Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

    Köpte mig nyss en E36 Touring, det följde då med lite ljud. Men jag har nu direkt planer på att utvidga detta och det medföljer några frågor!

    Bilen har det "stora ljudpaketet" med 5.25or vid kickpanelen, diskanter i framdörrarna samt midhögtalare i dörren (storlek?) Sedan två 4" med lösa diskanter i taket i bak.

    Ägaren innan har satt i ett 5 kanals steg och en 10" bas. Steget ska då vara kopplat till alla högtalare.
    I bak är det org högtalare så dessa byts ut snarast, inga problem med det.

    Problemet är att han har satt ett par koaxialer i kickpanelen. (diskanter samt mid i dörrarna förmodar jag är org av vad det jag har kunnat se genom gallret)
    Så frågan är då hur jag ska koppla allt i fram? Sitter det ett delningsfilter org när man har löst det på detta sätt med diskant samt mid? Hur kopplar man då med 5-kanals steget? Jag har ett par 5.25or med disk. samt delningsfilter som jag då ska sätta i fram istället, för att få bort dom dubbla diskanterna i fram samt att det är ett par bättre högtalare.

    Även, hur löser jag det med midhögtalaren? Hittade en Pioneer på 7.7 cm som jag tror kan passa, men har annars inte hittat några andra? Ska ta bort dörrsidorna på onsdag för att kunna mäta exakt storlek.

  • #2
    Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

    Ingen på detta forum som kan ta sig tid att svara?

    Comment


    • #3
      Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

      Ska du använda mid så behöver du ett 3-vägsfilter. Vill du göra det enkelt för dig så kopplar du in Kitet du har fram.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

        Originally posted by octan View Post
        Ska du använda mid så behöver du ett 3-vägsfilter. Vill du göra det enkelt för dig så kopplar du in Kitet du har fram.
        Var får jag tag på ett 3-vägs filter?
        Menar du att jag ska använda 2-vägs kitet utan miden?

        Vad jag har förstått så sitter delningsfiltret på högtalarna original..

        Comment


        • #5
          Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

          Hej, har du vägarna förbi solna så tycker jag du ska åka förbi pm-shopen och konsultera.
          Abbe som jobbar där som montör har bra erfarenhet av vad som fungerar i e36:an.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

            Originally posted by Oloof View Post
            Var får jag tag på ett 3-vägs filter?
            Menar du att jag ska använda 2-vägs kitet utan miden?

            Vad jag har förstått så sitter delningsfiltret på högtalarna original..
            Jo, men är det originalhögtalare du ska sätta dit?
            Antog att du hade köpt andra du skulle använda och då är filtret anpassat till de högtalarna. Eller tänker du försöka använda BMWs filter till de nya högtalarna?
            Enklast är nog, som Jens föreslog, att du åker till närmsta handlare och ber om hjälp så blir det lättare att visa och förklara.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

              Originally posted by octan View Post
              Jo, men är det originalhögtalare du ska sätta dit?
              Antog att du hade köpt andra du skulle använda och då är filtret anpassat till de högtalarna. Eller tänker du försöka använda BMWs filter till de nya högtalarna?
              Enklast är nog, som Jens föreslog, att du åker till närmsta handlare och ber om hjälp så blir det lättare att visa och förklara.
              Nej, det är inte original. Jag tänkte bara att eftersom att det ändå finns plats för en midhögtalare så kan det ju vara bra att utnyttja den.

              Comment


              • #8
                Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

                Om föregående ägare har kopplat in allt så har han nog bara kopplat in koaxialerna på kanal 1+2 och bakhögtalarna på kanal 3+4 och en sub på kanal 5.
                Det är min gissning iaf.
                Låter det från dörrarna nu? Då är de nog inkopplade på stereon misstänker jag.
                Jag rekomenderar att du skaffar ett 3-vägsystem t.ex DLS med 2,5" midden, där får du allt med du behöver och midden passar nästan utan att göra något på dörrsidan i orginal diskanthål.
                Men ser att du säger stora paketet. Är det dubbla galler i varje framdörr? För då är det ett 3-vägssystem orginalmonterat.
                Annars är det 2-vägs orginal i dessa bilar.
                Angående midden. Denna sitter det en låda av skummgummi orginal som blir väldigt liten. Har ingen gjort det redan så skär du av baksidan på denna låda och utnyttjar hela kickpanelen (inkl. tröskel) till låda. Blir en väldig skillnad på volym och även midden då ju.
                Men håller även med tidigare att du ska ta kontakt med en bra butik som kan hjälpa dig med råd och val av komponenter till ditt ljudbygge.
                Hoppas det har klarnat lite för dig.
                Mvh/Berbel

