Announcement

Collapse
No announcement yet.

3400W slusteg i volvo 740

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 3400W slusteg i volvo 740

Hallå!

Har köpt en baslåda med 2 st jbl 12" på 1400W styck och ett slutsteg på 3400W. Ljudet ska in i en volvo 744 -88, det jag undrar över är om den generatorn som sitter i kommer kunna generera den ström som slutsteget behöver ha utan att ljudet försämras? Gör den inte det skulle jag vara tacksam för förslag på olika lösningar för att få det att fungera på bästa sätt. Jag vet inte hur mycket generatorn levererar, men en bekant trodde den var på 90A. Batteriet är på 70Ah.

Någon som vet och har kunskap inom detta som skulle kunna hjälpa mig?

Re: 3400W slusteg i volvo 740

Vad är det för slutsteg ?
    Och basarna är inte på 1400w utan det är den effekten dom klarar en kort stund.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
      Vad är det för slutsteg ?
      Och basarna är inte på 1400w utan det är den effekten dom klarar en kort stund.
      Slutsteget är ett MDS torque t5 och basarna är ett par JBL GTO1214

Comment

Det steget lämnar 1700 wrms så om du kör med 2 batterier så kommer generatorn klara av det ganska bra. (kan behövas underhålls laddas i bland)

Ska du ha fler batterier så bör du nog skaffa en lite större generator.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

Comment

Det steget lämnar 1700 wrms så om du kör med 2 batterier så kommer generatorn klara av det ganska bra. (kan behövas underhålls laddas i bland)

Ska du ha fler batterier så bör du nog skaffa en lite större generator.
          Hur funkar det när man kör med 2 batterier? har hört att det ska vara ett alternativ, men har inte förstått hur det funkar. Vad/vilket batteri rekomenderar du?

Comment

Steget kan ge ut 1700 WRMS i 1 Ohm och 1200 WRMS i 2 Ohm, med dina basar kan det alltså ge ut 1200 WRMS om du vrider upp volymen rejält. Steget har iaf möjlighet att dra mer än vad generatorn klarar av, därför kan spänningen svikta om du spelar högt.

Med ett eller flera extra batterier håller sig spänningen mer stabil, fast om du tex står på tomgång och spelar ordentligt högt en längre tid så dras batterierna successivt ur mer eller mindre och du kan (som Mikka skriver) behöva underhållsladda ibland.

Det du bör göra i första hand, innan du eventuellt slänger in mer batterier, är att fixa till den ordinarie strömförsörjningen så att den fungerar så optimalt som möjligt. Gör man inte det så blir resultatet av extra batterier inte så bra som det egentligen skulle bli. Några saker du bör se över och fräscha upp/byta ut:

# Batteriminuskabel till motor
            # Batteriminuskabel till kaross
            # Generatorjordkabel till motorblock
            # Generatorpluskabel till startmotor/batteri
            # Generatorns laddregulator

Sedan får man inte glömma att rengöra och/eller putsa plåtrent i alla kontaktytor när kablarna sätts tillbaka.

Comment

Originally posted by Optima View Post
              Steget kan ge ut 1700 WRMS i 1 Ohm och 1200 WRMS i 2 Ohm, med dina basar kan det alltså ge ut 1200 WRMS om du vrider upp volymen rejält. Steget har iaf möjlighet att dra mer än vad generatorn klarar av, därför kan spänningen svikta om du spelar högt.

Med ett eller flera extra batterier håller sig spänningen mer stabil, fast om du tex står på tomgång och spelar ordentligt högt en längre tid så dras batterierna successivt ur mer eller mindre och du kan (som Mikka skriver) behöva underhållsladda ibland.

Det du bör göra i första hand, innan du eventuellt slänger in mer batterier, är att fixa till den ordinarie strömförsörjningen så att den fungerar så optimalt som möjligt. Gör man inte det så blir resultatet av extra batterier inte så bra som det egentligen skulle bli. Några saker du bör se över och fräscha upp/byta ut:

# Batteriminuskabel till motor
              # Batteriminuskabel till kaross
              # Generatorjordkabel till motorblock
              # Generatorpluskabel till startmotor/batteri
              # Generatorns laddregulator

Sedan får man inte glömma att rengöra och/eller putsa plåtrent i alla kontaktytor när kablarna sätts tillbaka.
              Tack för svaret, blev lite klokare iaf Skulle vara tacksam om du kunde svara hur det fungerar med 2 eller fler batterier, är extrabatteriet/batterierna också kopplade till generatorn eller hur funkar det?

Utifrån mitt fall, kan det vara en idé att byta generatorn till en som genererar mer eller räcker det med att slänga in ett extra batteri? Vad skulle du gjort?

Ska även vid ett senare tillfälle skaffa ett slutsteg som ska driva dörrhögtalarna samt 6,9orna i hatthyllan.
              Last edited by try-harder19; April 14, 2013, 22:13.

Comment

När du kopplar in ett till batteri så drar du bara strömkabel från din + pol på ditt start batteri bak till det andra batteriets + pol. Du jordar även batteri 2 på en lämplig punkt tex bulten till bältesfästet.Du behöver inte köpa en större generator men du bör underhålls ladda batterierna i bland.

Och skippa 6,9 bak och satsa allt krut på ett rejält framsystem för det kommer du att behöva för att kunna möta upp basarna på ett bra sätt. Lycka till.

Edit: Glömde skriva att när du använder 2 batterier så ska du ha säkring på BÅDA ändarna av matnings kabeln (ca 30-40 cm från vardera batteri)
                Last edited by Mikka; April 15, 2013, 10:35.
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

När du kopplar in ett till batteri så drar du bara strömkabel från din + pol på ditt start batteri bak till det andra batteriets + pol. Du jordar även batteri 2 på en lämplig punkt tex bulten till bältesfästet.Du behöver inte köpa en större generator men du bör underhålls ladda batterierna i bland.

Och skippa 6,9 bak och satsa allt krut på ett rejält framsystem för det kommer du att behöva för att kunna möta upp basarna på ett bra sätt. Lycka till.

Edit: Glömde skriva att när du använder 2 batterier så ska du ha säkring på BÅDA ändarna av matnings kabeln (ca 30-40 cm från vardera batteri)
                  Okej, men jag har redan ett par 6,9or som ska byggas in i hatthyllan samt ett par 5,25or i dörrarna som jag tänkt driva med ett slutsteg.

Comment

Om jag inte har helt fel så riskerar 6x9orna i hathyllan att gå sönder pga bastrycket i skuffen från baslådan. Bäst är att skippa dem.

Comment

Det stora problemet är inte de ska gå sönder.

Det jag ser som ett problem är att dom inkräktar på basarnas frekvensområde, alltså att 6X9orna går för djupt och överlappar subben.
                      Detta gör att karaktären på subben drar upp i frekvens och känns ... billig!

Med billig menar jag låååång och släpig, inte torr, fast och tajt!

Den som Kör 5.1 i bilen vet exakt vad jag menar!
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                      X