Announcement

Collapse
No announcement yet.

var börja felsöka? effekten uteblir?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• var börja felsöka? effekten uteblir?

Hej,
    är ny på forumet och har ej sökt i varje vrå....

Mina funderingar:
    -varför får jag ej ut önskad effekt ur mina slutsteg?
    -har jag felaktig låda elr "dåligt" baselement?

Mina referenser:
    Bilen är en E46 sedan, 150A generator och med nytt 85Ah accu baktill.
    Huvudenhet Alpine CDE-123R
    Bas Alpine SWG 1244 (två olika lådor att testa SBG-1244 Alpine original låda,samt egentillverkad basreflex låda enligt Alpines spec)
    Kablar använd DLS RCA samt 20mm^2 strömkablar (längd på strömkablar max 1m)

Som slutsteg har många testats bl.a. Alpine M50, Focus Acoustics Formula X FX-1100, Ground Zero GZTA 2255X, samt nujust Pioneer GM-D9601

Det som är konstigt med detta är att det klenaste slutsteget (Formula X) spelar kraftigare än alla övriga, och då är det dessutom stora klasskillnader mellan slutstegen. Alpine och Pioneer borde va helt ok slutseg för den basen, men jag får dom ej att spela ordentligt, Vad kan va fel?

(där jag köpte basen sa dom bara att jag har för billg bas = skit ljud, men nog tycker jag att det borde gå att få Alpine att spela oxå, det är ju inte den sämsta serien Alpine har)

Tacksam för nya idéer och frågor/funderingar.

Re: var börja felsöka? effekten uteblir?

det låter som en inställnings sak ex steget kan det finnas HP/LP ,gain samt brygg koppling

Comment

Håller med föregående.
      Kolla att allt är korrekt kopplat och inställt både på steget och HU.

Har basen stått likadant placerad vid alla provlyssningar?
      Små förflyttningar kan göra mycket för akustiken.

Comment

Jo, förmodligen är det något som ej stämmer, men att hitta problemet...
        Har idag testat med annan HU (samma spelare, fast ny) samt en annan bas med 2*2 ohms talspolar. Gainen har ställts in enligt konstens öron, och sub out på stereon borde va korrekt. Ska även gå igenom stereons undermenyer en gång till ifall det finns ngt som "spärrar"

Kan lågnivåkablarna ställa till med dylika problem?

Comment

Jag är ju lite nyfiken, hur har du placerat lådorna? E46orna är ju "rätt" täta mellan skuff och kupé så där lär man se till så att basen spelar in i kupén på något vis. Enklast brukar vara att spela genom skidluckan om sådan finns, annars är det rätt lätt att ta upp en öppning i ryggstödet för det. Ställer man bara in en lådan i skuffen så blir det kattskit av det hela, i bästa fall kan man få en skaplig mängd bas men det kommer aldrig låta bra, tyvärr.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

På vilket sätt spelar den inte bra, är det för lite tryck eller kanske för mycket djupbas (för lite "dunk")?

Alpines basreflexförslag på optimal låda ger i teorin en "allround" låda som är ganska lågt avstämd utan speciella peakar, däremot är porten för liten om man vill driva basen fullt ut enligt min åsikt. 50 liter netto med 4" port där själva röret kapas till ca 20 cm, den borde ge lite mer tryck utan att för den skull låta jättepeakad.

Men den där bilmodelen är ju väldigt tät mellan bagage och kupe, som de andra skriver. Kan vara svårt att få in allt ljud om man inte gör "rätt", då hjälper det inte så mycket att bygga diverse olika lådor (förutom bandpass).

Comment

han skrev ju att (Formula X) spelar kraftigare än alla övriga

Comment

om jag svarar så här: Man vill ju se på basen att den rör på sig, inte bara höra att det kommer ljud

Formula X (2*50w) spelar skiten ur steg som är 5 ggr starkare och 3 ggr dyrare(t.ex Alpine MRX M50), märkligt!

Har nujust lånat en bas med 2*2 ohm talspole
                Hur gör man korrekt med 2*2 ohm talspole samt monoslutsteg med två högtalaranslutningar?
                Kan man koppla en spole per kanal? eller får jag då 2 ohm/2 ohm/ 2 kanaler(monosteg)= ½ ohm?
                Eller kan jag bara använda en talspole? = 2 ohm /2 kanaler(monosteg)= 1 ohm?

detta med monosteg förbryllar en aning, man kan ej bryggkoppla dessa därför att det är gjort inne i steget. Steget har två högtalaranslutningar för enklare installation, men är ändå ett monosteg. Betyder det då att en 4 ohms belastning på en kanal blir till 2 ohms belastning för steget?? pga att det bryggar signalen inne i steget?

Comment

Originally posted by Mintzu View Post
                  om jag svarar så här: Man vill ju se på basen att den rör på sig, inte bara höra att det kommer ljud

Formula X (2*50w) spelar skiten ur steg som är 5 ggr starkare och 3 ggr dyrare(t.ex Alpine MRX M50), märkligt!

Du har inte tänkt på att om du har oren signal (Formula X) så får du sämre kontroll på konen och den fladdrar mera och en oren signal upplevs ofta som att det spelar högre. Och sen undrar jag om du spelar med samma låt när du gör dessa bedömningar ? för vid lådans peak så är konan på basen nästan stilla. sen undrar jag även om du har subsonic högt ställt och LP lågt?
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

En bas med dubbla 2Ohms spolar som du kopplar med en spole per utgång på ett monoblock belastar detta med 1Ohm.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                      Du har inte tänkt på att om du har oren signal (Formula X) så får du sämre kontroll på konen och den fladdrar mera och en oren signal upplevs ofta som att det spelar högre. Och sen undrar jag om du spelar med samma låt när du gör dessa bedömningar ? för vid lådans peak så är konan på basen nästan stilla. sen undrar jag även om du har subsonic högt ställt och LP lågt?
                      Beror oren signal på lågnivåkablar eller stereo?
                      Jag testar med två olika sånger, en djupbas andra "dunka-dunka"
                      LP ganska lågt kanske 60-70Hz
                      subsonic på Formula X?? hittar ej
                      bassboost aktiverat till kanske hälften

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        En bas med dubbla 2Ohms spolar som du kopplar med en spole per utgång på ett monoblock belastar detta med 1Ohm.
                        ok, men då jag gjorde det så var det tyst.... "tog bort" ena spolen och då blev det ljud i lådan! Varför blev det så? Steget är ju 1 ohm stabilt = borde gå att koppla en spole till varje anslutning + till + och - till -, visst?

Comment

Skifta + & - till en spolen, du kopplade dom säkerligen i motfas.
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

...det var en stor skillnad.

nu vet jag att mina nya grejer spelar, men tillbaka till Alpine 12:an. Varför får jag ej den att ventileras? Kan elementet vara skadat på ngt vis fastän det fungerar? ca 4 ohm visar multimetern. Visst det rör sig litegrann, men nog borde det ju ventileras en hel del bättre med 300 W RMS (både Alpine och Pioneers ut data i 4 ohm) än med Formula X 160 W RMS i 4 ohm.

Comment

Originally posted by Mintzu View Post
                              ca 4 ohm visar multimetern.
                              Då har du bar en spole kopplad!

Jag tror som ChriZtoffer att du kopplat en spole fel!

Ta ett batteri och ploppa basen.

+ på + ska ge konutslag UTÅT

Gör det på båda spolarna så är du i fas!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X