Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine PXA-H701 + 9861 = dåligt ljud???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alpine PXA-H701 + 9861 = dåligt ljud???

Jag har efter många vändors bilbytarfunderingar äntligen satt in anläggningen i Honda Jazzen från 2007 som jag och min fru har här i Thailand. Jag glömde ainetkabeln i Sverige men den köptes här. Den löste en del av problemet men på högre volym så kommer en "vägg" som är outhärdlig att lyssna på. Om jag lyssnar på en skiva med bra inspelningsljud tex Emmas tävlingsskiva så kommer väggen på hög volym men med normala skivor så kommer den tidigt.

Det jag funderar på är:
    *om det kan vara så enkelt att 9861an är en skitspelare mot Nakamichi som jag är van vid. (Lite OT men jag köpte en Pioneer P88RSII en gång för att ha i bruksbilen men den lät ju sämre än Sparcomaticbandaren den var tänkt att ersätta så den såldes fort)
    *att lågnivåkabeln jag köpt här i Thailand ger väggen.
    *att det beror på strömbrist, det är sjukt små batterier i dessa bilar dock är det helt nytt och allt spelande görs med motorn på.
    *jag har provat olika gain på stegen men problemet kvarstår
    *jag har provat att ställa PCM men problemet kvarstår
    *jag har provat att fasvända diskanterna men det låter rätt på normal volym och blir fel med fasvänt så det kan det ju inte vara.
    *jag har provat med olika diskantplaceringar men det fixar inte problemet.
    *jag har inga problem med generatorvin eller andra störningar utan det är BARA väggen som kommer när jag krämar på.
    *jag kör optiskt (Supra) och optiskt ut är påslaget på spelaren.
    *ic power står på off.
    *inget MX eller basboostliknande används.
    *slutsteg är Genesis DMX och det är samma som jag använder i Sverige och där har jag inga problem med detta.

Som sagt, det låter bra på normal lyssningsnivå om inspelningen är bra, men sen...

Med vägg så menar jag att allt blir överstyrt och ofokuserat. Det låter högt men det är inte kul att lyssna. Det slår inte igenom utan blir överstyrt bara, lite svårt att förklara

Tacksam för hjälp!
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Re: Alpine PXA-H701 + 9861 = dåligt ljud???

Prova att köra utan boxen då och prova en annan signalkälla till boxen.

Comment

Originally posted by diq
      Jag har efter många vändors bilbytarfunderingar äntligen satt in anläggningen i Honda Jazzen från 2007 som jag och min fru har här i Thailand. Jag glömde ainetkabeln i Sverige men den köptes här. Den löste en del av problemet men på högre volym så kommer en "vägg" som är outhärdlig att lyssna på. Om jag lyssnar på en skiva med bra inspelningsljud tex Emmas tävlingsskiva så kommer väggen på hög volym men med normala skivor så kommer den tidigt.

Det jag funderar på är:
      *om det kan vara så enkelt att 9861an är en skitspelare mot Nakamichi som jag är van vid. (Lite OT men jag köpte en Pioneer P88RSII en gång för att ha i bruksbilen men den lät ju sämre än Sparcomaticbandaren den var tänkt att ersätta så den såldes fort)
      *att lågnivåkabeln jag köpt här i Thailand ger väggen.
      *att det beror på strömbrist, det är sjukt små batterier i dessa bilar dock är det helt nytt och allt spelande görs med motorn på.
      *jag har provat olika gain på stegen men problemet kvarstår
      *jag har provat att ställa PCM men problemet kvarstår
      *jag har provat att fasvända diskanterna men det låter rätt på normal volym och blir fel med fasvänt så det kan det ju inte vara.
      *jag har provat med olika diskantplaceringar men det fixar inte problemet.
      *jag har inga problem med generatorvin eller andra störningar utan det är BARA väggen som kommer när jag krämar på.
      *jag kör optiskt (Supra) och optiskt ut är påslaget på spelaren.
      *ic power står på off.
      *inget MX eller basboostliknande används.
      *slutsteg är Genesis DMX och det är samma som jag använder i Sverige och där har jag inga problem med detta.

