Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billjud i Cadillac -58

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billjud i Cadillac -58

    Hejsan,är ny här!Undrar om nån kan svara på min fråga!Jag ska sätta i en rejäl
    stereo i min 4dörrars Cadillac och undrar lite över högtalarplacering mm.Vill ju ha mycket och hög bas men samtidigt inte stjäla allt utrymme i skuffen till baslåda.Kan man få bra bas med 2st 12 till 15 tums högtalare placerade mot skiva i ryggstödet under hatthyllan?Har även planer på 6x9or i hatthyllan och nåt liknande i dörrarna fram.Har ett rejält monosteg på 1500w rms som jag tänkte ha till basen bak och något/några mindre till de andra högtalarna.
    Är osäker på ryggstödsplaceringen.Jag ska inte tävla i ljud,vill bara kunna
    spela högt och mycket!

  • #2
    Re: Billjud i Cadillac -58

    Bygg låda!
    Sätter du en skiva mot ryggstödet i en sådan bil får du akustisk kortslutning, dvs, det är väldigt svårt att få det tätt. Frågan är om du ska rikta basarna inåt kupeen eller bakåt i skuffen. Jag gissar på bäst resultat att rikta dem bakåt. 58:an är rätt rymlig bak men den är inte jättehög under hyllan så 3x12" vore kanske nått? Om det får plats hade jag nog hellre satsat på 2x15" med varsitt 1500RMS monoblock. Då blir det nog riv. Dock brukar det bli rätt klent ljud med rockabilly (mer bredbandsljud än subbas) så jag rekomenderar YELLO på maxvolym. Folket på cruingar och träffar lär ju höja på ögonbrynen när du spelar sånt åxå

    /mt4base

    Comment


    • #3
      Re: Billjud i Cadillac -58

      Hey, välkommen hit cad-man.

      "bra" bas är svårt att säga något om då det finns väldigt många uppfattningar (inte minst på detta forum) vad som är bra och inte. Men! Det hjälper att du vill ha "mycket och hög bas".
      Generellt förespråkas här ofta färre basar av bättre kvalitet (för given budget). När det kommer till storleks frågan på 12 eller 15", är det mer en fråga om modell på bas, och lådbygget som avgör hur bra det blir än storleken.

      1 - Vad har du för budget?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Billjud i Cadillac -58

        Budget vore bra samt, vilket steg är det du redan har?
        Hur mycket vågar du skära i dörrarna? För något 6.5" eventuellt om du får in 8" skulle nog spela rätt högt
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment

        Working...
        X