för lastspännare i skuffen kan vara, i ramen, i fastbultningen av stötdämparnas topp (vad nu de heter?). Är ofta framlyfta som bra jordpunkter. Dåliga är helt enkelt allt som är tunn plåt utan rejäl koppling till ramen. Generellt är det bättre att ha flera jordpunkter. Detta beror på att man minimerar problemen med otillräcklig kontakt (mer om detta under spänningsfall!)

    Det är möjligt utan problem att koppla ihop en bilstereoanläggning direkt på batteripolerna exempelvis om det vart en testkoppling helt utanför bilen. Så - Varför skall man krångla till det så fort det kommer i bil? Jo, det finns ett par faktorer som är väldigt viktiga att hålla i minnet.

    1) Vi har en generator i bilen som vi oftast endast kopplar in oss på med en pluskabel till batteriet, då jordas generatorn standard genom monteringen i motorblock och ram. För att sluta kretsen till vårt batteri behöver vi då även en jordkabel för att få in laddning i batteriet.

    2) Oftast är huvudenheten inte kopplad direkt på batteribanken. Det blir då viktigt att se till att jordningen fungerar väl för både huvudenhet och batteribanken, (där slutstegen är kopplade direkt) för att undvika problem med vandrande jord, som lätt kan steka signaljorden i huvudenhet/steg. Det betyder kort och gott att om jordningen ej är tillräcklig kan jordningen istället söka sig genom signalkablaget. Men - är huvudenheten inkopplad direkt på batteribanken - på samma sätt som slutstegen, är detta inte ett problem (dvs som om allt var kopplat utanför bilen utan jord).

    3) Slut på anledningar. Allt annat som sägs tex, "minst 1 jordkabel extra per varje batteri" eller "jorda mer om du har fler slutsteg - beroende på hur mycket effekt du har ska du ha olika mycket jord" - är endast sant om vi har ETT batteri, som sitter LÅNGT ifrån slutstegen, exempelvis i fronten. Alltså: det behövs aldrig mer jord än vi har pluskabel dragen från batteriet. Däremot, är det viktigt att poängtera att vikten av bra jordning både av batteriet och slutstegen!

    Dimensionering av jordkablage styrs av:
    I fall med endast ett batteri: av dimensionering av pluskabel som går till slutstegen (jord behöver hålla minst samma dimension!).
    I fall med batteribank: Oavsett hur många batterier du har, Oavsett hur mycket effekt dina slutsteg har, bestäms jordens dimensionering av din generators laddningsförmåga. (här i räknar jag in att huvudenheten knappt drar ström jämförelsevis). Sammanfattningsvis - När du har en batteribank och använder förbrukare kopplat på plus/minus distributionsblock är det alltså meningslöst att jorda för mer än vad du har laddning från generatorn. Alltså - har du en 50kvadrat laddkabel som går till batteribanken - då behöver du aldrig jorda batteribanken med mer än en 50 kvadrat.

    Ytterligare bra tips:
    Om du mot förmodan har olika storlek/kvalitet på din plus/minus kabel. Då gäller det att alltid se till att minuskabeln är prioriterad - dvs får den tjockare eller bättre kabeln. När det kommer till avsäkring styrs detta av den smalare kabeln sedan. Dvs 50kvadrat minus, men 30kvadrat plus, då skall det säkras av enligt regler för 30kvadrat kabel.

    Om du behöver ha olika lång kabel på plus och på minus - och kan påverka - är det säkrare att välja den kortare kabeln på jordkabeln. Generellt vill vi ha kortare jordkabel än matningskabel. Detta på grund av spänningsförlust i själva kabeln (mer om det senare).

    Vikten av bra kopplingar
    Först några ord om vikten av bra kopplingar. Det är lätt att stirra sig blind på en avsäkringstabell och bestämma sig för "så här mycket klarar en kabel". Det är påtok för enkelt.
    Det vi tittar på här är förluster i kabel och i kopplingar. I princip uppstår förluster hela tiden, men olika mycket. Låt oss ta ett enkelt exempel där vi kopplat ihop (+) med (+) på ett till batteri i batteribank. vi använder polskor med ringkabelsko fästning, klämmer egna kablar med egna kabelskor och bultar fast. Nu ska vi sätta oss in i tänket tänkte jag gå igenom vart förluster uppstår.

    Batteripol -> polplint -> kabelsko -> klämningen -> kabel -> klämning -> kabelsko -> polplint -> batteripol. Detta är 9 källor till förluster! Varje steg är avgörande viktigt. "Kedjan är aldrig starkare än dess svagaste länk" har aldrig vart så sant.

