Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generator-vin VS utetemperatur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generator-vin VS utetemperatur?

    Hej,

    Upplever ni också generatorvin i stereon när det är kallt ute 0 till -10 grader?

    Jag gjorde en installationen i somras, var klockrent ljud ända tills kylan kom, då dök ett svagt generatorvin upp. Försvinner säkert när det blir varmare ute, men var ska man felsöka? Jorda bättre?

  • #2
    Re: Generator-vin VS utetemperatur?

    ptja, börja där

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Generator-vin VS utetemperatur?

      Det skulle kunna vara så att någon kabel flyttat på sig under mattan sedan i somras. Eller är de fastsatta?
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • #4
        Re: Generator-vin VS utetemperatur?

        Det är inget jättesystem.

        Bil: SAAB OG9-3 med originalsystem samt SaabAux kit.

        HF system ifrån Parrot med Line-out och TEL till original stereon.

        Både vid musik och telefonsamtal hörs generatorvinet när det är kallt ute. Kablaget har nog inte flyttat på sig, buntade fast det i somras.

        Jag kanske ska hitta en bättre jordpunkt än den jordledare som satt i original HF kablaget?

        Comment


        • #5
          Re: Generator-vin VS utetemperatur?

          Jordpunkter är magiska att bröja bråka. ...börja med att ta loss och slit och dra i ringskon - sitter allt som berget...?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Generator-vin VS utetemperatur?

            Ska ta tag i det någon dag :-) Ut med handskfack m.m o kolla av installationen (har lite annat fix på g också!)

            Vad jag inte blir klok på är att generator vinet inte är där när jag startar bilen (efter 15-20 minuter i motorvägsfart så uppenbarar det sig, dvs när bilen blivit riktigt varm och när det är kallt ute).

            Comment


            • #7
              Re: Generator-vin VS utetemperatur?

              Har du bara störningan då du kör AUX/iPhone eller liknande?

              Finns en fallgrop
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                Störningen finns bara där när jag kör ljud från Parrot MKi9200 kitet.

                Radio/CD från originalstereon är störningsfritt.

                Comment


                • #9
                  Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                  Det tycks ju smalna av saker en hel del...

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                    Det som är konstigt är att störningen kommer med värmen.

                    Problemen vi har haft tidigare när man kör tex iPhone till spelaren var när det var riktigt kallt.
                    Denna störning kom med känslig kabel, många kablar pallar inte kyla och då får du problem!

                    Så mitt råd är testa en annan kabel!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                      Tackar för tipsen.

                      Vi får se om det löser sig med bättre jordning till +12V matningen. Den kanske inte sitter ordentligt fast. Original HF kablaget i bilen har ett kontaktstycke i slutet. Jag har hängt på mig med "T-kopplingar" innan kontaktstycket för samtliga signaler, +12V, +12V tändning, GND, Mute, Tel.

                      Ett annat alternativ är väl att sätta filter på både Line Out och Telephone från Parrot kitet.

                      Samma kit, Mki9200 har jag i en 9-5a där jag gjort på motsvarande sätt. Den bilen är helt störningsfri oavsett ute temperatur.

                      Skulle detta lösa mina problem?
                      http://www.conrad.se/SINUS-LIVE-EF-1...549&ireusocl=1
                      Last edited by ime95mos; March 24, 2013, 19:15.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                        Så.. Nu har handskfacket åkt ut och jag har plockat ut kabel buntarna. Det såg väl ut ungefär som när jag stoppade undan kablaget.

                        Jag ska erkänna att jag inte haft strategier för var signal resp. ström ska gå. Kanske för att Parrot boxen inte drar mycket ström plus att det var svårt att dela på det. Allting går in/ut ungefär på samma plats i kontaktdonet till Parrot boxen.

                        Ska försöka sära på kablagen mer och bunta fast dem på ett annat sätt. Finns en riktigt bra jordpunkt nere i höger a-stolpe som jag skulle kunna jorda parrot boxen i (istället för att använda jordsladden i original HF kablaget).

                        På samma jord sitter det också en brodit 12V till 5V omvandlare för hållaren, kopplade ur den helt.

                        Imorgon bitti är det kallt igen och jag tar den vanliga turen, så får vi se om det finns något generatorvin när jag ska parkera. Det blir lite trial and error här framöver...

                        Förhoppningsvis ska väl lösningen infinna sig som antingen bättre jordpunkt eller bättre kablage-strategi..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Generator-vin VS utetemperatur?

                          Problemet med generator-vin är borta(nästan!), Stuvade om bland kablage.

                          Det finns kvar på "Telephone". Telefonljudet kommer från Parrot mki9200 boxen och in i originalstereon.

                          Originalstereon har Phone Line In Signal och Phone Line In GND. Som det är kopplat nu är Front Left speaker + - kopplade dit (Från Blueboxen). + till Signal och - till GND.

                          Musik m.m kommer via en separat Line Out ifrån Parrot boxen. När det ringer växlar den över till Speaker output och mutar stereon. Ljudet är kanon, förutom generatorvinet som ligger i bakgrunden.

                          En tanke är att koppla borta - och istället jorda Phone Line In i samma punkt som övriga jord till boxen.

                          Comment

                          Working...
                          X