Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga en DOUBLE TUNED BASSREFLEX BOX 1 PG Xenon 10D4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga en DOUBLE TUNED BASSREFLEX BOX 1 PG Xenon 10D4

Tjena, tillbaka efter en vecka i frankernas rike... Xenonbasarna är ganska lika, men tolvan går lite djupare och tian har lite bättre kontroll. De är subbar, inget annat. Allt över 60Hz blir sådär, men få basar låter bättre därunder.

tål att spelas högt och länge, även om någon hade problem med att plastkåpan i mitten lossnade i limmningen.

För att prata grupplöptid så vill man ju som allitid att den är låg (det omöjliga idealet är ju 0 ms) men viktigare är att kurvan faller hyfsat jämnt. Frekvenskurvan i rummet är dock med marginal viktigare.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Tjena, tillbaka efter en vecka i frankernas rike... Xenonbasarna är ganska lika, men tolvan går lite djupare och tian har lite bättre kontroll. De är subbar, inget annat. Allt över 60Hz blir sådär, men få basar låter bättre därunder.

tål att spelas högt och länge, även om någon hade problem med att plastkåpan i mitten lossnade i limmningen.

För att prata grupplöptid så vill man ju som allitid att den är låg (det omöjliga idealet är ju 0 ms) men viktigare är att kurvan faller hyfsat jämnt. Frekvenskurvan i rummet är dock med marginal viktigare.
      Trevligt trevligt med lite miljöombyte ibland :-)

Okej om jag har två sådana i en basreflex hemma samt ett GTI 560
      Kit (I låda) stående över var bas. Eller båda i en låda. vad tror du blir bäst?

Tanken är att köra det aktivt men med dem passiva filtren till 560:n då, ja biampat...

sen aktivt till basen med mkt effekt.

Får troligen hjälp med att mäta rummet, vad är viktigt då att ha koll på?

Mitt vardagsrum är avlångt. Bakom vänster högtalare (på långsidan av rummet) har jag en balkongdörr o två fönster direkt till höger om balkongdörren. Och vardagsrummet har angränsande kök med bred öppning, inga dörrar. så det är lite bökigt att få till bra ljud där.

Ja nu är det ju svårt att förklara rummet med ord.... har iaf gjort ett försök *ler* Är tacksam för att du hjälper till.

Comment

Originally posted by BI(L)LJUD View Post
        Trevligt trevligt med lite miljöombyte ibland :-)

Okej om jag har två sådana i en basreflex hemma samt ett GTI 560
        Kit (I låda) stående över var bas. Eller båda i en låda. vad tror du blir bäst?

Tanken är att köra det aktivt men med dem passiva filtren till 560:n då, ja biampat...

sen aktivt till basen med mkt effekt.

Får troligen hjälp med att mäta rummet, vad är viktigt då att ha koll på?

Mitt vardagsrum är avlångt. Bakom vänster högtalare (på långsidan av rummet) har jag en balkongdörr o två fönster direkt till höger om balkongdörren. Och vardagsrummet har angränsande kök med bred öppning, inga dörrar. så det är lite bökigt att få till bra ljud där.

Ja nu är det ju svårt att förklara rummet med ord.... har iaf gjort ett försök *ler* Är tacksam för att du hjälper till.
        Separata lådor. Volymen beror lite på, dels rumsåtergivningen, dels preferenser. Men räkna med i princip 2ggr så står som det som rekommenderas för bilbruk, samt en helt annan portlängd.

Angående frekvensåtergivningen i rummet, så kan du inte göra så mycket åt den i basregistret. Men man vill gärna veta vad den är innan man tar fram lådförslag, om det nu skall anpassas så långt.

Personligen tror jag ju att du kan skippa den biten...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
          Separata lådor. Volymen beror lite på, dels rumsåtergivningen, dels preferenser. Men räkna med i princip 2ggr så står som det som rekommenderas för bilbruk, samt en helt annan portlängd.

Angående frekvensåtergivningen i rummet, så kan du inte göra så mycket åt den i basregistret. Men man vill gärna veta vad den är innan man tar fram lådförslag, om det nu skall anpassas så långt.

Personligen tror jag ju att du kan skippa den biten...
          Hej igen.

Tackar :-)

Har en DSPeaker som kan hjälpa mig med basen i rummet (Hoppas jag *ler*)

Skall kolla vad en mätning (med hjälp av proffs i sammanhanget), samt dess kunskap med den som mäter för mig, vad det kan ge.

Vill ju ha på "fötterna" innan han kommer :-))

Det jag vill att det skall göra när det hela är klart, är ju ett någorlunda klart o rent "brutalt" högtspelande mellan och diskant, med en fast tight bas gärna med botten...tja allt och mycket, helt enkelt *skrattar* sen att det inte blir perfekt kanske, det får då gå.

Får ju labba en del med det innan man är någorlunda nöjd, det räknar jag med.

Comment

Working...
          X