    Givetvis är samma "kontaktförluster" ett problem när vi jordar, där vi dessutom inte alltid har möjligthet till en så klockren montering som direkt på en avsedd polplint! Då tillkommer även problemen med om den valda plåtdetaljen vi bultar i har önskad kopplingsförmåga till ramen...!

    Spänningsfalls beräkningar
    Nu ska vi ge oss i kasst med att beräkna hur mycket kabelarea vi egentligen behöver till vår anläggning. Poängen vi skall göra här är att förstå att dimensioneringen av kabel beror av att vi vill bibehålla spänningen till våra slutsteg när vi tar ut mycket effekt.
    Den här beräkningsrutan har jag knyckt rakt av från skyllermarks, och avser kopparkabel.



    Först utgår jag från fall med endast ett batteri monterat i fronten, där jag inte vill acceptera mer än en 0.5V spänningsfall i kabeln, på 5m. Slutsteget antas ha 70% effektivitet, och en uteffekt på 2000wrms. Detta ger en strömförbrukning vid 14V på: (2000/0.7) / 14 = 204A
    Då är spänningsfalls beräkningen: (0,017 *5*204) / 0.5 = 34.68 mm^2

    Om vi vill ha en smula lägre spänningsfall (kom ihåg nu - detta är endast i kabeln, inte i någon av alla övergångar vi får förluster av...!!) Då är spänningsfalls beräkningen på 0.2V istället: (0,017 *5*204) / 0.2 = 86.7 mm^2 ....Det är rejält med kabel det..

    Beräkningen skiljer sig inte nämnvärt åt för ett fall med en batteribank istället. Däremot är det ju här intresse av att ha så liten förlust som möljigt för att maximera laddningen av batterierna. Skyllermarks rekomenderade inte mer än 0.1V spänningsfall, men jag räknar här på 0.2V.
    Ett exempel på att istället ha en ca 170A, 5m kabel. (0,017 *5*170) / 0.2 = 72.25 mm^2
    Så, jagar vi maximal laddning är det inte alls orimligt att ha två dragningar av kabel..

    Vikten av bibehållen spänning
    Så, varför är det så viktigt med bibehållen spänning? Ja - helt enkelt för att effekt härrör från tillgång på Ström och Spänning.
    En film gör detta rätt tydligt, där man provar med budget CCA aluminium kabel (vanligt förekommande) mot kvalitativ OFC ('ren' koppar) och visar snabbt hur 20% av uteffekten på slutsteget försvinner: HÄR

    För att göra min poäng räcker det med följande tokförenkling av hur slutsteg belastas av förlåg inspänning.
    Nedanstående exempel kan ha felaktigheter beroende på hur förstärkare är uppbyggda, men ger en indikation om mekanismer i rörelse.

    Ström x Spänning = Effekt. Sjunker spänningen (ex på grund av otillräcklig tillförsel av ström, genom otillräcklig kabel) försöker förstärkaren att kompensera efter komponenternas förmåga att producera samma uteffekt. Förstärkare har generellt en intern arbetsspänning som är annorlunda än inspänningen från batteri. I konverteringen till den interna arbetsspänningen, gäller samma princip. Mindre inspänning - samma effekt - samma utspänning - kräver MER ström. Detta ställer, stora krav på att komponenterna klarar av den högre belastningen det innebär att leverera mer ström. Det är precis här som förstärkare kronkar och "brinner" då de interna komponenterna överbelastades som följd av för låg inspänning.

    Så, vad händer med output effekten om vi ökar spänning?
    Kikar vi på slutsteg är det ibland specat effekt beroende på vad för spänning man matar in i stegen. Ett exempel är SPL Dynamics D10S:
    1x7100wrms @ 12.0V (740A vid 80% effektivitet)
    1x9900wrms @ 14.4V (860A vid 80% effektivitet)

    Här blir det enormt tydligt vilken vikt det har att ha ordentligt med spänning in.
    Vi gör ett till antagande - att slutsegets effektstegring är linjär. I så fall kan vi grovt skatta hur stor skillnad 0.1V gör i effektuttag: (9900-7100) / (14,4-12,0) = 1166W/volt. = 116watt per 0.1Volt spänningsfall.

    Låt oss anta vi har en batteribank av rejäl karaktär nära slutsteget, så våra kablar behöver inte vara längre än 1meter. Dags för spänningsfallsberäkning på 0.1V : (0,017 *1*860) / 0.1 = 146 mm^2
    Tydligt blir det att mer längre än 1m kablar är inte att föredra, detta steg har 3x50kvadrat anslutningar. Dom behövs!!

