Jag har efter många vändors bilbytarfunderingar äntligen satt in anläggningen i Honda Jazzen från 2007 som jag och min fru har här i Thailand. Jag glömde ainetkabeln i Sverige men den köptes här. Den löste en del av problemet men på högre volym så kommer en "vägg" som är outhärdlig att lyssna på. Om jag lyssnar på en skiva med bra inspelningsljud tex Emmas tävlingsskiva så kommer väggen på hög volym men med normala skivor så kommer den tidigt.
Det jag funderar på är:
*om det kan vara så enkelt att 9861an är en skitspelare mot Nakamichi som jag är van vid. (Lite OT men jag köpte en Pioneer P88RSII en gång för att ha i bruksbilen men den lät ju sämre än Sparcomaticbandaren den var tänkt att ersätta så den såldes fort)
*att lågnivåkabeln jag köpt här i Thailand ger väggen.
*att det beror på strömbrist, det är sjukt små batterier i dessa bilar dock är det helt nytt och allt spelande görs med motorn på.
*jag har provat olika gain på stegen men problemet kvarstår
*jag har provat att ställa PCM men problemet kvarstår
*jag har provat att fasvända diskanterna men det låter rätt på normal volym och blir fel med fasvänt så det kan det ju inte vara.
*jag har provat med olika diskantplaceringar men det fixar inte problemet.
*jag har inga problem med generatorvin eller andra störningar utan det är BARA väggen som kommer när jag krämar på.
*jag kör optiskt (Supra) och optiskt ut är påslaget på spelaren.
*ic power står på off.
*inget MX eller basboostliknande används.
*slutsteg är Genesis DMX och det är samma som jag använder i Sverige och där har jag inga problem med detta.
Som sagt, det låter bra på normal lyssningsnivå om inspelningen är bra, men sen...
Med vägg så menar jag att allt blir överstyrt och ofokuserat. Det låter högt men det är inte kul att lyssna. Det slår inte igenom utan blir överstyrt bara, lite svårt att förklara
Tacksam för hjälp!
Det jag funderar på är:
*om det kan vara så enkelt att 9861an är en skitspelare mot Nakamichi som jag är van vid. (Lite OT men jag köpte en Pioneer P88RSII en gång för att ha i bruksbilen men den lät ju sämre än Sparcomaticbandaren den var tänkt att ersätta så den såldes fort)
*att lågnivåkabeln jag köpt här i Thailand ger väggen.
*att det beror på strömbrist, det är sjukt små batterier i dessa bilar dock är det helt nytt och allt spelande görs med motorn på.
*jag har provat olika gain på stegen men problemet kvarstår
*jag har provat att ställa PCM men problemet kvarstår
*jag har provat att fasvända diskanterna men det låter rätt på normal volym och blir fel med fasvänt så det kan det ju inte vara.
*jag har provat med olika diskantplaceringar men det fixar inte problemet.
*jag har inga problem med generatorvin eller andra störningar utan det är BARA väggen som kommer när jag krämar på.
*jag kör optiskt (Supra) och optiskt ut är påslaget på spelaren.
*ic power står på off.
*inget MX eller basboostliknande används.
*slutsteg är Genesis DMX och det är samma som jag använder i Sverige och där har jag inga problem med detta.
Som sagt, det låter bra på normal lyssningsnivå om inspelningen är bra, men sen...
Med vägg så menar jag att allt blir överstyrt och ofokuserat. Det låter högt men det är inte kul att lyssna. Det slår inte igenom utan blir överstyrt bara, lite svårt att förklara
Tacksam för hjälp!
Comment