Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" till sluten låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 8" till sluten låda

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    SQX8 börjar krokna vid 300Wrms/st
    Så bra, då spar man pengar på att slippa köpa dyra steg

    Men det roliga är att den hänger med DJÄÄÄÄÄKLIGT bra på ett Mosconi Zero1
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #17
      Re: 8" till sluten låda

      Tjaa allt går ju. Men en kompis körde sin SQX8 på ett lite äldre tvåkanals SPL steg (bryggat) som då skulle ge ca 300Wrms och det var gränsfall. Men det kan mycket väl hända att man kan skicka på mer än så med ett bättre steg. Den är då lättdriven så man behöver knappast mer effekt heller!
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: 8" till sluten låda

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Tjaa allt går ju. Men en kompis körde sin SQX8 på ett lite äldre tvåkanals SPL steg (bryggat) som då skulle ge ca 300Wrms och det var gränsfall. Men det kan mycket väl hända att man kan skicka på mer än så med ett bättre steg. Den är då lättdriven så man behöver knappast mer effekt heller!
        Mmmmm, mycket farligt uttalande att generalisera effekt till en viss produkt och därav min liknelse med ett Zero1.
        Detta steg har obegränsat med stampataktenpulver under skalet

        Siffror på pappret är inte samma som att det är bra eller dåligt!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: 8" till sluten låda

          Nu har man äntligen kommit igång lite med lådorna, fick mdf 19mm skivan uppkapad efter mina mått och har skruvat ihop den ena men det är mycket jobb kvar innan det är klart, trångt är bara förnamnet då dom ska sluta tätt mot hatthyllan, mm passning annars går dom inte dit, har lite jag funderar över.

          1. Kör 3" aeroport och måste ha en 22mm spacer så porten kommer ju hamna 22mm utanför lådan, påverkar detta portlängden något eller inget att bry sig i.

          2. Gladens ritning säger port 70mm och 150mm lång, vilken totallängd ska jag ha med trattar.

          3. Dämpull eller inte i den slutna kammaren, eller är det en smaksak, skulle kunna prova bägge varianterna men vill gärna slippa då det kommer vara mycket jobb och ta ur lådorna, kommer sitta bultade i hatthyllan och dom kan bara monteras inifrån bilen så hela baksätet m.m. lär rivas.

          4. Skivorna som kapades till diffar ca 1mm så har den höjdskillnaden där locket ska på, är det okej med nån bra tätningslist, tips på list som fixar det.

          Mvh petri
          Last edited by Petri.; April 14, 2013, 21:50. Reason: felstavat

          Comment


          • #20
            Re: 8" till sluten låda

            Att porten hamnar utanför lådan är inget problem, bara den är tät.

            Trattar tar bort ca 4cm i vardera ände om jag inte minns fel.

            Dämpull är en smaksak, personligen kör jag oftast utan.

            Höjdskillnad fixar du väl med ett slippapper?

            Comment


            • #21
              Re: 8" till sluten låda

              Nu har man fått lite gjort, med lite tur så sitter dom på plats imorgon.





              Comment


              • #22
                Re: 8" till sluten låda

                Går det inte att få till en 4"-port?

                Med så mycket effekt hade det känts bättre. Elementet tål mer slaglängd vilket innebär mer effekt (i passbandet) med större port.

                Comment


                • #23
                  Re: 8" till sluten låda

                  Frågan är om en sån port får plats inuti lådan. Även om porten ska sticka ut en bit ur lådan så är jag tveksam på om det funkar.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 8" till sluten låda

                    Originally posted by Jonhny View Post
                    Elementet tål mer slaglängd
                    Hmm, hur hänger detta ihop?
                    Om en bas har 30mm slaglängd, så är det ju stopp där.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: 8" till sluten låda

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Hmm, hur hänger detta ihop?
                      Om en bas har 30mm slaglängd, så är det ju stopp där.

                      Pierre
                      Mm, men om porten är så liten att det i princip blir stopp i den när basen rör sig 20mm så spelar det ingen roll att basen har 30mm slaglängd. Vid portfrekvensen ska porten spela allt ljud och konen ska röra sig väldigt lite. Det är resonansen av massan av luft som åker fram o tillbaka i porten som ser till att konen står nästan stilla. Ifall luften i porten inte kan röra sig som det är tänkt så kan den heller inte hålla nere konutslaget och då är det i princip inte längre en basreflexlåda. Snarare en otät sluten låda.

                      Jag kör en audio system 8" i en portad låda och när jag pillade med DSP-inställningar osv så provade jag att vrida på lite med sinustoner runt portfrekvensen. Det sitter en slotport som är lite mindre än en 3"-aeroport i den lådan. 200W funkade bra, med ett par millimeter slaglängd, kontrollerat och välljudande. Så med 300W borde slaglängden varit 22% mer och fortfarande inga problem då elementet har 8mm xmax. Men i praktiken så ballade porten ur och konen fladdrade som i en otät sluten låda.

                      Comment


                      • #26
                        Re: 8" till sluten låda

                        Originally posted by Jonhny View Post
                        Det sitter en slotport som är lite mindre än en 3"-aeroport i den lådan.
                        Men i praktiken så ballade porten ur och konen fladdrade som i en otät sluten låda.
                        Du får göra porten större så det blir bra.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #27
                          Re: 8" till sluten låda

                          Snyggt!
                          SQX är ett redigt vackert element
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • #28
                            Re: 8" till sluten låda

                            Nu är bägge lådorna på plats i bilen, kommer bilder så fort jag får wifi på på telefonen, har även hunnit provspela idag med spl steget och jag tycker att det spelar sjukt bra trots att jag bara grovjusterade och att baksätet är ur så det är helt öppet in i ett jätte bagage utrymme som denna bil har, har lite grejer som jag är osäker på.

                            1. Vid vilken hz ska jag dela dessa basar, har en jvc hu ny men den kommer nog bytas ut, delade i den idag, om jag delar i hu hur ska allt vara vridet på steget, tänker på filtret och subsonic och så fanns det nån form av bassboost, steget är ett spl ice 1500.1

                            2. Steget har ingångar för varsin bas och jag kopplade en på varje, blir detta 2ohm eller måste basarna kopplas samman och in på bridge.

                            Mvh petri

                            Comment


                            • #29
                              Re: 8" till sluten låda

                              1. Steget: 0 på bassboost, filter på off, subsonic ca 30-35hz. HU runt 80-100hz(beror på vad som möter upp)
                              2. Det blir 2 ohm och det är bra som det är.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • #30
                                Re: 8" till sluten låda

                                Vet inte om det fanns något off på filtret i steget eller så har jag missat den knappen,eller finns det på alla steg.
                                Har hsk 165 kittet fram och amega röret fram men amegan var urkopplad idag pga att jag var tvungen och låna den rca kabeln, vet inte hur jag ska köra fram om röret ska va kvar eller ej, har ett soundstream rubicon 404 4-kanaligt till både hsk kittet och bryggat till amega röret och vet inte om effekten från det steget räcker till allt det där eller om jag bara ska köra hsk kittet och brygga steget.

                                Comment

                                Working...
                                X