    Avsäkringar
    På samma sätt som det inte går att skriva ihop det här utan att nämna något om säkringar är det nu dags. Tabellen är importerad från bilstereoförbundet.

    I princip går regelverket ut på följande:
    Med utgångspunkt från batteri skall allt avsäkras enligt kabelns tjocklek inom 30 cm. Om det sker ett "byte" till en tunnare kabel, ex via distblock, krävs ytterligare säkring anpassat efter den tunnare kabeln. Inte rocketscience egentligen. Man bryr sig om dess dimension & vad den tillåter för säkringstorlek - vad som är kopplat spelar ingen roll.
    Har du extern laddare - skall även denna avsäkras, max 30cm från batteriet enligt tjockleken på kabel som vanligt.
    http://media1.bilstereoforbundet.se/...ingstabell.pdf

    Nu får vi hoppas det här hjälper en och annan
    Mvh Surk
    Last edited by zrken; January 14, 2014, 16:41.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

      Originally posted by zrken View Post
      Fortsättning:


      Dimensionering av jordkablage styrs av:
      I fall med endast ett batteri: av dimensionering av pluskabel som går till slutstegen (jord behöver hålla minst samma dimension!).
      I fall med batteribank: Oavsett hur många batterier du har, Oavsett hur mycket effekt dina slutsteg har, bestäms jordens dimensionering av din generators laddningsförmåga. (här i räknar jag in att huvudenheten knappt drar ström jämförelsevis). Sammanfattningsvis - När du har en batteribank och använder förbrukare kopplat på plus/minus distributionsblock är det alltså meningslöst att jorda för mer än vad du har laddning från generatorn. Alltså - har du en 50kvadrat laddkabel som går till batteribanken - då behöver du aldrig jorda batteribanken med mer än en 50 kvadrat.

      Ska man inte ha lika mycket jord från banken/enskilt batteri som man har plus till slutstegen obereoende på laddkabeln? OM slutstegen är jordade på banken/enskilt batteri dvs?

      Jag ska poängtera att jag frågar för att jag reagerade på detta när jag läste, jag har inte letat fel, utan jag frågar för att lära Påståenden stämmer i mitt huvud dock om man jordar slutsteg direkt i karossen, kan vara så att jag missat den avgränsningen i texten.

      Hur länge har du finslipat på den här texten??

      Hmm nu läste jag om föresten och såg att du inte nämnde något om slutsteg där, dock några rader upp så jag rörde ihop det lite. Men lika bra att posta utifall jag fattat rätt så blir det ju en förtydling iallafall
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

        Jag tror han menar att stegen aldrig är jordade i chassi utan direkt i en jordskena. Då är det ju bara bilens elsystem som belastar orginaljordkabeln till chassi

        Comment


        • #5
          Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

          Originally posted by zrken
          Lång text!
          Är detta verkligen relevant för normal bilstereo? Internt i en batteribank har du tiondelars milliohm mellan polerna på batterierna ifall du använder rejäla kablar. Det innebär alltså millivolts skillnad mellan batterierna. Jag tror batteriernas egenskaper kommer ha mycket större påverkan än kablaget här.

          Den svåra biten anser jag vara när det inte är en batteribank, utan ett batteri fram och ett där bak.

          Comment


          • #6
            Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

            Originally posted by zrken View Post
            Vikten av bibehållen spänning
            Så, varför är det så viktigt med bibehållen spänning? Ja - helt enkelt för att effekt härrör från tillgång på Ström och Spänning.
            För att göra min poäng räcker det med följande tokförenkling av hur slutsteg belastas av förlåg inspänning:

            Ström x Spänning = Effekt. Sjunker spänningen (ex på grund av otillräcklig tillförsel av ström, genom otillräcklig kabel) försöker förstärkaren att kompensera efter komponenternas förmåga att producera samma uteffekt. Förstärkare har generellt en intern arbetsspänning som är annorlunda än inspänningen från batteri. I konverteringen till den interna arbetsspänningen, gäller samma princip. Mindre inspänning - samma effekt - samma utspänning - kräver MER ström. Detta ställer, stora krav på att komponenterna klarar av den högre belastningen det innebär att leverera mer ström. Det är precis här som förstärkare kronkar och "brinner" då de interna komponenterna överbelastades som följd av för låg inspänning.

