Announcement

Collapse
No announcement yet.

ny bas, ny låda och nya funderingar!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ny bas, ny låda och nya funderingar!

Tjena! har investerat en "ny" bas här på forumet, närmare bestämt en Pioneer TS-W2502D4 och har lite funderingar på lådan..

detta är den låda de rekommenderar om jag förstått allt rätt, har fått sagt till mig att den rekommenderade lådan inte är bra och det ser ju ut att vara lite högt avstämd!

ändrar man lådvolymen till 30l istället för 25 och sänker avstämningen betydligt så blir porten fortfarande väldigt lång, 600mm..

vad vore det bästa att göra?

kan någon förklara vad skillnaden blir med en slotport och en aeroport eller liknande? det sägs att slotport är krångligare att räkna men jag förstår inte varför. är det inte bara att göra en port i samma storlek fast med annan form?
    \m/

Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

Man börjar ju fundera på om Pioneer verkligen har sett vad som står i manualen, vissa parametrar misstämmer i mitt tycke för mycket för att "ligga inom felmariginalerna" och portförslaget är åt skogen.

I vilket fall som helst så tillhör den där basen en sån som är mycket knepig att räkna på, lådvolymen blir liten och porten opraktiskt lång. Om lådan i teorin ska kunna spela annat än sinustoner så skulle jag inte vilja ha mer än 20 liter, sedan ska portarean vara betydligt större än 3" port för att det inte ska blåsa orkan i porten när basen drivs ut rejält.

Skillnaden mellan slotport och vanliga runda portar är exempelvis att runda portar tack vare trattarna inte får flåsljud lika lätt. Slotport är dock lättare att få plats med när porten måste vinklas och den kan göras aningen kortare för samma avstämning och portarea.

När det gäller frekvenskurvorna som du har fått fram så får man inte glömma bort kupeförstärkningen. Den första kurvan (deras förslag) får en ordentlig peak oavsett kupeförstärkning eller inte, men den andra kurvan får faktiskt en tydlig peak i de lägsta frekvenserna när man lägger på en kupeförstärkning. Fast där får man även ta hänsyn till elementets naturliga frekvensåtergivning så peaken blir kanske inte ritkigt lika markerad i praktiken.
    Last edited by Optima; March 10, 2013, 20:41.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Man börjar ju fundera på om Pioneer verkligen har sett vad som står i manualen, vissa parametrar misstämmer i mitt tycke för mycket för att "ligga inom felmariginalerna" och portförslaget är åt skogen.

I vilket fall som helst så tillhör den där basen en sån som är mycket knepig att räkna på, lådvolymen blir liten och porten opraktiskt lång. Om lådan i teorin ska kunna spela annat än sinustoner så skulle jag inte vilja ha mer än 20 liter, sedan ska portarean vara betydligt större än 3" port för att det inte ska blåsa orkan i porten när basen drivs ut rejält.

Skillnaden mellan slotport och vanliga runda portar är exempelvis att runda portar tack vare trattarna inte får flåsljud lika lätt. Slotport är dock lättare att få plats med när porten måste vinklas och den kan göras aningen kortare för samma avstämning och portarea.
      vad har herrn att rekommendera?
      det blir förmodligen slotport då jag vill ha porten inuti lådan.
      kommer driva den med mitt mac audio monoblock i 2 ohm @ ca 900rms.. ingen jättefin effekt men större port är kanske som sagt att rekommendera.
      jag vill självklart spela musik, är kanske slutet ett bättre alternativ?
      Last edited by LuffarN; March 10, 2013, 20:55.
      \m/

Comment

Slutet är ett bättre alternativ när man ser på basens Qts, helt klart. 15-20 liter borde funka tycker jag, dvs ungefär som i manualen. Har ändå räknat på två basreflexförslag och känner du för att testa dem så gör gärna det, men jag kan inte garantera att de funkar:

20 liter netto med 80 cm2 slotport (25x3,2 cm) som är totalt 74 cm lång, avstämningen blir runt 38 Hz.

15 liter netto med 60 cm2 slotport (25x2,4 cm) som är totalt 76 cm lång, samma avstämning.