                Comment


                • #9
                  Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

                  Originally posted by Berbel View Post
                  Om föregående ägare har kopplat in allt så har han nog bara kopplat in koaxialerna på kanal 1+2 och bakhögtalarna på kanal 3+4 och en sub på kanal 5.
                  Det är min gissning iaf.
                  Låter det från dörrarna nu? Då är de nog inkopplade på stereon misstänker jag.
                  Jag rekomenderar att du skaffar ett 3-vägsystem t.ex DLS med 2,5" midden, där får du allt med du behöver och midden passar nästan utan att göra något på dörrsidan i orginal diskanthål.
                  Men ser att du säger stora paketet. Är det dubbla galler i varje framdörr? För då är det ett 3-vägssystem orginalmonterat.
                  Annars är det 2-vägs orginal i dessa bilar.
                  Angående midden. Denna sitter det en låda av skummgummi orginal som blir väldigt liten. Har ingen gjort det redan så skär du av baksidan på denna låda och utnyttjar hela kickpanelen (inkl. tröskel) till låda. Blir en väldig skillnad på volym och även midden då ju.
                  Men håller även med tidigare att du ska ta kontakt med en bra butik som kan hjälpa dig med råd och val av komponenter till ditt ljudbygge.
                  Hoppas det har klarnat lite för dig.
                  Mvh/Berbel
                  Japp, alla högtalare låter, även dom i dörrarna.
                  Ja, det vore ju trevligt med det kitet, men 6000 kr är för mycket för att lägga på endast ett framsystem. Du vet inget annat billigare kit med 2.5" mid?

                  Aa, det är 3-vägs org med dubbla i dörren

                  Hur menar du med denna låda? Eftersom att du säger kickpanelen? Då min mid sitter i dörren och 5.25an i kickpanelen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

                    Jag menar att 5,25 är lika med midbas, därav ordet mid i kickpanel.
                    Du menar tydligen mellanregistret som mid.
                    Man brukar säga att högtalarna delas in i sub, mid, mellan och diskant.

                    Det finns ju även andra märken än just DLS också att välja på. Har läst här att det finns några som är nöjda med Peerles (stavning...) i storlek med DLS 2,5" domar. De är tydligen även prisvärdiga enligt vad jag har förstått.

                    Har du inte allt för långt till någon bilstereoaffär så tycker jag att du ska åka dit och prata med dem. De ska kunna ge dig tips på vad som fungerar ihop och passar din plånbok. T.ex PM-shopen som är nämnt tidigare i tråden. Hade du bott närmare Trollhättan så skulle jag rekomendera BRL där. Puttmeister här på forumet skulle kunna hjälpa dig då.
                    Mvh/Berbel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

                      Originally posted by Berbel View Post
                      Jag menar att 5,25 är lika med midbas, därav ordet mid i kickpanel.
                      Du menar tydligen mellanregistret som mid.
                      Man brukar säga att högtalarna delas in i sub, mid, mellan och diskant.

                      Det finns ju även andra märken än just DLS också att välja på. Har läst här att det finns några som är nöjda med Peerles (stavning...) i storlek med DLS 2,5" domar. De är tydligen även prisvärdiga enligt vad jag har förstått.

                      Har du inte allt för långt till någon bilstereoaffär så tycker jag att du ska åka dit och prata med dem. De ska kunna ge dig tips på vad som fungerar ihop och passar din plånbok. T.ex PM-shopen som är nämnt tidigare i tråden. Hade du bott närmare Trollhättan så skulle jag rekomendera BRL där. Puttmeister här på forumet skulle kunna hjälpa dig då.
                      Mvh/Berbel
                      Okej, då förstår jag hur du menar
                      Jag hittade tyvärr ingen återförsäljare utav Peerless i Sverige?

                      Jag var och pratade med en butik idag som hjälpte mig mycket. Dls diskater skulle tydligen passa perfekt i hålet i dörren. Så får väl bli ett 2-vägs från Dls. Hade varit kul med ett 3-vägs däremot!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur ska jag koppla in högtalarna i min E36?

                        Originally posted by Oloof View Post
                        Okej, då förstår jag hur du menar
                        Jag hittade tyvärr ingen återförsäljare utav Peerless i Sverige?

                        Jag var och pratade med en butik idag som hjälpte mig mycket. Dls diskater skulle tydligen passa perfekt i hålet i dörren. Så får väl bli ett 2-vägs från Dls. Hade varit kul med ett 3-vägs däremot!
                        Återförsäljare för Peerless är ljudia

                        Länkar
                        http://www.ljudia.se/Search/ProductL...words=Peerless

                        5.25
                        http://www.ljudia.com/hogtalarelemen...830512-p78399/
                        Last edited by The one n only; March 12, 2010, 05:48.

                        Comment

                        Working...
                        X