            Så, vad händer med output effekten om vi ökar spänning?
            Kikar vi på slutsteg är det ibland specat effekt beroende på vad för spänning man matar in i stegen. Ett exempel är SPL Dynamics D10S:
            1x7100wrms @ 12.0V (740A vid 80% effektivitet)
            1x9900wrms @ 14.4V (860A vid 80% effektivitet)

            Här blir det enormt tydligt vilken vikt det har att ha ordentligt med spänning in.
            Vi gör ett till antagande - att slutsegets effektstegring är linjär. I så fall kan vi grovt skatta hur stor skillnad 0.1V gör i effektuttag: (9900-7100) / (14,4-12,0) = 1166W/volt. = 116watt per 0.1Volt spänningsfall.

            Låt oss anta vi har en batteribank av rejäl karaktär nära slutsteget, så våra kablar behöver inte vara längre än 1meter. Dags för spänningsfallsberäkning på 0.1V : (0,017 *1*860) / 0.1 = 146 mm^2
            Tydligt blir det att mer längre än 1m kablar är inte att föredra, detta steg har 3x50kvadrat anslutningar. Dom behövs!!

            Nu får vi hoppas det här hjälper en och annan
            Mvh Surk
            Jag vill inte trycka ner dig, det är kanon när någon delar sina erfarenheter. Men du är lite ute och cyklar med hela detta stycket, det är långt mer komplext.
            Kontentan är korrekt. Mer kablar ger mindre förluster och mer effekt. Håll uppe spänningen för allt i världen!

            Comment


            • #7
              Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

              Originally posted by ppk View Post
              Hmm nu läste jag om föresten och såg att du inte nämnde något om slutsteg där, dock några rader upp så jag rörde ihop det lite. Men lika bra att posta utifall jag fattat rätt så blir det ju en förtydling iallafall
              Originally posted by Martin F View Post
              Jag tror han menar att stegen aldrig är jordade i chassi utan direkt i en jordskena. Då är det ju bara bilens elsystem som belastar orginaljordkabeln till chassi
              Ja, den där delen kan få sig en smula förtydligande då det kan bli lätt att missuppfatta. Där utgår jag från att, som Martin påpekar, att distskenor hänger på batteripolerna.

              Originally posted by Jonhny View Post
              Är detta verkligen relevant för normal bilstereo? Internt i en batteribank har du tiondelars milliohm mellan polerna på batterierna ifall du använder rejäla kablar. Det innebär alltså millivolts skillnad mellan batterierna. Jag tror batteriernas egenskaper kommer ha mycket större påverkan än kablaget här.

              Den svåra biten anser jag vara när det inte är en batteribank, utan ett batteri fram och ett där bak.
              Spänningsfalldiskussionen kom till från resonemang kring hur mycket kabel som behöver dras mellan front -> bak, och råkade få ett "begripligare" exempel via effektförlust igenom slutsteg.
              Kabeltjocklek / spännignsdiskussionen är ieg inte fokuserad på vad som händer "inom" en batteribank. Men snarare vägen dit och från..

              Originally posted by Jonhny View Post
              Jag vill inte trycka ner dig, det är kanon när någon delar sina erfarenheter. Men du är lite ute och cyklar med hela detta stycket, det är långt mer komplext.
              Kontentan är korrekt. Mer kablar ger mindre förluster och mer effekt. Håll uppe spänningen för allt i världen!
              Ja, jag är helt medveten om att det är avsevärt mer komplicerat - bitvis känner jag till - och sannorlikt massor långt utanför vad jag begriper.
              Det finns ingen avsikt här att förklara närmare än hur slutsteg beror av inspänning. Kanske är exemplet en god smula missledande, då det tycks framstå som att mer inspänning ger ofrånkomligen mer uteffekt..
              Lite som du sammanfattar "kontentan" - "Mer kablar ger mindre förluster och mer effekt. Håll uppe spänningen för allt i världen!" är rätt precis vad jag försöker säga en smula mer levande - med risk för sprickor i is

              Bra pojkar, jag ska försöka editera ihop delar till en smula ökad tydlighet här och var, och vad som avses egentligen. Fler kommentarer & gärna konkreta förslag på förbättringar är välkommet

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

                Originally posted by zrken View Post
                Ja, den där delen kan få sig en smula förtydligande då det kan bli lätt att missuppfatta. Där utgår jag från att, som Martin påpekar, att distskenor hänger på batteripolerna.



