Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audison bit ten inkopplingsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audison bit ten inkopplingsproblem

Hejsan!

Har en bit ten som jag krånglar med att försöka få något vettigt ur.

Har förstått att boxen kan summera signalen och skicka fullrange ut, men jag får inte till det på första försöket iallfall.

Systemet är uppbyggt på att de går signalkablar från OEM-HU till en OEM-Förstärkare. Denna förstärkare har jag tagit bort och satt bit ten där. Förstärkaren får signal med frekvensområde 30-500 hz. Dessa har jag knyckt och kopplat in i boxens Front Left samt Right.

Sedan har jag knyckt signal från bakhögtalarna och kopplat in på boxets rear, där sitter diskanter så det ska vara full-range åt diskanthållet och inte bara mellanregister. Jag skulle tippa på att frekvensomfånget ligger runt 100-20000 hz.

Således ska boxen matas med fullrange.

När jag kopplar på lågnivåkablarna på boxen och sätter de på Front output så blir de bara bas ur högtalarna, sätter jag de på rear så blir det ingenting.

Inställning i boxen som är fel eller är de felkopplat?

Re: Audison bit ten inkopplingsproblem

Originally posted by Huntelaar
    Hejsan!

Har en bit ten som jag krånglar med att försöka få något vettigt ur.

Har förstått att boxen kan summera signalen och skicka fullrange ut, men jag får inte till det på första försöket iallfall.

Systemet är uppbyggt på att de går signalkablar från OEM-HU till en OEM-Förstärkare. Denna förstärkare har jag tagit bort och satt bit ten där. Förstärkaren får signal med frekvensområde 30-500 hz. Dessa har jag knyckt och kopplat in i boxens Front Left samt Right.

Sedan har jag knyckt signal från bakhögtalarna och kopplat in på boxets rear, där sitter diskanter så det ska vara full-range åt diskanthållet och inte bara mellanregister. Jag skulle tippa på att frekvensomfånget ligger runt 100-20000 hz.

Således ska boxen matas med fullrange.

När jag kopplar på lågnivåkablarna på boxen och sätter de på Front output så blir de bara bas ur högtalarna, sätter jag de på rear så blir det ingenting.

Inställning i boxen som är fel eller är de felkopplat?
    Eftersom du har kopplat ur originalsteget så finns det ju ingen signal kvar att ta ute vid bakhögtalarna , därav att du bara det ljud som du knyckt från oem Hu.
    Jag tror det korrekta är att koppla in originalsteget igen och ta alla signalerna ur det istället.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originalsteget levererar bara bas till de under stolarna. Dörrhögtalare och hatthyllehögtalare drivs båda av HU.

Fick ljud ur alla utgångar på boxen sen. De var så otroligt lågt så de gick knappt höra.

Tänkte på Master input, där kan man välja lite olika alternativ, jag provade bara Front left, right, rear left, right. Fanns lite andra kombinationer med, kan de ha me de att göra?

Comment

Läser i manualen:

"You can assign any processor input channel the identifying name of the signal coming from the source.
        The available names are: FL (Front Left Full); FR (Front Right Full); RL (Rear Left Full); RR (Rear Right Full); FLTW
        (Front Left Tweeter); FRTW (Front Right Tweeter); FLW (Front Left Woofer); FRW (Front Right Woofer); Sub L
        (Sub Left); Sub R (Sub Right).
        The bit Ten will use these names to reconstruct a full range signal coming from an OEM source with a dedicated
        multi-channel amplifier and assign the corresponding signal to the respective analog output."

Vad jag förstår de får jag byta ut de som sitter på front och sätta på sub R-L, och sedan sätta rear på front.
        Hoppas de hjälper..

Comment

ingen som vet något?

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
            ingen som vet något?
            Har du provat?

Som jag förstår manualen så skall du koppla som du säger dvs basarna under stolarna till RR och RL och sedan signalen från bakhögtalarna till FR och FL.

Sedan måste du i setupen för master high-level input välja alternativet FL+Fr+Sub L+Sub R(7. sid 23).

Detta görs i ett av stegen under kalibreringen/installationen med Pc(8. sid 13)

Det står att du måste göra inställningarna/installationen med dator om du inte har fullregister signal på högnivå ingångarna då installation med DRC panelen har broadband inputs som default.

Så med andra ord: Koppla som tänkt och gör sedan en installation med dator och följ steg för steg i manualen så skall det nog funka
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Tack för svar, jag ska prova det. Jag har misstänkt det men har letat andra orsaker innan jag orkat möda mig med att fixa dator som har ett fungerande batteri..

Jag ställde in de på dator tidigare men gjorde bara basic och inte med någon SUB L - R.

Comment

Problem löst.

Jag behövde välja FLTw-FRTw-FLW-FRW

Mvh

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
                  Problem löst.

Jag behövde välja FLTw-FRTw-FLW-FRW

Mvh
                  Med dator eller gick det att göra via DRC?
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag har ingen DRC men de funkade bra via datorn. Blev så överlycklig när de gick igång så att nu är de bara att bygga vidare på detta Smidigt program, lättöverskådligt med delningar mm så alla som funderar på en sån är de ett givet köp.

Har tidigare haft problem med generatorvin i min gamla bmw, tror du hade de med hewi?
                    Men hittils inga problem så långt

Comment

Jag återupplivar min gamla tråd, men stötte på det mest mystiska problem jag någonsin varit med om.

Sitter i bilen, kopplar ur alla lågnivåkablar till stegen och tänkte kalibrera in bit ten med de nya mosconisteget. Startar oem-stereon, då hör jag någon som pratar, sitter i ett väldigt tyst utrymme, men de är någon som pratar. Tänker inte på det, sätter i skivan och ska göra steg 1 på kalibreringen, då hör jag hur de skickas vågor (sinuston, vet inte vad ni kallar det), ljudet kommer från diskanten!!! Den är inte ens ikopplad Allt är utkopplat, jag förstår ingenting. När kalibreringen var klar så var diskanten stendöd, bara brus. Gjorde om processen 3-4 gånger och då hoppade diskanten igång igen. Men som nonne sa, han saknade diskant och den är inte dämpad någonting.

Misstänker att högtalarna i hatthyllan INTE innehåller någon diskantsignal, därav blir det mycket dämpat, jag vet inte med mina små kunskaper i ämnet. Men processorn kanske har gjort ett försök att återskapa diskantinformation som inte blir så bra. Jag förstår ingenting och det vettigaste vore väl att prova med en separat HU?!

Men mystiken, rösterna i början var radion som spelade. Fick sitta med örat kloss med diskanten för att höra något, väldigt svårt att tyda vad som sas men ändå, sjukt märkligt.
                      Last edited by Huntelaar; December 18, 2013, 20:09.

Comment

Röster i bilen och diskanter som låter även fast de inte är inkopplade Vågar man fråga när du senast hade ett intag av alkohol? eller eventuellt andra tämligen mer illegala preparat
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                          Röster i bilen och diskanter som låter även fast de inte är inkopplade Vågar man fråga när du senast hade ett intag av alkohol? eller eventuellt andra tämligen mer illegala preparat
                          Haha tror jag ej, jag ska göra om allt igen och se om fenomenet återuppkommer, det är snabbt gjort och har alla inställningar sparade ändå

Röster i bilen var radion som lät i diskanten.

Comment

Blåtand högtalare. Nice (Y)

Comment

Det var nog mer tandfén som snackade
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X