Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd bilstereoanläggning för 25k!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Köpråd bilstereoanläggning för 25k!?

Vill bara först säga att 2013 har varit ett fantastiskt år. Har blivit pappa, har gift mig samt tagit körkort.

Har 25k att lägga på att spela så högt och med så mycket tryck som möjligt i en Golf -06 (5-dörrars halvkombi). Vet att man skulle få bättre grejer om man installerade själv men jag har inte kunskapen så jag vill få det installerat åt mig, helst av en seriös firma som gör ett bra jobb. Bor i Uddevalla men kan ta mig runt i landet om det skulle behövas.

Fram: 6.5-tums kit eller 8-tums kit i dörrarna?

Bak: Bakdörrarna? Onödigt med högtalare där?

Bagage: Två 12-tummare eller en 15-tummare? Vad trycker på bäst?

Slutsteg: Ett steg som driver allt eller separata steg? För- och nackdelar?

Dämpning: Dörrar och bagage? Onödigt?

Ström: Räcker originalbatteriet till? Kondensator och/eller extrabatteri?

Huvudenhet: Måste klara av dagens alla vanliga ljudformat samt FLAC. Kenwood KMM-357SD verkar som ett bra köp då den bara kostar 890 kr, klarar FLAC/MP3/WMA/AAC/WAV via USB, AUX och SD-SDHC.

Huvudenhet, framsystem, ev ett baksystem, subwoofer(s), låda, kablar, dämpning(?), kondensator(?), batteri(?), montering och installation för 25k.

HJÄLP!

Vet inte om min musiksmak hjälper till men jag lyssnar mest på Hardstyle.

Re: Köpråd bilstereoanläggning för 25k!?

Det allra bästa vore nog ändå om du kontaktade en (eller fler) verkstad och bad om en offert! Är ju ändå deras egna prylar de ska sätta in och har störst kunskap om.

Bak: Inte onödigt, dock inte lika viktigt, kan ju mer eller mindre undvikas om du sällan har någon i baksätet som tycker om musik.

Slutsteg: När du vill ha så högt tryck som möjligt (här läser jag inte ljudkvalite) så "lär" du ju ha lite effekt också, detta går sällan att få ut ur flerkanaliga steg om dessa inte kostar multum, så där skulle jag förmodligen sätta ett fyrkanals + monosteg.

Dämpning: Dämpning är brutalt viktigt, iallafall i min värld, även om du verkar vara ute för att få tryck så är det inte lika kul när hela bilen skallrar..

Ström: Originalbatteri räcker sällan till då du återigen är ute efter att spela högt. Kondensator är ingen strömkälla och används (enligt mig) bara till att färga ljudet lite.
    Den enda effekt jag själv någonsin fått av en kondensator är lite tightare bas. Så i ett läge då du behöver mer ström är "the big 3" och extra batterier att föredra.

Huvudenhet: Detta är nog det sista du ska spara in på, en bra huvudenhet är a-o då ljudkvaliten skiljer sig brutalt. Finns det någon speciell anledning till att du just vill ha FLAC?

(Bra musiksmak där!)

Comment

Kul med en fin budget och ett friskt upplägg.

Håller med Nitromast, hör av dig till ett par olika för offerter.
      dbakuten.se finns i göteborgskrokarna.
      loudstore.se tror jag gör liknande jobb oxå.

Några saker du kan tänka igenom innan är;
      Hur mycket av bagageutrymme du behöver ha kvar efter ljudinstallation är klar.
      Vad är det för modifikationer av orginal du kan tänka dig?
      exempelvis ombyggda dörrar?

Sedan skall man komma ihåg att priset på en anläggning, även om man skruvar själv, är otroligt mycket mer än bara vad högtalare + slutsteg kostar (de där som är roligast att shoppa

Ett stabilt rigg med utmärkt potential kan vara fördelat så här:
      Avsikten med detta är helt enkelt att få en känsla över vilka prisklasser man kan kika på enskilda produkter, när man skall få ihop en helhet. När du "fönstershoppar" sikta på liknande förhållande (%) på de tre stora kategorierna, och få en bild av vad för "supporting mods" som krävs..

Huvudenhet: 2000kr
      Framsystem: 1500kr
      Framsteg: 2000kr
      2xBatterier: 2000kr (~70Ah / 1000wrms)
      Basar: 3000kr
      Slutsteg bas: 3000kr.
      Signal,högtalarkablage: 1200kr
      Strömkabablar, säkringar, säkringshållare, kabelskor, polskor etc: 2000kr
      Dämpmatta: 1500kr.

Slutnota: 18.200kr
      Högtalare: 4500kr (~25%)
      Stereo + slutsteg: 7000kr (~36%)
      Installation: 7200kr (~40%)

Sedan tillkommer ju då cash för installationsjobbet.Ett par tusenlappar går det säkerligen på..

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Skulle vara intressant att veta vad en sådan installation kostar. Om det ska byggas dörrsidor och anpassad baslåda så skulle jag tro att 10000:- inte räcker till. Om man däremot kan använda befintliga uttag och en "färdig" baslåda så kanske man kommer undan med ca 5000:-?

Men som de övriga säger begär in offerter och fundera lite hur du vill ha det.

Märket på prylarna har inte så stor betydelse om man använder något känt det är monteringen som är det viktiga!

Comment

Originally posted by d-_-b
          Bor i Uddevalla men kan ta mig runt i landet om det skulle behövas.
          Då drar jag ett höftskott att du har frågat på ett annat ställe.
          (jag minns det för att DEN som skrev där ledsnade på pm-bombningen)
          Kan du(och andra) ut o åka är det sista inlägget på GORG en realitet.

25k - soppadit-hotellnatt-soppahem = ca 22k

EDIT(DEN var någon annan med 25k såg jag nu )

Pierre
          Last edited by Horsyhorse; April 13, 2013, 23:34.
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by d-_-b
            Bor i Uddevalla men kan ta mig runt i landet om det skulle behövas.
            Välkommen hit!

Du har en av Sveriges absolut bästa inom bilstereo i din närhet. Puttmeister här på forumet finns på BRL i Trollhättan.
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by gurenius View Post
              Välkommen hit!

Du har en av Sveriges absolut bästa inom bilstereo i din närhet. Puttmeister här på forumet finns på BRL i Trollhättan.
              Tack.........då slapp jag säga det
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
              X