Första förslaget har en relativt tydlig peak, andra förslaget är mer musikaliskt men får högre lufthastighet. Risk för flåsljud finns i båda alternativen, främst andra alternativet.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Slutet är ett bättre alternativ när man ser på basens Qts, helt klart. 15-20 liter borde funka tycker jag, dvs ungefär som i manualen. Har ändå räknat på två basreflexförslag och känner du för att testa dem så gör gärna det, men jag kan inte garantera att de funkar:

20 liter netto med 80 cm2 slotport (25x3,2 cm) som är totalt 74 cm lång, avstämningen blir runt 38 Hz.

15 liter netto med 60 cm2 slotport (25x2,4 cm) som är totalt 76 cm lång, samma avstämning.

Första förslaget har en relativt tydlig peak, andra förslaget är mer musikaliskt men får högre lufthastighet. Risk för flåsljud finns i båda alternativen, främst andra alternativet.
          Tack! jag har alltid varit lite rädd för slutna lådor då jag inbillar mig att det inte presterar i närheten lika bra som portat rent volymmässigt, vet ej var det kommit från. ska göra en sluten till att börja med och kanske pula ihop en portad bara för att det är roligt. får se till att runda hörnen och mynningen noga på porten för att minimera flås!
          \m/

Comment

hur mycket plats tar basen uppskattningsvis i lådan? gör man den helt enkelt 30x30x30 så blir det 27l, skulle det kunna vara lagom?
            \m/

Comment

Enligt manualen på Pioneers hemsida tar den upp ca 3,3 liter. Relativt mycket för 10" bas tycker jag, men korgen verkar ju ha mycket material så det kan nog stämma.

Comment

Det står att monteringshålet är runt 270också. Och 240 på andra ställen, det sista bör väl stämma?
                \m/

Comment

Det står iaf 9-3/8" i produktspecifikationen och den siffran är rimlig för 10" bas, jag håller med dig att 240 mm bör stämma.

Comment

tar upp denna igen då jag stött på lite problem
                    gjorde en låda på 23,4L, vilket lämnar 20,1l när basen är monterad. den träffar även de lite lägre tonerna och spelar väldigt snärtigt..
                    problemet är att det låter som att den bottnar när man spelar lite tyngre metal med snabba och tydliga kaggar. det är alltså då man höjer volymen lite.
                    Exempellåt

då jag köpte basen så var den spelad ca 20h enligt förra ägaren och jag har spelat ett antal timmar med den själv.
                    Kan det vara så att den inte lossnat riktigt än, alltså inte är riktigt inspelad?
                    eller är lådan för stor?
                    är inte alls så hemma på slutna lådor så jag vet inte alls!

driver den med ett MAC audio fearless 1000D i 2 ohm
                    inställningar: gain=ca 70%, BassEQ=0, LPF= ca 50Hz Substr= runt 45-50Hz.
                    \m/

Comment

Kör du lågpassfilter på 50Hz och högpass på 45-50Hz?
                      Eller vad betyder Substr?

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                        Kör du lågpassfilter på 50Hz och högpass på 45-50Hz?
                        Eller vad betyder Substr?
                        gick väldigt fort då jag skrev, subsonic ska det stå. inser helt plötsligt hur fel det verkar. drog ner subsonic på ca 20Hz och lpf står på ca 50-60.. ska prova imorgon och återkommer om problemet kvarstår!

har LPF på stereon och delar basen redan vid 80hz där, det pga att jag bara har 4" och diskant i brädan så det blir ett väldans hack mellan annars.
                        \m/

Comment

Pröva att vända på basen så att du spelar med magneten utåt .
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                            Pröva att vända på basen så att du spelar med magneten utåt .
                            vet inte, men det känns inte optimale med denna designen! :O
                            \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
                              vet inte, men det känns inte optimale med denna designen! :O
                              Du ska göra det för att få större volym i lådan och se om det spelar bättre.
                              Blir det bättre så vet du vad problemet är och du kan bygga en större låda

Oj missade hur basen va uppbygd , Men tror fortfarande att din låda är för liten.
                              Last edited by Mikka; April 18, 2013, 18:25.
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

Comment

Working...
                              X