                Spänningsfalldiskussionen kom till från resonemang kring hur mycket kabel som behöver dras mellan front -> bak, och råkade få ett "begripligare" exempel via effektförlust igenom slutsteg.
                Kabeltjocklek / spännignsdiskussionen är ieg inte fokuserad på vad som händer "inom" en batteribank. Men snarare vägen dit och från..



                Ja, jag är helt medveten om att det är avsevärt mer komplicerat - bitvis känner jag till - och sannorlikt massor långt utanför vad jag begriper.
                Det finns ingen avsikt här att förklara närmare än hur slutsteg beror av inspänning. Kanske är exemplet en god smula missledande, då det tycks framstå som att mer inspänning ger ofrånkomligen mer uteffekt..
                Lite som du sammanfattar "kontentan" - "Mer kablar ger mindre förluster och mer effekt. Håll uppe spänningen för allt i världen!" är rätt precis vad jag försöker säga en smula mer levande - med risk för sprickor i is

                Bra pojkar, jag ska försöka editera ihop delar till en smula ökad tydlighet här och var, och vad som avses egentligen. Fler kommentarer & gärna konkreta förslag på förbättringar är välkommet
                Ett sätt att se på detta med oreglerade DC/DC som i 97% av fallen sitter i våra slutsteg är: Uteffekten är mycket riktigt utspänning x utström. Här är strömmen dock bara ett resultat av impedansen i högtalaren och utspänningen. Förstärkaren kan inte skicka ut mer ström utan att höja utspänningen. Ökar utspänningen ökar även strömmen och enligt ohms lag är det alltså P=(U^2)/R. Så för en given impedans är effekten beroende av spänningen. I kvadrat. Det innebär att uteffekten också är beroende av batterispänningen till strömförsörjningen i kvadrat. I en oreglerad DC/DC så är principen så enkel. Sen finns det en massa andra grejer som ser till att det blir långt mer komplext.

                Jag vet inte om detta är glasklart för folk? Av diskussionerna om ström får jag intrycket att det inte är så. Inte för att det spelar någon roll. Lösningen är att inte tappa spänning. Kalla det ström om ni vill... Ni får bjuda på att ni är lite roliga ibland.

                Det kanske hänger ihop med att många även verkar tro att alla slutsteg är reglerade och därmed kan kompensera för bristande batterispänning genom att dra mer ström. Detta är alltså i 97% av fallen inte sant. Minskar inspänningen minskar även inströmmen pga att utstpänningen och därmed uteffekten minskar. Vrider man då på mer så får man mer dist. Tappa inte spänningen...

                Comment


                • #9
                  Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

                  Jag kände att den här guiden var lite som SQL bygget i bmwn, lite mer invecklad och tidsödande än nödvändigt för ett vettigt resultat
                  Själv har jag inte tänkt mer i mina byggen än om det var rätt kopplat mellan batterierna och sen spelat och varit nöjd.
                  Kör oftast med 50mm2 kabel mellan batterierna, ibland dubbla "just in case" hur och var i batteribanken steg/laddare kopplats in har däremot inte funderats nåt nämnvärt över sålänge inget kortslöts.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

                    Vilka uppmuntrande svar det blev här då!
                    Jag tycker iaf att det var intressant, är ju en persons åsikter och funderingar. Inte ett facit?
                    Och kan saker bli FÖR invecklade och tidsödande inom det här intresset?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

                      Nu har jag läst & läst & läst igen. Det man säger är att alla batterier i bilen skall vara likadana, samma storlek, märke, ålder mm.

                      När man sedan kopplar in allt, låt säga ett batteri fram och två bak (alla exakt lika i utförande), hur får man dom att fungera som ETT batteri. Eller är det så det får bli "good enough"?

                      Skall man bara räkna på att batterierna bak skall klara av slutstegen eller räknar man även in det som sitter fram? Visst kan man slänga in ett tredje batteri bak, men med tanke på pris, vikt och utrymmet kan det ju finnas vissa hinder.

                      Räknar jag samma säkringarna på mina förstärkare jag ev kommer använda hamnar jag på 350A. Är det ett måste eller önskvärt att ha 350Ah på alla batterier/batteribanken för att säkerställa strömtillförslen då? Att räkna Watt och utifrån det komma fram till hur många Ah man behöver måste ju skilja sig beroende om man ha Klass A, AB eller Klass D steg?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grunderna till batteribank & kabeldimensionering

                        Jättebra genomgång!
                        Vad tappar/vinner man genom att koppla alla + från alla batterier, generator och förbrukare till samma + skena och alla - från alla batterier, generator och förbrukare till samma - skena?

                        /Klyka

                        Comment

                        Working...
                        X