Som sagt, det låter bra på normal lyssningsnivå om inspelningen är bra, men sen...

Med vägg så menar jag att allt blir överstyrt och ofokuserat. Det låter högt men det är inte kul att lyssna. Det slår inte igenom utan blir överstyrt bara, lite svårt att förklara

Tacksam för hjälp!
      9861an låter inte bra med Analog utgång. Kör du den digitalt däremot så sker inte D/A omvandligen i den, utan i boxen, och då blir det bättre.

Jag har ju själv haft den kombon, och i min bil funkade det skapligt med två SM guld på vägen.

Jag vet dock att några har tyckt att om man kör annan spelare med digital så blir det bättre än med 9861an. Det anser jag dock lite märkligt, rent tekniskt så framstår det som en näst intill omöjlighet.

mvh Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Kom att tänka på knappen på undersidan spelaren , står den rätt?

Comment

Tror inte att det beror på hu iallefall då det faller ihop på hög volym vilket när du kör digitalt inte belastar hu:n mer för att du drar på fullt.

Har aldrig hört ngn klaga på att 701 tappar kontrollen på utnivå vid högre volymer heller.

Kan det inte vara så enkelt att du når gränsen för vad högtalarna klarar av?
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
            Prova att köra utan boxen då och prova en annan signalkälla till boxen.
            Jag provade utan box idag och kunde spela högre men då är man istället rätt begränsad inställningsmässigt. Lyssnade dock bara som hastigast och konstaterade att det gick att spela högre. Ai-netkabeln hade jag bara lagt på mattan så idag drog jag den under mattan och tog bort lågnivån och remoten då de inte längre behövs. Det var bra på ett sätt då det gett mig ett tillfälle att ljuddämpa lite mer i denna högljudda bil.

Comment

Originally posted by jonash View Post
              9861an låter inte bra med Analog utgång. Kör du den digitalt däremot så sker inte D/A omvandligen i den, utan i boxen, och då blir det bättre.

Jag har ju själv haft den kombon, och i min bil funkade det skapligt med två SM guld på vägen.

Jag vet dock att några har tyckt att om man kör annan spelare med digital så blir det bättre än med 9861an. Det anser jag dock lite märkligt, rent tekniskt så framstår det som en näst intill omöjlighet.

mvh Jonas
              Jodå den körs optiskt! På normal volym är det inga problem utan bara på hög volym. Om inte inspelningsljudet är dåligt, då låter det dåligt hela vägen.

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
                Kom att tänka på knappen på undersidan spelaren , står den rätt?
                Den stod rätt och är tillbakasatt efter provspelningen utan box.

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                  Tror inte att det beror på hu iallefall då det faller ihop på hög volym vilket när du kör digitalt inte belastar hu:n mer för att du drar på fullt.

Har aldrig hört ngn klaga på att 701 tappar kontrollen på utnivå vid högre volymer heller.

Kan det inte vara så enkelt att du når gränsen för vad högtalarna klarar av?
                  Jag upplever att man hör vissa volymsnäpp alldeles för tydligt, (låter som ett litet avbrott typ) både på hu och på rux och efter det så börjar det överstyra. Idag när jag provade utan box så gick det att spela 3-4 snäpp högre på volymkontrollen, och ja , det lät även högre innan väggen kom.

