Bytte ut mitt DLS CAD 15 steg mot ett MDS T1800.1 steg igår och fick då störningar i basarna.
Har kommit fram till att störningen kommer via strömmen då den fortfarande är kvar fast jag kopplar ur lågnivå kablarna.
Har även flyttat på högtalarkablarna för att kolla så att det inte var genom dem störningen kom men det är lika.
Enda skillnaden jag gjort när jag kopplat in MDS steget mot DLS steget är att sätta en säkringshållare med mini anl säkring på pluskabeln (dls steget hade interna säkringar därför körde jag utan säkring till det, och kabeln är endast 30cm lång)
Störningen är inte vinande utan mer brummande med tickande ljud.
Tilläggas ska att igår kväll så försvann störningen för att vara tillbaka imorse, och det verkar som att ju mer generatorn laddar desto mer stör det.
När störningen försvann laddade generatorn endast 14V och imorse då laddade den fullt 14.9V och då var störningen värre.
Fått förslag på att kanske laddregulatorn skulle kunna vara problemet, men känns osannolikt att den skulle ha pajat precis när jag byter steg.
Generatorn brukar ladda 14.8-14.9V på morgonen när man tar bilen för att sedan ligga runt 14.0-14.5V
Verkar långsökt om en säkringshållare ska kunna skapa störningar därför borde det vara steget som släpper igenom störningarna medans DLS steget inte gjorde det, eller?
Testa en kabel utan säkring???
I skuffen bredvid monosteget sitter ett DLS CA 41 som oxå satt där när jag hade DLS steget och det är inga som helst störningar från det steget.
Så här ser systemet ut:
Under huven
62ah batteri
33mm2 kabel ifrån generatorn + original kabeln
50mm2 +kabel till skuffen
50mm2 jordkabel till motor + chassi
Skuffen:
100ah batteri
50mm2 jordkabel till batteriet
50mm2 +kabel/jordkabel till monosteget
21mm2 +kabel/jordkabel till 4 kanals steget
Har kommit fram till att störningen kommer via strömmen då den fortfarande är kvar fast jag kopplar ur lågnivå kablarna.
Har även flyttat på högtalarkablarna för att kolla så att det inte var genom dem störningen kom men det är lika.
Enda skillnaden jag gjort när jag kopplat in MDS steget mot DLS steget är att sätta en säkringshållare med mini anl säkring på pluskabeln (dls steget hade interna säkringar därför körde jag utan säkring till det, och kabeln är endast 30cm lång)
Störningen är inte vinande utan mer brummande med tickande ljud.
Tilläggas ska att igår kväll så försvann störningen för att vara tillbaka imorse, och det verkar som att ju mer generatorn laddar desto mer stör det.
När störningen försvann laddade generatorn endast 14V och imorse då laddade den fullt 14.9V och då var störningen värre.
Fått förslag på att kanske laddregulatorn skulle kunna vara problemet, men känns osannolikt att den skulle ha pajat precis när jag byter steg.
Generatorn brukar ladda 14.8-14.9V på morgonen när man tar bilen för att sedan ligga runt 14.0-14.5V
Verkar långsökt om en säkringshållare ska kunna skapa störningar därför borde det vara steget som släpper igenom störningarna medans DLS steget inte gjorde det, eller?
Testa en kabel utan säkring???
I skuffen bredvid monosteget sitter ett DLS CA 41 som oxå satt där när jag hade DLS steget och det är inga som helst störningar från det steget.
Så här ser systemet ut:
Under huven
62ah batteri
33mm2 kabel ifrån generatorn + original kabeln
50mm2 +kabel till skuffen
50mm2 jordkabel till motor + chassi
Skuffen:
100ah batteri
50mm2 jordkabel till batteriet
50mm2 +kabel/jordkabel till monosteget
21mm2 +kabel/jordkabel till 4 kanals steget
Comment