Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

    Jag har i dagsläget en gammal Alpineanläggning där endast kontrollpanelen monteras i kupén. Radio och CD-spelare är fjärrmonterat. Finns det något liknande på marknaden idag? Jag vill understryka att jag inte är ute efter en fjärrkontroll. Kontrollpanelen skall funktionellt vara likvärdig med frontpanelen på en gammaldags bilstereo med display och allt.
    Tomas Gunnarsson

  • #2
    Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

    valfri maskin med löstagbar front och en förlängningskabel så kan du ju få det.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

      Vad har löstagbara fronter för typ av kontaktdon? Är det inte normalt bara öppna kontaktbleck på baksidan? Hur bra ser den lösa fronten ut monterad i kupén, dvs är kanterna snygga och finns det något vettigt sätt att få fast den lösa panelen. Har aldrig haft en stereo med lös front så jag vet inte hur det brukar vara.
      Tomas Gunnarsson

      Comment


      • #4
        Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

        Jo, det är oftast bläckkontakter. En smula händighet med en lödkolv går det att kort och gott "förlänga"... resultatet blir den där lilla löstagbara frontdelen ...med valfrikablelängd någonannanstans.

        Vad är det egentligen du vill uppnå? Det är tämligen ovanligt med separerade enheter på detta viset idag. Visst, det finns CD-växlare på distans som kan läggas ex i skuff eller liknande.. Men det,, eh ptja...

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

          Jag vill ersätta min befintliga anläggning som har just de här egenskaperna. Nuläget: en Alpine 5953 vars manöverpanel sitter ovanpå mittkonsollen, en 5952 CD-växlare i bagaget, en 1390L tuner som sitter under mittkonsoll/instrumentbräda och slutsteg i bagaget. Den ursprungliga radioplatsen var lodrät och funkade dåligt med en vriden display. Dessutom har jag använt det utrymmet till mätinstrument nu. Det är ingen tävlingsanläggning jag skall ha utan en ren bruksanläggning. Därför är det intressant för mig med radio och att det finns display med visning av frekvens, klocka, spårval och liknande. Därför går en vanlig fjärrkontroll bort. Kontrollpanelen sitter precis bakom växelspaken på bilden.
          Attached Files
          Tomas Gunnarsson

          Comment


          • #6
            Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

            Kolla om denna produkt skulle vara passande.
            Den kräver att du har en Alpineenhet med SWRC, dvs ingång för remote/rattknappsstyrning.

            Osäker på om din växlare har Ai-net anslutning, om så är fungerar även den med rätt Huvudenhet. (Ainet/vxl-styrning)

            Är det en Pantera?

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

              Ja, det är en Pantera (det var duktigt att se det på den bilden ). Hela anläggningen skall bytas utom högtalarna så vad som passar vad är inte kritiskt. Backlightingen på min kontrollpanel är trasig och går i praktiken inte att reparera. Nu har även resten börjat spöka och det står bara Errr på displayen när man startar anläggningen. Känns som bäst före-datum gått ut då grejerna är omkring 20 år.
              Tomas Gunnarsson

              Comment


              • #8
                Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                Originally posted by Guson View Post
                Ja, det är en Pantera (det var duktigt att se det på den bilden
                Tack!
                Jag har (ännu)ett tungt intresse, och det är motor(V8),
                så att veta 351 C(orginal) är en "enkel" biff.

                Kanske tom den som stog vid Bergsbrunnag. för läääänge sedan?

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                  Nej, jag tror inte det är samma bil som du sett. Jag köpte den av en kille som kört den hemskt lite och han bodde på landet några mil norr om Uppsala. Innan han köpte den var den inte i trafik i Sverige. Fram till 1999 jobbade jag i värdshuset vid Hydromacken på Tycho Hedéns väg och då stod den där på parkeringen ibland.
                  Tomas Gunnarsson

                  Comment


                  • #10
                    Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                    Ok, "back to bilstereo"

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                      Det är ju ett visst mått av info i vilken bil det sitter i också. Den som sett en Pantera på nära håll kanske har bättre förståelse för att det inte bara är att kapa ett hål någonstans och skjuta in en stereo. Bakom instrumentbräda och mittkonsoll är det grejer och det är inte mycket luft mellan bräda och värmepaket, mittkonsoll och växellänkage osv.
                      Tomas Gunnarsson

                      Comment


                      • #12
                        Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                        Kan du tänka dig att använda en mobiltelefon laddad med appar för radio och spotify?

                        Har du en iPhone kan du tex använda Apples AV Kablage för att få RCA ut samt laddning till telefonen.

                        Vill du ha en diskret anläggning med en enkel volymkontroll kan du köra med JL CR-RLC, en riktigt snygg variant på volymkontroll.
                        Alternativt en Audison Bit-Ten tillsammans med deras manöverpanel, vilket förutom volymkontroll dessutom ger dig riktigt bra inställningsmöjligheter.

                        Ett eller flera slutsteg efter det och du är hemma med en riktigt diskret anläggning i en tokfet bil.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                          Nej, smartphonespåret är inte aktuellt. Dels för att jag inte har privat smartphone och även om jag hade det är det inte intressant för mig.
                          Tomas Gunnarsson

                          Comment


                          • #14
                            Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                            Originally posted by Guson View Post
                            Nej, smartphonespåret är inte aktuellt. Dels för att jag inte har privat smartphone och även om jag hade det är det inte intressant för mig.
                            Gillar din linje att hålla allt för moderna prylar borta från en "de tomaso pantera".

                            Comment


                            • #15
                              Re: Söker anläggning med fjärrmonterad kontrollpanel

                              Nej har du ingen kompatibel telefon blir det svårt, men jag håller inte med Jonas att man måste ha gammalt junk bara för man skall montera det i en klassiker...

                              Kanske att du kan styra din växlare och via en Alpine CRA-1656SP, radion har jag dock ingen smart lösning på.
                              Har inte jag helt fel så går det fortfarande att få tag på denna styrning och den fungerar klockrent i Rutgers installation.
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment

                              Working...
                              X