Om vi bortser från "väggproblemet" så återstår problemet med dåligt inspelade skivor, hur brukar ni göra? Jag vill ju kunna spela thaimusiken, den gillar jag men inspelningsfolket verkar ha pippi på att ställa upp typ alla reglar på max och det blir ju sällan bra! (på ruxen ser det ut som 3-4 trappsteg sen en hög platå för att avslutas med 3-4 trappsteg ner igen) Det finns så klart bra inspelningar men de är få på det jag gillar. Köpte en cd för några dagar sedan med en av favoriterna (thailändarna gillar mycket hårdrock hårdrocksballader) men hela skivan lät skit. Den där PCM-regeln i 701an, vad gör den egentligen? Jag uppfattar den bara som en extra gain, stämmer det?
                  Last edited by diq; April 11, 2013, 16:38.

Comment

PCM nivå justeringen används för att matcha ljudformaten Dolby D, Dolby PLII, DTS och PCM emot varandra , ställer du upp PCM till +5 betyder det bara att du når "maxvolym" tidigare på volymen , det gör inte att boxen ger ut högre max nivå på lågnivån till stegen.

Har för mig att man i min bil när jag hade 9861+701 också hörde volymsnäppen lite i högtalarna och det var ngn som kallade det för "Typiskt Alpine" dvs de är så och det är inget att göra ngt åt.

Att det gick att spela högre med boxen urkopplad låter inte normalt , kan ju vara ngt fel på boxen men jag undrar om det ändå inte beror på ngn galen inställning.

Har du resetat boxen och alla inställningar och börjat om på nytt när du drog igång den eller låg gamla inställningar från tidigare kvar?

Dåliga skivor känns det som att det inte finns ngt att göra åt , skit in= skit ut , dock har jag märkt att ju sämre stereo man lyssnar på desto mindre märks det så om du kastar ut de grejorna du har monterat och sätter in original igen så kommer du att lida mindre
                    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Skitskumt, jag tycker aldrig att jag upplevde någon vägg iaf Jag hade den inställd så att volymen aldrig var över 30 på 9861an då jag spelade som högst. Du har inget annat på i huvudenheten som inte borde vara på? Och som Hewi sa kolla igenom om några inställningar är kvar, typ P och G eq inställningarna?

Har du ingen HQ inspelning du kan testa med och ha som referens?

Comment

701'orna är olika. Hade en själv som hade mycket högre output än vad vissa andra gav ut. Den drev lätt mina steg och lät aldrig komprimerad. Hade iofs de där små knäpparna vid volymändring, men det hade F#1'an oxå.

Kan vara nått med din box som sagt.
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Jag tänkte berätta hur det gick....

Jag upptäckte att om jag rörde lågnivåkabeln in i steget så blev volymen lägre och väggen kom direkt, dessutom slutade ena diskanten att funka en dag. Jag rörde på kabeln igen och då startade diskanten. Lågnivåkablarna var alltså problemet! Det märkliga i detta är att jag inte har generatorvin eller störningar så kabeln i sig är nog bra men byggkvaliten lämnar lite övrigt att önska. Jag tänker ta med mig nya kablar av bra kvalitet här från Sverige nästa gång jag åker då det är svårt att få tag i bra kvalitet i Thailand.

Sen var det bullernivån, den tänkte jag prova att lösa med en underredsbehandling med ljuddämpande egenskaper. Om det ger bra resultat så skickar jag bilen på heldämpning med butyl. Jag pratade med en firma på Bangkok motorshow som gör det för 20000 baht med STP-matta. Ruskigt billigt tycker jag med tanke på hur mycket jobb det är! Jag dämpade framdörrarna och bagaget själv och det tar tid när man är noggrann. Dörrarna hade ingen dämpning alls orginal! Som en bonus när de dämpar taket ska de få klä innertaket i svart alcatara.

Comment

Skönt att det var ett "simpelt" fel i slutändan.

Skall du dämpa bilen i Bangkok så hör av dig till Somkiat på EMMA Thailand.
                            Han jobbar med STP och har bra kontakter hos butikerna.

En sjukt trevlig och hjälpsam kille.

Somkiat on Facebook
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

För oss oinsatta i främmande valuta Hur mycket är 20000 baht???
                              Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Working...
                              X