Jag har en låda med 4st 8" basar vet ej märke eller hur mycke watt de är mer än att dom är ner kopplad till 2 ohm och jag skulle villja veta vad för slutsteg/monoblock jag ska använd och de ska helst inte kosta mer än typ 1500kr
Då tycker jag att du ska kontrollmäta basarna, den polare kan ju ha tänkt lite fel. Ta en multimeter och ställ den i läge för resistansmätning, mät sedan i lådans uttag där högtalarkablarna ska sitta. Ha inte lådan ansluten till ett slutsteg vid mätningen.
Om basarnas totala impedans är 2 Ohm så bör multimetern visa runt 1,8-2 Ohm, möjligen en tiondel hit eller dit.
Absolut, tänkte mer på hans sätt att uttala sig. Lät som han trodde att steget dog pga att basarna "är på för hög watt". Inget ovanligt tänk hos lite mer oerfarna har jag märkt :/
Absolut, tänkte mer på hans sätt att uttala sig. Lät som han trodde att steget dog pga att basarna "är på för hög watt". Inget ovanligt tänk hos lite mer oerfarna har jag märkt :/
är oerfaren så jag trodde basarna hade bränt steget men tack för infon då vet jag att basarna i sig inte bränner utan att de är spolen som kan bränna de
Comment