Hej,
är ny på forumet och har ej sökt i varje vrå....
Mina funderingar:
-varför får jag ej ut önskad effekt ur mina slutsteg?
-har jag felaktig låda elr "dåligt" baselement?
Mina referenser:
Bilen är en E46 sedan, 150A generator och med nytt 85Ah accu baktill.
Huvudenhet Alpine CDE-123R
Bas Alpine SWG 1244 (två olika lådor att testa SBG-1244 Alpine original låda,samt egentillverkad basreflex låda enligt Alpines spec)
Kablar använd DLS RCA samt 20mm^2 strömkablar (längd på strömkablar max 1m)
Som slutsteg har många testats bl.a. Alpine M50, Focus Acoustics Formula X FX-1100, Ground Zero GZTA 2255X, samt nujust Pioneer GM-D9601
Det som är konstigt med detta är att det klenaste slutsteget (Formula X) spelar kraftigare än alla övriga, och då är det dessutom stora klasskillnader mellan slutstegen. Alpine och Pioneer borde va helt ok slutseg för den basen, men jag får dom ej att spela ordentligt, Vad kan va fel?
(där jag köpte basen sa dom bara att jag har för billg bas = skit ljud, men nog tycker jag att det borde gå att få Alpine att spela oxå, det är ju inte den sämsta serien Alpine har)
Tacksam för nya idéer och frågor/funderingar.
är ny på forumet och har ej sökt i varje vrå....
Mina funderingar:
-varför får jag ej ut önskad effekt ur mina slutsteg?
-har jag felaktig låda elr "dåligt" baselement?
Mina referenser:
Bilen är en E46 sedan, 150A generator och med nytt 85Ah accu baktill.
Huvudenhet Alpine CDE-123R
Bas Alpine SWG 1244 (två olika lådor att testa SBG-1244 Alpine original låda,samt egentillverkad basreflex låda enligt Alpines spec)
Kablar använd DLS RCA samt 20mm^2 strömkablar (längd på strömkablar max 1m)
Som slutsteg har många testats bl.a. Alpine M50, Focus Acoustics Formula X FX-1100, Ground Zero GZTA 2255X, samt nujust Pioneer GM-D9601
Det som är konstigt med detta är att det klenaste slutsteget (Formula X) spelar kraftigare än alla övriga, och då är det dessutom stora klasskillnader mellan slutstegen. Alpine och Pioneer borde va helt ok slutseg för den basen, men jag får dom ej att spela ordentligt, Vad kan va fel?
(där jag köpte basen sa dom bara att jag har för billg bas = skit ljud, men nog tycker jag att det borde gå att få Alpine att spela oxå, det är ju inte den sämsta serien Alpine har)
Tacksam för nya idéer och frågor/funderingar.
Comment