Mors
En god tid har jag letat runt på nätet, forum och hört mig för i folkmun efter hur man egentligen bör hantera inkoppling av flera batterier på bästa sätt. Min uppfattning är att detta ämne kommer på tal ofta, men att det är svårt att verkligen reda ut som är sunt och optimalt. Den här posten skall försöka råda en smula bot på ett par förvirringar.
Jag har efter extensiv googling hittat massor med matnyttig information från olika håll. Ironiskt nog är de som tydligast går igenom de här aspekterna med batteribankar, är från sol&vindkrafts entusiaster. Batteribankarna är ofta enorma med bilstereomått mätt. Här är en halvvolt hit eller dit av avgörande betydelse, samt att vårda batterierna för livslängd.
Först skall vi titta på konceptet batteribank, och ställa upp ett par principer som hjälper att hamna rätt. Sedan skall vi titta närmare på strömkabeltjocklekar, några myter kring jordning, och lite konkreta spänningsfallsberäkningar i kabel.
Batteribanks principer
Grundläggande att ha med sig för att sätta sig in i vikten av batteribank koppling är att:
Ström tar kortaste vägen (minsta moståndet!) dit det finns förbrukare.
Princip 1: Batteribanken ska agera som ETT BATTERI.
Det betyder, att vi skall koppla ihop alla batterier (jag har ritat för 4st nedan), paralellkopplade. Här är det viktigt att varje batteri kopplas i ordning, batteri 1 -> batteri 2 -> batteri 3 osv... Det betyder (+) till (+) och (-) till (-) på batterierna. Det är viktigt att vi inte kopplar jord mellan de olika batterierna, utan att det endast är kabel emellan dem. Motivet till detta, kommer strax bli tydligt.
Princip 2: Jämn laddning till batteribanken.
Vi vill ha en jämn laddning av batteribanken. Det finns en viktig poäng. För att batteribanken skall kunna laddas som ett batteri, krävs det att vi kopplar laddningen som om det vore ett batteri. Vi måste koppla i ändpunkterna på batteribanken för att få en jämn laddning som strömmar igenom hela batteribanken! Det betyder att vi måste använda (+) på det första batteriet och (-) på det sista batteriet i banken (tvärtom går givetvis oxå).
Princip 3: Koppling av förbrukare på batteribanken.
För att batteribanken skall kunna agera som ett batteri, krävs det att vi kopplar förbrukarna som om det vore ett batteri. Detta uppnås på precis på samma sätt som vid princip 2, med skillnaden att här VÄNDER vi riktning på förbrukarnas koppling i förhållande till laddningen. Dvs - har vi valt (+) på batteri 1 till laddning, skall vi nu välja (-) på batteri 1 till förbrukning! Genom motsatt koppling kommer laddningen inte att snedvrida förbrukningen av ingående batterier, utan fördela tillförseln jämt över batteribanken.
Avvägningar
Det finns två "avvägningar" som går att göra, om man inte kan, eller vill, följa alla tre principer för optimal koppling. Det man gör då, är att antingen prioritera en jämn laddning, eller en jämn förbrukning genom batteribanken. Jag har lagt till en 3e, för att visa hur förvillande lika det ser ut när man kopplat laddning&förbrukning i ändarna, men råkar göra det på samma poler. Nummer 4 är vad som är optimalt.
Avvägning 1: Optimal förbrukning - ojämn laddning
Avvägning 2: Optimal laddning - ojämn förbrukning
Avvägning 3: Optimal förbrukning - bättre laddning men ej motströmmande
Optimalt kopplat 4: Optimal förbrukning & Optimal laddning
Om man måste prioritera mellan laddning & förbrukning, välj laddningen!
Något väldigt kort om laddning. I princip vill man ha så lågt spänningsfall som möjligt i laddningskedjan. Grundläggande är att kika Big-3 upgrade. Poängen är i sin korthet att förbättra jord & matnings kablage för generatorn, då orginal kablaget medför en hel del spänningsförluster. Det finns guider på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc )
Hjälp att hamna rätt:
Så hur kontrollerar man tankemässigt hur man har kopplat, och om man uppfyller princip 1 och princip 2? Jag tycker det är lättast att gå igenom steg för steg, som om allt låg på en gräsmatta utanför bilen.
1) Är alla batterier ihopkopplade med kabel (dvs utan jord via kaross) (princip 1)
2) Inkoppling av laddning. Det brukar vara lättare att börja med laddningen då den oftast redan finns på plats i bilen och kan spara en hel del kabeldragning. Här går det alltså ut på att välja vilket som blir ditt "första" batteri och vilket som blir ditt "sista" batteri i banken.
3) Inkoppling av förbrukare. Här är det då att följa de vägvalen man gjorde i föregående steg, och koppla in "omvänt". Om Batteri 1 (+) tar laddning, är det nu Batteri 1 (-) som kommer att gå till jordskena!
En god tid har jag letat runt på nätet, forum och hört mig för i folkmun efter hur man egentligen bör hantera inkoppling av flera batterier på bästa sätt. Min uppfattning är att detta ämne kommer på tal ofta, men att det är svårt att verkligen reda ut som är sunt och optimalt. Den här posten skall försöka råda en smula bot på ett par förvirringar.
Jag har efter extensiv googling hittat massor med matnyttig information från olika håll. Ironiskt nog är de som tydligast går igenom de här aspekterna med batteribankar, är från sol&vindkrafts entusiaster. Batteribankarna är ofta enorma med bilstereomått mätt. Här är en halvvolt hit eller dit av avgörande betydelse, samt att vårda batterierna för livslängd.
Först skall vi titta på konceptet batteribank, och ställa upp ett par principer som hjälper att hamna rätt. Sedan skall vi titta närmare på strömkabeltjocklekar, några myter kring jordning, och lite konkreta spänningsfallsberäkningar i kabel.
Batteribanks principer
Grundläggande att ha med sig för att sätta sig in i vikten av batteribank koppling är att:
Ström tar kortaste vägen (minsta moståndet!) dit det finns förbrukare.
Princip 1: Batteribanken ska agera som ETT BATTERI.
Det betyder, att vi skall koppla ihop alla batterier (jag har ritat för 4st nedan), paralellkopplade. Här är det viktigt att varje batteri kopplas i ordning, batteri 1 -> batteri 2 -> batteri 3 osv... Det betyder (+) till (+) och (-) till (-) på batterierna. Det är viktigt att vi inte kopplar jord mellan de olika batterierna, utan att det endast är kabel emellan dem. Motivet till detta, kommer strax bli tydligt.
Princip 2: Jämn laddning till batteribanken.
Vi vill ha en jämn laddning av batteribanken. Det finns en viktig poäng. För att batteribanken skall kunna laddas som ett batteri, krävs det att vi kopplar laddningen som om det vore ett batteri. Vi måste koppla i ändpunkterna på batteribanken för att få en jämn laddning som strömmar igenom hela batteribanken! Det betyder att vi måste använda (+) på det första batteriet och (-) på det sista batteriet i banken (tvärtom går givetvis oxå).
Princip 3: Koppling av förbrukare på batteribanken.
För att batteribanken skall kunna agera som ett batteri, krävs det att vi kopplar förbrukarna som om det vore ett batteri. Detta uppnås på precis på samma sätt som vid princip 2, med skillnaden att här VÄNDER vi riktning på förbrukarnas koppling i förhållande till laddningen. Dvs - har vi valt (+) på batteri 1 till laddning, skall vi nu välja (-) på batteri 1 till förbrukning! Genom motsatt koppling kommer laddningen inte att snedvrida förbrukningen av ingående batterier, utan fördela tillförseln jämt över batteribanken.
Avvägningar
Det finns två "avvägningar" som går att göra, om man inte kan, eller vill, följa alla tre principer för optimal koppling. Det man gör då, är att antingen prioritera en jämn laddning, eller en jämn förbrukning genom batteribanken. Jag har lagt till en 3e, för att visa hur förvillande lika det ser ut när man kopplat laddning&förbrukning i ändarna, men råkar göra det på samma poler. Nummer 4 är vad som är optimalt.
Avvägning 1: Optimal förbrukning - ojämn laddning
Avvägning 2: Optimal laddning - ojämn förbrukning
Avvägning 3: Optimal förbrukning - bättre laddning men ej motströmmande
Optimalt kopplat 4: Optimal förbrukning & Optimal laddning
Om man måste prioritera mellan laddning & förbrukning, välj laddningen!
Något väldigt kort om laddning. I princip vill man ha så lågt spänningsfall som möjligt i laddningskedjan. Grundläggande är att kika Big-3 upgrade. Poängen är i sin korthet att förbättra jord & matnings kablage för generatorn, då orginal kablaget medför en hel del spänningsförluster. Det finns guider på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc )
Hjälp att hamna rätt:
Så hur kontrollerar man tankemässigt hur man har kopplat, och om man uppfyller princip 1 och princip 2? Jag tycker det är lättast att gå igenom steg för steg, som om allt låg på en gräsmatta utanför bilen.
1) Är alla batterier ihopkopplade med kabel (dvs utan jord via kaross) (princip 1)
2) Inkoppling av laddning. Det brukar vara lättare att börja med laddningen då den oftast redan finns på plats i bilen och kan spara en hel del kabeldragning. Här går det alltså ut på att välja vilket som blir ditt "första" batteri och vilket som blir ditt "sista" batteri i banken.
3) Inkoppling av förbrukare. Här är det då att följa de vägvalen man gjorde i föregående steg, och koppla in "omvänt". Om Batteri 1 (+) tar laddning, är det nu Batteri 1 (-) som kommer att gå till jordskena!
Comment